„Uvést do výroby nový produkt je vždy náročné. Mattoni 150 je letošním triumfem společnosti ke 150. výročí. Takže máme takové Mattoni šampaňské, kterým se bude připíjet i na filmovém festivalu,“ řekla k limitované edici mluvčí společnosti Lutfia Volfová.
Oproti klasické minerálce je o polovinu perlivější, a chová se tak skoro jako šampaňské.
Podle Ondřeje Postránského, generálního ředitele společnosti, je výročí příležitostí nejen ohlédnout se za minulostí, ale i pohlédnout vstříc budoucnosti. „Směřujeme nejen k udržitelnosti v nápojovém odvětví, ale i k důsledné péči o přírodu,“ konstatoval Postránský. Poukázal na to, že „mattonka“ je jedním z lídrů projektu zálohování nápojových obalů Zálohujme.cz.
Železnice zvedla návštěvnost
U zrodu firmy stál karlovarský rodák s italskými kořeny Heinrich Mattoni. Už v roce 1868 začal v Kyselce plnit minerálku do lahví. O pět let později zakládá dodnes fungující firmu. „Mattoni byl geniálním podnikatelem a také mistrem reklamy. Díky ní firma rostla a proslavila se u nás i ve střední Evropě,“ řekl k historii Ladislav Sýkora, ředitel Mattoni muzea v Kyselce.
Rozvoj společnosti v prvních letech existence dokumentoval ředitel muzea na dostupných informacích o objemu výroby. Zatímco v roce 1869 prodala přes 330 tisíc lahví, v roce 1880 už jich byly na tři miliony, na přelomu století se prodej pohyboval kolem devíti milionů lahví. Vedle produkce minerálních vod se ovšem Heinrich Mattoni věnoval také budování k jeho podniku přilehlých lázní Kyselka.
Do čela Mattoni míří Čech, společnost povede šéf marketingu Postránský |
O obchodním duchu zakladatele firmy svědčí i fakt, že Kyselku v roce 1895 napojil na Buštěhradskou dráhu. Díky rozvoji železniční dopravy vzrostla návštěvnost všech lázeňských měst v regionu včetně Kyselky. Ta se na přelomu století zapojila na evropskou síť železnic, díky čemuž do lázní mířilo více hostů nejen z Rakouska - Uherska.
Recyklujte, recyklujte...
Novodobou historii výrobce minerálních vod začala v 90. letech psát italská rodina Pasquale. Společnost se rozrostla na lídra středoevropského trhu s nealkoholickými nápoji. Do jejího portfolia aktuálně patří 11 závodů v osmi zemích. Společnost zaměstnává více než tři tisíce lidí.
Společnost Mattoni 1873 je rovněž zakladatelem iniciativy Zálohujme.cz. Ta podporuje opakovanou recyklace PET lahví a plechovek. Podle statistik se každá třetí lahev nevrátí k recyklaci a ročně jich je jen v Česku až 100 milionů. Přitom mohou sloužit jako základ k výrobě dalších. Podobné je to u plechovek. Zálohový systém funguje v řadě evropských zemí, kde se díky němu do oběhu vrací až 98 procent nápojových obalů.