Suzuki Vitara Strong hybrid DualJet MGU AGS

Suzuki Vitara Strong hybrid DualJet MGU AGS | foto: Martin Šidlák, iDNES.cz

Nesmrtelná vitara dostala nový hybrid. Jedinečná čtyřkolka má tři baterky

  • 6
Zanedlouho jí bude 34 let, poprvé se světu ukázala už v květnu 1988. Aktuálně se nabízí ve čtvrté generaci a na českém trhu je nejprodávanějším modelem značky. Co dostala Suzuki Vitara k narozeninám? Nový pohon zvaný Strong hybrid. Dá se s ním jezdit za necelých šest litrů.

Suzuki Vitara, vybavená novým pohonem, výtečně doplňuje 12V a 48V mild-hybridy a plug-in hybridy používané napříč modelovou řadou. Díky němu bude zase na chvíli výjimečná.

Aut s pohonem všech kol v její třídě moc není a ve spojení s hybridním pohonem jich je ještě méně. Mezi její konkurentky se tak může počítat snad jen Toyota Yaris Cross.

Při délce 4 175 mm nabízí vitara zavazadlový prostor 362 litrů, hybridní baterie ho ale zmenšuje na 289 litrů. Ony ty akumulátory jsou v novém Strong hybridu vlastně celkem tři.

Suzuki Vitara

  • 1.5 DualJet Hybrid 6AGS 4×4 AllGrip
  • délka/šířka: 4 175/1 775 mm
  • rozvor/výška: 2 500/1 595 mm
  • zavazadlový prostor: 289 l max.
  • výkon: 75 kW (130 k)/6 000
  • ot. max. točivý moment: 138 Nm/4 400
  • ot. max. rychlost: 180 km/h
  • zrychlení na 100 km/h: 13,5 s
  • průměrná spotřeba (výrobce): 5,9 l/100 km
  • základní cena: 511 900 Kč (1.4 BoosterJet 6MT)
  • cena test. vozu: 731 900 Kč

Energie ze tří zdrojů

Hlavní trakční baterie, sloužící k ukládání elektřiny, je pod podlahou kufru. Další 48V je pod sedadlem řidiče a má na starosti pohon posilovače řízení a dalších jízdních systémů v momentě, kdy neběží spalovací motor. A konečně klasická 12V baterie pro palubní elektroniku je vpředu v motorovém prostoru.

Nový hybridní pohon dále tvoří benzinový motor 1.5 DualJet o výkonu 75 kW, elektrický motor-generátor MGU s výkonem 24,5 kW a samočinná převodovka AGS. Oproti dřívějšímu mild-hybridu 1.4 narostla provozní hmotnost pohonu s bateriemi jen o 45 kilogramů.

Spolupráce všech částí systému funguje bez problémů a elektronika sama rozhoduje, kdy bude pracovat který pohon a jakým směrem „poteče“ elektrická energie. Většinu času jde o součinnost obou pohonů. Jízda čistě na elektřinu je možná, ale pouze při popojíždění a na krátkou dobu.

Suzuki Vitara Strong hybrid DualJet MGU AGS

Samočinná robotizovaná převodovka by mohla působit jako ze starých časů. Protože proti ryze automatické převodovce má své limity, zejména při změně rychlostních stupňů, kdy dochází k citelnému poklesu výkonu. Ale právě tyhle „díry“ vyhlazuje elektrický pohon ve vitaře, takže zrychlování je plynulé.

Pro ucho to sice není žádný zážitek – motor patří mezi ty hlučnější, ale nehrozí ztráta výkonu v okamžiku, kdy to nečekáte.

Strong hybrid nahrazuje dosavadní mild-hybrid 1.4 s automatickou převodovkou a daří se mu srazit průměrnou spotřebu o 0,3 l/100 km na 5,4, respektive 5,9 l/100 km podle toho, zda zvolíte pohon předních, nebo všech kol. Není to mnoho, ale každé deci paliva a gram CO2 se dnes počítají.

Auto pro každou příležitost

Zhoršila se ovšem dynamika. Tím, že jde o kilowattově slabší pohon, se Strong hybrid dostane na stovku za 12,7, respektive až za 13,5 sekundy, opět v závislosti na tom, kolik náprav zabírá.

Vitara není duší sportovec, nikdy nebyla, její přednosti jsou jinde. Vždy zasloužila pochvalu za svůj neotřelý vzhled, vnitřní prostor, který nabízí dost místa, a možnost zvolit skvěle fungující pohon všech kol.

Suzuki Vitara Strong hybrid DualJet MGU AGS
Suzuki Vitara Strong hybrid DualJet MGU AGS

Díky přijatelné hmotnosti je obratná ve venkovských zatáčkách i v městském provozu. K tomu nabídne i obstojný komfort a bohatou výbavu. Už v základu je armáda asistentů: od nouzového brzdění přes udržování v jízdním pruhu až po rozpoznávání dopravních značek. Nechybí automatická klimatizace, dešťový senzor či adaptivní tempomat.

Nový Strong hybrid startuje na částce 615 000 korun s pohonem předních kol, a to ve výbavě Premium, která zahrnuje navíc sledování mrtvého úhlu a prostoru za vozidlem, zadní parkovací kameru, bezklíčové startování, vyhřívání předních sedadel nebo 17palcová kola.

Za čtyřkolku je třeba připlatit 65 000 korun. Komu nevadí manuální řazení, může si stále pořídit i původní mild-hybridní verzi, která má jako předokolka velmi konkurenceschopnou cenu od 511 900 korun.