Léto o sobě v Číně dalo letos vědět úmornými vedry a suchem. Žíznivé zemědělské hospodaření si tu však dál říkalo o odběr povrchové vody, výsledkem byl výrazný pokles hladiny říčních toků. A také hluboký propad výkonu vodních elektráren, na nichž je provincie Sečuán z 81 % závislá. V krizi se tu kvůli suchu neocitla jen produkce obilí a rýže, ale také celá elektrická distribuční síť. Jak souvisí s auty?
Čína, jež letos v červenci slavně překonala milník 10 milionů elektromobilů na svých silnicích, rázem neměla dost elektřiny k jejich nabíjení. Ve třech provinciích, včetně výpadkem dodávek elektrického proudu nejvíce postiženého Sečuánu, se ocitlo 800 000 majitelů elektromobilů bez možnosti přístupu k dobíjecím stanicím. Stanice tedy přístupné zůstaly, ale funkční už nikoliv. Kvůli silnému přetížení sítě v důsledku přetrvávajících vysokých teplot byly mimo provoz.
Mám nabito, lacino vyměním
V Čcheng-tu, pátém nejlidnatějším městě celé Číny, zůstaly v provozu z 31 dobíjecích stanic Tesla Supercharger jen 2, a to v noci. Největší regionální provozovatel veřejných dobíječek, společnost TELD, tu svých 120 stanic v denních hodinách úplně odpojila a ponechala možnost nočního dobíjení jen u části z nich. NIO, další významný provozovatel dobíjecích stanic (baterie svých modelů umožňuje ve speciálních stanovištích měnit za nabité), vybídl obyvatele provincie Sečuán, aby spolu mezi 20. srpnem a 20. zářím sdíleli své domácí nabíječky. A téměř okamžitě se na platformách sociálních sítí rozběhl směnný obchod s výměnou vybitých baterií za plné, nabité.
Důsledky přetížení sítě se projevily i mimo Sečuán, napříč celou zemí. Majoritní poskytovatelé řešení elektromobility (NIO a XPeng) museli konstatovat u svých 120 000 svých dobíječek „prodloužení“ dobíjecí doby. O víkendu z běžných 5–6 minut na 90–120 minut. Snížením účinnosti, respektive prodloužením doby dobíjení zareagovala u svých 350 000 dobíjecích stanic státem spoluvlastněná společnost SGCC.
Majitelé elektromobilů v Číně byli skrze mobilní aplikace vyzváni, aby k dobíjení vozů pokud možno přistoupili „mimo špičku“, v síť tolik nezatěžujících nočních hodinách. A byli k tomu motivováni o 50 % nižší cenou za dobíjení. Případně, aby dobíjení realizovali přednostně připojením u vlastní domácnosti.
Potřebujeme energii pro výrobu
Výpadek dodávek proudu v Sečuánu odstavil od výroby i továrny Toyota Motor Corp., které produkují elektromobily, a dočasně zastavil produkci výrobce baterií, společnosti Contemporary Amperex Technology Limited (CATL). Nemilá situace, do níž se dostali hrdí majitelé elektromobilů v Číně, jež byla nejpalčivější mezi 17.– 28. srpnem a která dosud zcela nepominula, měla a má ještě jeden zásadní paradoxní prvek.
Důvodem pro odstavení nebo utlumení efektivity výrazné části z 1,15 milionů dobíjecích stanic v Číně byla žádost společností, které si vyžádaly přesměrování dostupné energie do svých procesů, aby nedošlo k přerušení průmyslové výroby.
Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění |
Mimo jiné šlo o továrny, které zpracovávají lithium potřebné pro baterie do elektromobilů, fabriky na výrobu mikročipů a automobilky, jež elektromobily vyrábějí. V posledních srpnových dnech tak energetický sektor Číny přešel do nouzového stavu a nebyl schopen efektivně dobíjet své elektromobily, aby mohl vyrábět další elektromobily.
Kalifornské řešení: nenabíjet
Vlny veder a sucha se stávají truchlivou realitou podnebí dalších zemí. Nejlidnatější z amerických států, Kalifornie, je jednou z nich. Současně je také státem, kde je nejvyšší zastoupení elektromobilů. Zdejší silnice jich brázdí 43 % ze všech elektromobilů v celých USA. Kalifornie také oficiálně jako první stát USA zakázala od roku 2035 provoz automobilů se spalovacími motory na benzín, čímž hodlá stimulovat další růst elektromobility.
Kalifornie chce od roku 2035 jen auta na elektřinu či vodík |
Obavy, že by tu v důsledku epizod sucha došlo ke stejnému scénáři jako v Číně, se tedy zdají víc než oprávněné. Jen krátce po vládním prohlášení o tom, že se Kalifornie zřekne ekologického břemene a přejde cele na elektromobilitu, totiž varovali meteorologové před příchodem vlny veder. A společnost ISO (Independent System Operator), kalifornský provozovatel a správce rozvodné sítě, na to reagoval sérií preventivních opatření, jež by během veder měla bránit přetížení sítě.
Jedním z doporučení je i výzva majitelům elektromobilů, žádost o to, aby je dobíjeli méně, vůbec nebo alespoň mimo špičku. Toto doporučení vyslalo směrem ke Kaliforňanům velmi konfliktní signál.
Plán EU je na světě. Chce povinné snížení spotřeby elektřiny o pět procent |
Pokud totiž za vlny horka může způsobit výpadky a rozklad distribuční sítě stávajících 1,13 milionů elektromobilů, těžko se dá předpokládat, že s budoucími 8,4 miliony elektromobilů a neklesajícími teplotami to v Kalifornii půjde v roce 2035 nějak lépe.
Evropu omezení nabíjení nemineEvropská komise tento týden detailněji popsala svůj plán na řešení současné energetické krize. Počítá s povinným snížením spotřeby v těch nejvytíženějších hodinách. Strategie představená hlavním ideologem Bruselu v otázce Green Dealu Fransem Timmermansem chce snížit celkovou spotřebu elektřiny a zavést její povinné omezení ve vybraných částech dne. Navrhuje proto, aby členské země Evropské unie v nejvytíženějších hodinách povinně omezily spotřebu elektřiny o pět procent. Celkovou spotřebu doporučuje snížit o desetinu. Základním kritériem je totiž podle Evropské komise citelné snížení poptávky (čtěte dále). Švýcarští Zelení po letech mohutné propagace elektromobilů nyní nově doporučují řidičům, aby auta nechali doma a šli pěšky nebo na autobus. Magazín Ticinonline cituje Kurta Eggera: „Pokud bude v budoucnu ještě větší potřeba elektřiny, majitelé elektromobilů by neměli mít možnost dobíjet svá auta. Třetinu nebo polovinu roční spotřeby elektřiny rodiny mají na svědomí elektromobily,“ řekl Egger s tím, že roční spotřeba elektřiny se u aut na baterie zvýšila o 10 až 15 procent. Podle švýcarského politika nastal čas zvrátit trend: „Musíme šetřit elektřinou a musíme to udělat, aniž bychom někomu ublížili“. K Eggerovi se přidala i jeho stranická kolegyně Katharina Prelicz-Huberová, podle níž „bez ohledu na to, zda jde o škodlivý spalovací motor, nebo o ekologičtější elektromobil, musí obyvatelstvo přejít na veřejnou dopravu, na kola. Nebo chodit, kdykoli je to možné, pěšky.“ |