Jednání soudu začalo v devět hodin. „Předložili jsme revizní posudek, takže očekáváme, že se bude hovořit i o něm,“ podotkl ještě před začátkem právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.
Soudce Jaromír Pšenica však hned v úvodu nový revizní posudek společnosti jako důkaz odmítl.
Kolem půl desáté přišly na řadu závěrečné návrhy státního zástupce a obhájců obžalovaných.
Státní zástupce Aleš Kopal opětovně navrhl nepodmíněné tresty. „A to zejména kvůli neodvratitelným závažným následkům počínání obžalovaných,“ poukázal na úmrtí i těžká zranění cestujících.
Upozornil, že okresní soud je vázán verdiktem krajského soudu. „A to jen s výjimkou, že by byl předložen nějaký nový důkaz. To se však nestalo,“ zmínil Kopal fakt, že soudce dnes všechny návrhy obhájců na doplnění dokazování zamítl.
Obhájci se v závěrečných řečech zaměřili hlavně na to, že jejich klienti neměli za část stavby, která vedla k pádu mostu, odpovědnost.
„Můj klient byl sice stavbyvedoucím lomeno mistrem, ale to je jen název. Na starosti měl jen stavbu konstrukce, která byla v pořádku. K pádu vedla činnost subdodavatele. A to má kontrolovat i jeho činnost? To přece nejde,“ argumentoval například advokát zastupující obžalovaného Michala Fonioka.
Případem se budou soudy zabývat dál
Vinu všech pěti obžalovaných soud potvrdil krátce po půl čtvrté. Tresty vyhlásil o hodinu později. Oldřich Magnusek a Zdeněk Malý, oba ze společnosti Bögl & Krýsl, dostali nepodmíněný trest ve výši tři a půl roku. Oba na místě podali odvolání.
Zbylá trojice obžalovaných, tedy Miroslav Kovalík z firmy Bögl & Krýsl a Michal Foniok a Petr Janouškovec z Dopravních staveb Ostrava (dnes Eurovia), dostala podmínku v rozmezí od tří do pěti let. Tato trojice a stejně tak státní zástupce si ponechali lhůtu na případné odvolání.
Soudce Jaromír Pšenica uvedl, že nemůže komentovat dřívější rozsudek krajského soudu, kterým se měl řídit, ale naznačil, že s ním ne zcela souhlasí. „Předpokládám však, že se případem bude zabývat opět krajský a nejspíše i Nejvyšší soud,“ sdělil.
Jeden z obhájců poznamenal, že nastává zvláštní situace. „Krajský soud bude rozhodovat o odvolání proti rozsudku, který vlastně stanovil on.“
Dříve soud všechny obžalované osvobodil
Okresní soud všechny obžalované manažery stavebních společností už dvakrát zprostil viny s tím, že není jasné, co přesně vedlo v pátek 8. srpna 2008 k pádu mostní konstrukce do kolejiště, do které vzápětí najel rychlík Comenius jedoucí z Krakova do Prahy.
Osm cestujících zemřelo, přes devadesát se zranilo, někteří s doživotními následky.
Státní zástupce se pokaždé odvolal a naposledy Krajský soud v Ostravě u pěti obžalovaných zproštění potvrdil, u dalších pěti však nikoli.
Jde o manažery firem Dopravní stavby Ostrava, nyní Eurovia, která měla stavbu mostu na starosti, a Bögl & Krýsl. Ta zase zasouvala konstrukci nad hlavní železniční tratí na druhou stranu. A právě při této fázi stavby se těžká konstrukce sesunula na hlavní trať mezi Ostravou a Olomoucí.
Podle soudce krajského soudu dále obžalovaní nedodrželi své povinnosti kontroly stavby a zjištění možných rizik.
„Pád mostu byl důsledkem celé řady pochybení. Například chyběl dokument, který by popsal metodický postup prací,“ konstatoval loni předseda senátu krajského soudu. „Každý z obžalovaných mohl ve svém postavení zabránit pádu mostu či tomu, aby pod stavbou jezdily vlaky,“ dodal soudce.
Postoj nadřazeného soudu je závazný i pro okresní soud. Pokud by se jím soudce Jaromír Pšenica neřídil, podle státního zástupce by mu mohla být věc odebrána.
Blíží se promlčení
Možností bylo více, například i nové projednání celého případu, který se soudně táhne od roku 2011, tedy deset let. Jak už minulý rok upozornil portál iDNES.cz, blíží se navíc promlčení případu, přičemž lhůta v současnosti činí patnáct let.
Jak už dříve řekl advokát Ondruš, promlčecí lhůta se počítá od doby, kdy byl spis přidělen soudu, a to se stalo v roce 2010. Tedy promlčení by nastalo v roce 2025. Jenže tehdy promlčecí lhůta činila dvanáct let, takže by se obžalovaní mohli domáhat lhůty platné v době skutku, což by znamenalo ukončení už příští rok.
25. listopadu 2017 |