Plzeňský Prazdroj potvrzuje, že právě plechovka je jejich třetí nejprodávanější obal za skleněnými vratnými láhvemi a sudy. „Zároveň ale jde, co se týče využití, o nejrychleji rostoucí obal,“ říká manažerka výrobních materiálů a obalů Martina Vajskebrová.
Ovšem i pivní plechovka prošla výrobními změnami a pivovary v rámci udržitelných plánů mění její složení. Jako první se do zásadní změny pustil právě Plzeňský Prazdroj, který podíl recyklátu obsaženého v jeho plechovkách zvýšil na 75 procent, to je aktuálně nejvyšší certifikovaná úroveň dostupná na trhu.
Výhoda hliníku tkví v tom, že ho lze recyklovat prakticky do nekonečna, a to bez dopadů na jeho kvalitu. Plechovka vyrobená z recyklátu tak pro pivo představuje stejnou ochranu jako ta z nového hliníku. Rozdíl je ale v tom, že plechovka z recyklátu má výrazně nižší uhlíkovou stopu a podle jeho podílu v obalu se na její výrobu spotřebuje až o 95 procent méně energie než u plechovky vytvořené z panenského materiálu.
Zálohováním PET lahví pomůžeme i přírodě, míní Iniciativa pro zálohování |
Aby byly plechovky menší zátěží pro životní prostředí, snaží se Prazdroj s dodavateli dlouhodobě snižovat jejich tloušťku a tím i množství použitého hliníku, a zároveň navyšovat podíl recyklátu v plechovce.
„V současnosti všechny naše plechovky obsahují v průměru už téměř 50 procent recyklovaného hliníku. U plechovek Pilsner Urquell se nám podařilo jít ještě dál a podíl recyklovaného hliníku v obalu jsme zvýšili na úroveň 75 procent. Ročně tak uspoříme díky novým plechovkám, které dodáváme na tuzemský trh i do zahraničí, přes 1 500 tun nového hliníku,“ dodává Martina Vajskebrová. Navyšování podílu recyklovaného hliníku v plechovkách se chce Prazdroj v budoucnu intenzivně věnovat i u svých ostatních značek.
Zálohový systém dává smysl
Jsou ovšem i pivovary, které se od plechovek distancují a jejich piva v nich nenajdete. Je to například humpolecký Bernard. Svá piva neprodává ani v PET láhvích.
V plastu už nekoupíte ani Kozla. Prazdroj s „petkami“ definitivně končí |
„Nechceme podporovat drancování přírody, kdy se za ohromných nákladů a negativních ekologických dopadů na jednom konci světa vytěží surovina a vyrobí materiál, převeze přes půl zeměkoule sem, aby se tu do plechovky jedinkrát stočilo pivo a pak se tento de facto donekonečna recyklovatelný materiál nenávratně vyhodil. V případě zavedení vratných zálohovaných plechovek je možné o takovém balení uvažovat,“ doplňuje tiskový mluvčí pivovaru Radek Tulis.
V České republice usiluje o zavedení zálohování na další nápojové obaly iniciativa, která sdružuje velké výrobce nápojů Coca-Cola, Heineken, Kofola, Mattoni a Prazdroj. Na český trh se ročně dostává 1,65 miliardy PET láhví a 820 milionů plechovek. Nápojové obaly tvoří asi 40 procent volně pohozeného odpadu.