1 Městské nádraží v Jihlavě
Jihlavské městské nádraží už v anketě o nejostudnější města Jihlavy „zvítězilo“ před pěti lety. Od té doby se sice něco změnilo, celkový dojem se však podařilo vylepšit jen zčásti.
Správa železnic nechala natřít přízemní část jinak dlouhodobě neudržované budovy. Zdá se to jako detail, ale už tím budova prokoukla - nejhorší místem byl totiž špinavý a počmáraný průchod kolem hlavní budovy vedle odstraněného umyvadla s nesvítícím nápisem „pitná voda“.
V interiéru čekárny se však nic nezměnilo. Oproti roku 2018 k nádraží už nezajíždí linka městské hromadné dopravy, zbyl jen označník zastávky a vedle zřícená opěrná zeď přilehlého svahu, provizorně ohraničená betonovými bloky.
Oblíbeným místem mejdanů pijáků a bezdomovců byla nepoužívaná nákladová terasa poblíž hlavní budovy. Tam se v létě scházely hlučné skupinky konzumentů alkoholu. Nyní však byla v době návštěvy redaktora MF DNES terasa opuštěná a relativně i čistá.
Stav nádraží by se měl začít více měnit od třetího čtvrtletí příštího roku, kdy město souběžně s investicí Správy železnic plánuje chystat budování nového centrálního dopravního terminálu, stavebně rozplánované i s navazujícími investicemi na období asi šesti let.
Správa železnic zároveň nechá zbourat nádražní budovu. „Její funkci pro cestující v budoucnu převezme centrální dopravní terminál připravovaný statutárním městem Jihlava,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
„V první etapě rekonstrukce stanice také dojde k vybudování nové dvoupodlažní provozní budovy a zázemí pro personál stanice,“ upřesnil Gavenda s tím, že opravy a úpravy stanice Jihlava město mají přijít na přibližně 1,26 miliardy korun. „Pro investici již máme stavební povolení,“ dodal mluvčí SŽ.
Během stavby má projít celkovou modernizací i kolejiště. „Vzniknou zde nová bezbariérová nástupiště pro komfortní nástup do moderních vlakových souprav. Přístupná budou prostřednictvím nového podchodu,“ napsal mluvčí Správy železnic.
Podmínkou obou investic - města i Správy železnic - je jejich souběh. Jedna bez druhé by neměla smysl. Ani v jedné variantě se nepočítá se zachováním a rekonstrukcí současné nádražní budovy z roku 1887.
Město plánuje vybudovat nový přednádražní prostor včetně přestupního terminálu MHD s osmi stáními a pozemního parkoviště. „Součástí projektu bude rovněž dopravní napojení na ulici Havlíčkova, úprava stávajícího napojení na třídu Legionářů,“ uvedla Alena Kottová z odboru rozvoje města.