Suzuki Vitara, vybavená novým pohonem, výtečně doplňuje 12V a 48V mild-hybridy a plug-in hybridy používané napříč modelovou řadou. Díky němu bude zase na chvíli výjimečná.
Aut s pohonem všech kol v její třídě moc není a ve spojení s hybridním pohonem jich je ještě méně. Mezi její konkurentky se tak může počítat snad jen Toyota Yaris Cross.
Při délce 4 175 mm nabízí vitara zavazadlový prostor 362 litrů, hybridní baterie ho ale zmenšuje na 289 litrů. Ony ty akumulátory jsou v novém Strong hybridu vlastně celkem tři.
Suzuki Vitara
|
Energie ze tří zdrojů
Hlavní trakční baterie, sloužící k ukládání elektřiny, je pod podlahou kufru. Další 48V je pod sedadlem řidiče a má na starosti pohon posilovače řízení a dalších jízdních systémů v momentě, kdy neběží spalovací motor. A konečně klasická 12V baterie pro palubní elektroniku je vpředu v motorovém prostoru.
Nový hybridní pohon dále tvoří benzinový motor 1.5 DualJet o výkonu 75 kW, elektrický motor-generátor MGU s výkonem 24,5 kW a samočinná převodovka AGS. Oproti dřívějšímu mild-hybridu 1.4 narostla provozní hmotnost pohonu s bateriemi jen o 45 kilogramů.
Spolupráce všech částí systému funguje bez problémů a elektronika sama rozhoduje, kdy bude pracovat který pohon a jakým směrem „poteče“ elektrická energie. Většinu času jde o součinnost obou pohonů. Jízda čistě na elektřinu je možná, ale pouze při popojíždění a na krátkou dobu.
Samočinná robotizovaná převodovka by mohla působit jako ze starých časů. Protože proti ryze automatické převodovce má své limity, zejména při změně rychlostních stupňů, kdy dochází k citelnému poklesu výkonu. Ale právě tyhle „díry“ vyhlazuje elektrický pohon ve vitaře, takže zrychlování je plynulé.
Pro ucho to sice není žádný zážitek – motor patří mezi ty hlučnější, ale nehrozí ztráta výkonu v okamžiku, kdy to nečekáte.
Strong hybrid nahrazuje dosavadní mild-hybrid 1.4 s automatickou převodovkou a daří se mu srazit průměrnou spotřebu o 0,3 l/100 km na 5,4, respektive 5,9 l/100 km podle toho, zda zvolíte pohon předních, nebo všech kol. Není to mnoho, ale každé deci paliva a gram CO2 se dnes počítají.
Auto pro každou příležitost
Zhoršila se ovšem dynamika. Tím, že jde o kilowattově slabší pohon, se Strong hybrid dostane na stovku za 12,7, respektive až za 13,5 sekundy, opět v závislosti na tom, kolik náprav zabírá.
Vitara není duší sportovec, nikdy nebyla, její přednosti jsou jinde. Vždy zasloužila pochvalu za svůj neotřelý vzhled, vnitřní prostor, který nabízí dost místa, a možnost zvolit skvěle fungující pohon všech kol.
Díky přijatelné hmotnosti je obratná ve venkovských zatáčkách i v městském provozu. K tomu nabídne i obstojný komfort a bohatou výbavu. Už v základu je armáda asistentů: od nouzového brzdění přes udržování v jízdním pruhu až po rozpoznávání dopravních značek. Nechybí automatická klimatizace, dešťový senzor či adaptivní tempomat.
Nový Strong hybrid startuje na částce 615 000 korun s pohonem předních kol, a to ve výbavě Premium, která zahrnuje navíc sledování mrtvého úhlu a prostoru za vozidlem, zadní parkovací kameru, bezklíčové startování, vyhřívání předních sedadel nebo 17palcová kola.
Za čtyřkolku je třeba připlatit 65 000 korun. Komu nevadí manuální řazení, může si stále pořídit i původní mild-hybridní verzi, která má jako předokolka velmi konkurenceschopnou cenu od 511 900 korun.