Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektrická budoucnost v praxi. Volkswagen uchvátí silou virtuální reality

Jsou naší budoucností a budeme v nich jednou jezdit všichni, pokud se naplní diktát Evropské unie. Jak to bude vypadat? Naposledy jsem jezdil elektromobilem před deseti lety a menší zklamání se mísila s většími zklamáními. Jak jsou na tom elektroauta dnes?
Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 | foto: iDNES.cz

Na zkoušku jsme si vybrali zavedený model Volkswagenu ID3, který je na trhu již dva roky a měly by tedy být vychytány veškeré mouchy a porodní bolesti.

Věřili jsme, že s ním se rok 2012 opakovat nebude. Tehdy to bylo trochu jako na Matějské – se zabzučením jste šlápli na pedál, abyste vyrazili vpřed a vzápětí se dočkali zpomalení, protože maximálka byla nebezpečně blízko. A jezdit rychle se nevyplatilo i z jiných důvodů – zásoba energie v baterii nebyla plánovaná na meziměstské cestování, přes sto kilometrů dojezdu bylo spíš jen snem.

A teď, o deset let později, před vámi stojí ID.3. Žádné nabubřelé SUV, ale poměrně drobný vůz aerodynamické kapkovité karoserie s nejasným poselstvím – působí trochu stroze, ale nemůžete od něj odtrhnout oči. S lehce futuristickým nádechem vám oznamuje, že takhle nějak by mohla vypadat auta budoucnosti.

Po usednutí do pohodlné sedačky na první dobrou trochu naskočí vzpomínky na již zmiňované pouťové atrakce, protože bílá, šedá a oranžová mohou působit trochu nesourodě. Ale jde jen o první dojem, společně si barvy v interiéru sednou a skvěle vytvářejí dojem moderního vozu. Od první chvíle se v kabině cítíte jako doma.

10. září 2019

Největší překvapení však přijde po sešlápnutí pedálu. To si už na dubnový výlet na Matějskou ani nevzpomenete. Pokud by takhle jezdila všechna elektrická auta, potom má automobilová budoucnost přece jen naději – s nízkým těžištěm díky baterii v podlaze sedí v zatáčkách jako na kolejích. Samozřejmě, aby nedocházelo ke zbytečnému protáčení kol, se stará v první řadě elektronika, přesto si s ním lze na okreskách dobře zablbnout. Řízení je proti předokolkám zábavnější, zadokolka méně tahá za volant a pro ty, kdo řidičsky vyrostli na Škodě 105 nebo 120, je vyloženě potěšením.

Riskantní start prodeje

Před vznikem hatchbacku ID.3 zahájil Volkswagen hazardní hru v miliardách eur. Cílem bylo nabourat a ohrozit dominanci Tesly na poli elektromobilů. Což se podle reakcí zákazníků podařilo.

Vývojáři automobilky, která si vzala elektromobilitu za cíl dřív, než ji nakázala Evropská unie, příliš neriskovali, což se ukázalo jako dobrá strategie - auto vypadá solidně, cool, ale zároveň neškodně. Ani pod kapotou nenajdete žádnou přehnaně nevyzkoušenou a dobrodružnou technologii.

Volkswagen ID.3

Jediný zádrhel nastal v roce 2020 při spuštění prodeje. Uvedení bylo totiž zpožděno kvůli závadám softwaru. Jejích řešení se ukázalo být během na dlouhou trať, takže nakonec byl prodej zahájen dřív, než všechna elektronika ve voze fungovala. Volkswagen spoléhal na to, že zákazníky částečně nefunkční infotainment neznechutí a ochotně se budou k výrobci vracet pro nahrání nové verze.

Byl to velký risk, který mohl celý projekt ID.3 nenapravitelně poškodit, ale nestalo se. Ačkoliv twitterová stránka ID.3 byla plná oznámení o dalších a dalších závadách elektroniky, automobilka správně odhadla, že jako první si vozy pořídí nadšenci se zvýšenou mírou tolerance pro elektronické bugy. A než se k němu dostanou ostatní řidiči, programátoři vše vyřeší. To se povedlo v první polovině roku 2021 a ID.3 se stalo vzorem, jak by měl evropský elektrikou poháněný vůz fungovat a vypadat.

Stovka za sedm sekund je slušné číslo, akcelerace je i ve vyšších rychlostech parádní a omezovač na 160 kilometrech za hodinu nikomu vadit nemůže. Nakonec, zběsilá jízda po dálnici nesvědčí nejen dopravním předpisům, ale ani baterii. I při povolené sto třicítce si dojezd rázem zkrátíte přibližně na 65 procent. Lepší je užívat si bryskní a kontinuální zrychlování bez cukání, které způsobuje řazení. Nerovnosti nejsou velkým problémem, elektronika spolehlivě pracuje i s podvozkem, takže ani s dvacetipalcovými koly a ani na českých silnicích dole nic nebouchá. Pokud se tedy držíte udržovaných asfaltových cest. S poměrně nízkou světlou výškou vozu se ani nic jiného doporučit nedá.

Dojezd příjemně překvapil

Dojezd se dálniční jízdou zásadně snižuje, přesto zůstává akceptovatelný. Výrobce udává 550 kilometrů, což je ideální hodnota i v létě dosažitelná pouze pomalou jízdou s opatrnou akcelerací, ale i výsledná čísla začínající čtyřkou jsou parádní. Na okreskách a ve městech se lze na údaje výrobce spolehnout. Kapacita baterie 77 kWh sice není nijak vysoká, ale spotřeba 15,8 kWh také ne, takže cesta na chatu pod Kralickým Sněžníkem z Prahy byla možná s poměrně velkou rezervou. Není třeba se obávat, že byste potřebovali v půli cesty hledat nabíječku.

A bez využití veřejných rychlonabíječek zvládlo auto i cestu zpět. ID.3 Pro S zvládne nabíjecí výkon až o hodnotě 125 kW. Není problém ho přes noc dobít s běžné zásuvky na dojezd dejme tomu 250 kilometrů.

Potěší celkové odhlučnění, nějaký ten aerodynamický hluk se začíná objevovat až při dálničních rychlostech a naopak, zcela tiché není auto při pomalé jízdě, což je důležité zejména ve městech. Chodce na projíždějící elektromobil upozorní zajímavý futuristický zvuk, takže je menší šance, že vám nečekaně vstoupí do vozovky.

Interiérová budoucnost

O vnitřku vozu jsme zatím napsali pouze, že je hodně barevný a cítíte se v něm dobře, ale to není zdaleka vše. Elektrovozy jsou předzvěstí budoucnosti, kdy se interiér auta stane vaším druhým domovem plným obrazovek, aplikací a také místem odpočinku, nikoliv jen převozníkem. V tomto případě se navíc nejedná o uzavřený prostor, spíš o návštěvu ve virtuální realitě.

Průhledový displej AR Head-up-Display je totiž obří. Promítá se na čelní sklo do většiny vašeho zorného pole a můžete tak před sebou „ve vzduchu“ sledovat všemožné jízdní údaje, ale třeba i navigaci. 3D šipky vám tak ukazují přímo na silnici, kam máte zatočit, chvílemi si tak přijdete jako v počítačové hře.

Displej cestuje při nastavování polohy společně s volantem, takže nehrozí, že si ho při změně polohy zakryjete.

Dole potom najdete desetipalcovou obrazovku a navíc ještě pětipalcový displej přímo před sebou. U něj stojí za zmínku, že cestuje při nastavování polohy společně s volantem, takže nehrozí, že si ho při změně polohy zakryjete.

Futuristické prostory doplňuje prosklená střecha, která se pomalu stává u dražších ekologických vozů standardem.

VW ID.3 PRO S v číslech

  • výkon: 150 kw (204 koní)
  • točivý moment: 310 Nm
  • převodovka: stálý redukční převod
  • kapacita akumulátorů: 77 kWh
  • spotřeba: 16.2 kWh/100km
  • zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
  • max. rychlost (km/h): 160 (s omezovačem)
  • max. dojezd: 550 km
  • provozní hmotnost: 1 794 kg
  • délka × šířka × výška (mm): 4 261/1 809/1 586
  • rozvor: 2 771 mm
  • objem zavazadlového prostoru: 385 l
  • cena: 1 302 400 Kč

Dojem vzdušné kanceláře umocňují ovládací prvky, ty totiž nevidíte. Téměř všechna tlačítka jsou dotyková, což je umožnilo jednoduše zapojit do výsledného designu vozu. Nicméně to není nepraktické, ve funkcích se poměrně rychle zorientujete, i když jste dřívějšího data narození. Základní věci jako stěrače nebo tempomat samozřejmě ovládáte na volantu, v tomto případě by samozřejmě nebylo ideální probírat se za jízdy infotainmentem.

Za zmínku stojí kufr, který ač na pohled malý, pojme slušnou dávku zavazadel (jak se můžete přesvědčit na fotografiích). Pokud by výrobcem uváděných 385 litrů nestačilo, zadní sedadla lze sklopit a získat tak rozlehlý zavazadlový prostor.

Moc nechybí

Již delší dobu je zřejmé, že elektromobily jsou vhodnou a logickou volbou pro celé spektrum využití. Pokryjí veškeré městské služby včetně taxíků, ale i každodenní dojíždění do práce – to jsou činnosti, kde ústup spalovacích motorů nemusí tolik bolet.

Ale co cestování za příbuznými na Slovensko? Nebo na dovolenou? Tam zatím nebylo možné s elektrovozy moc počítat. Ale po testu elektrického Volkswagenu si lze jednou představit i ty. Stačí ještě pár let vývoje… Snad inflace a nedostupnost drahých kovů nevyšponují ceny elektromobilů do výšek pro střední třídu nedosažitelných.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...