Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína a Kalifornie vypínají nabíječky autům na baterky, je málo elektřiny

Klady elektromobility může snadno anulovat nepříznivé počasí. Výpadky sítě, které v Číně vyvolala vlna veder, úplně zastavily chod dobíjecích stanic ve třech provinciích. A v Kalifornii, která se zavázala vymýtit vozy se spalovacími motory, se za horka doporučuje elektromobily raději nenabíjet.

Kvůli výpadkům sítě přestaly nabíjecí stanice ve třech čínských provinciích dobíjet. | foto: Profimedia.cz

Léto o sobě v Číně dalo letos vědět úmornými vedry a suchem. Žíznivé zemědělské hospodaření si tu však dál říkalo o odběr povrchové vody, výsledkem byl výrazný pokles hladiny říčních toků. A také hluboký propad výkonu vodních elektráren, na nichž je provincie Sečuán z 81 % závislá. V krizi se tu kvůli suchu neocitla jen produkce obilí a rýže, ale také celá elektrická distribuční síť. Jak souvisí s auty?

Čína, jež letos v červenci slavně překonala milník 10 milionů elektromobilů na svých silnicích, rázem neměla dost elektřiny k jejich nabíjení. Ve třech provinciích, včetně výpadkem dodávek elektrického proudu nejvíce postiženého Sečuánu, se ocitlo 800 000 majitelů elektromobilů bez možnosti přístupu k dobíjecím stanicím. Stanice tedy přístupné zůstaly, ale funkční už nikoliv. Kvůli silnému přetížení sítě v důsledku přetrvávajících vysokých teplot byly mimo provoz.

Mám nabito, lacino vyměním

V Čcheng-tu, pátém nejlidnatějším městě celé Číny, zůstaly v provozu z 31 dobíjecích stanic Tesla Supercharger jen 2, a to v noci. Největší regionální provozovatel veřejných dobíječek, společnost TELD, tu svých 120 stanic v denních hodinách úplně odpojila a ponechala možnost nočního dobíjení jen u části z nich. NIO, další významný provozovatel dobíjecích stanic (baterie svých modelů umožňuje ve speciálních stanovištích měnit za nabité), vybídl obyvatele provincie Sečuán, aby spolu mezi 20. srpnem a 20. zářím sdíleli své domácí nabíječky. A téměř okamžitě se na platformách sociálních sítí rozběhl směnný obchod s výměnou vybitých baterií za plné, nabité.

Důsledky přetížení sítě se projevily i mimo Sečuán, napříč celou zemí. Majoritní poskytovatelé řešení elektromobility (NIO a XPeng) museli konstatovat u svých 120 000 svých dobíječek „prodloužení“ dobíjecí doby. O víkendu z běžných 5–6 minut na 90–120 minut. Snížením účinnosti, respektive prodloužením doby dobíjení zareagovala u svých 350 000 dobíjecích stanic státem spoluvlastněná společnost SGCC.

Majitelé elektromobilů v Číně byli skrze mobilní aplikace vyzváni, aby k dobíjení vozů pokud možno přistoupili „mimo špičku“, v síť tolik nezatěžujících nočních hodinách. A byli k tomu motivováni o 50 % nižší cenou za dobíjení. Případně, aby dobíjení realizovali přednostně připojením u vlastní domácnosti.

Detail vnitřní dobíjecí stanice

Potřebujeme energii pro výrobu

Výpadek dodávek proudu v Sečuánu odstavil od výroby i továrny Toyota Motor Corp., které produkují elektromobily, a dočasně zastavil produkci výrobce baterií, společnosti Contemporary Amperex Technology Limited (CATL). Nemilá situace, do níž se dostali hrdí majitelé elektromobilů v Číně, jež byla nejpalčivější mezi 17.– 28. srpnem a která dosud zcela nepominula, měla a má ještě jeden zásadní paradoxní prvek.

Důvodem pro odstavení nebo utlumení efektivity výrazné části z 1,15 milionů dobíjecích stanic v Číně byla žádost společností, které si vyžádaly přesměrování dostupné energie do svých procesů, aby nedošlo k přerušení průmyslové výroby.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Mimo jiné šlo o továrny, které zpracovávají lithium potřebné pro baterie do elektromobilů, fabriky na výrobu mikročipů a automobilky, jež elektromobily vyrábějí. V posledních srpnových dnech tak energetický sektor Číny přešel do nouzového stavu a nebyl schopen efektivně dobíjet své elektromobily, aby mohl vyrábět další elektromobily.

Kalifornské řešení: nenabíjet

Vlny veder a sucha se stávají truchlivou realitou podnebí dalších zemí. Nejlidnatější z amerických států, Kalifornie, je jednou z nich. Současně je také státem, kde je nejvyšší zastoupení elektromobilů. Zdejší silnice jich brázdí 43 % ze všech elektromobilů v celých USA. Kalifornie také oficiálně jako první stát USA zakázala od roku 2035 provoz automobilů se spalovacími motory na benzín, čímž hodlá stimulovat další růst elektromobility.

Kalifornie chce od roku 2035 jen auta na elektřinu či vodík

Obavy, že by tu v důsledku epizod sucha došlo ke stejnému scénáři jako v Číně, se tedy zdají víc než oprávněné. Jen krátce po vládním prohlášení o tom, že se Kalifornie zřekne ekologického břemene a přejde cele na elektromobilitu, totiž varovali meteorologové před příchodem vlny veder. A společnost ISO (Independent System Operator), kalifornský provozovatel a správce rozvodné sítě, na to reagoval sérií preventivních opatření, jež by během veder měla bránit přetížení sítě.

Jedním z doporučení je i výzva majitelům elektromobilů, žádost o to, aby je dobíjeli méně, vůbec nebo alespoň mimo špičku. Toto doporučení vyslalo směrem ke Kaliforňanům velmi konfliktní signál.

Plán EU je na světě. Chce povinné snížení spotřeby elektřiny o pět procent

Pokud totiž za vlny horka může způsobit výpadky a rozklad distribuční sítě stávajících 1,13 milionů elektromobilů, těžko se dá předpokládat, že s budoucími 8,4 miliony elektromobilů a neklesajícími teplotami to v Kalifornii půjde v roce 2035 nějak lépe.

Evropu omezení nabíjení nemine

Evropská komise tento týden detailněji popsala svůj plán na řešení současné energetické krize. Počítá s povinným snížením spotřeby v těch nejvytíženějších hodinách. Strategie představená hlavním ideologem Bruselu v otázce Green Dealu Fransem Timmermansem chce snížit celkovou spotřebu elektřiny a zavést její povinné omezení ve vybraných částech dne. Navrhuje proto, aby členské země Evropské unie v nejvytíženějších hodinách povinně omezily spotřebu elektřiny o pět procent. Celkovou spotřebu doporučuje snížit o desetinu. Základním kritériem je totiž podle Evropské komise citelné snížení poptávky (čtěte dále).

Švýcarští Zelení po letech mohutné propagace elektromobilů nyní nově doporučují řidičům, aby auta nechali doma a šli pěšky nebo na autobus.

Magazín Ticinonline cituje Kurta Eggera: „Pokud bude v budoucnu ještě větší potřeba elektřiny, majitelé elektromobilů by neměli mít možnost dobíjet svá auta. Třetinu nebo polovinu roční spotřeby elektřiny rodiny mají na svědomí elektromobily,“ řekl Egger s tím, že roční spotřeba elektřiny se u aut na baterie zvýšila o 10 až 15 procent.

Podle švýcarského politika nastal čas zvrátit trend: „Musíme šetřit elektřinou a musíme to udělat, aniž bychom někomu ublížili“. K Eggerovi se přidala i jeho stranická kolegyně Katharina Prelicz-Huberová, podle níž „bez ohledu na to, zda jde o škodlivý spalovací motor, nebo o ekologičtější elektromobil, musí obyvatelstvo přejít na veřejnou dopravu, na kola. Nebo chodit, kdykoli je to možné, pěšky.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?
Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?

Výživné kaše GERBER Grain&Grow přináší to nejlepší ze světa obilovin. Potěší všechna malá bříška a především uspokojí potřeby děťátka v klíčovém...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...