Nové jednání se týká zejména vedoucích zaměstnanců. „Každý z nich byl v postavení, kdy to mohl zastavit,“ řekl předseda senátu. Zproštěni obžaloby byli naopak níže postavení pracovníci. „Často jen řešili pokyny nadřízených. Jejich jednání nevedlo k pádu mostu,“ dodal soudce.
Rozsudek ocenil advokát jednoho ze zproštěných. „Od počátku jsem říkal, že je nevinnen a podle mě neměl být ani obžalován,“ uvedl.
Podle Státního zástupce Pavla Šáry jde sportovní terminologií o remízu. „U pěti zprošťujících rozsudků vyčkáme na písemné vyhotovení rozsudku a jeho odůvodnění. Ale zvažujeme samozřejmě u všech pěti podat dovolání,“ řekl žalobce.
V případě zbylé pětice, které čeká pokračování hlavního líčení, by Okresní soud v Novém Jičíně měl respektovat závazný pokyn krajského soudu. Pokud dojde ke stejným závěrům jako v minulých dvou případech, tedy zproštění obžaloby, byla by patrně věc předána jinému soudci.
Ke Krajskému soudu v Ostravě ve středu dorazili i lidé zasaženi nehodou. Příbuzní obětí nehody s médii nechtěli hovořit, cestující z vlaku nesl rozhodnutí soudce emotivně. „Podle mě jsou za to zodpovědní všichni. Na mě se to podepsalo psychicky, stále mám strach z cestování,“ řekl Richard Salamon.
Okresní soud řešil případ už dvakrát
Odvolací senát v minulých týdnech posuzoval správnost verdiktu Okresního soudu v Novém Jičíně z loňského listopadu, který opětovně zprostil všech deset obžalovaných s tím, že nelze určit, kdo přesně tragédii s osmi oběťmi zavinil.
„Opětovně se nepovedlo prokázat, proč přesně most spadl, nelze tedy nikoho odsoudit, že to zavinil. Rozpory znalců se nepodařilo vyjasnit, spíše se prohloubily,“ zdůvodnil v listopadu rozsudek soudce v Novém Jičíně.
Státní zástupce Pavel Šára byl ale jiného názoru a odvolal se. Uvedl, že soud ve zprošťujícím rozsudku nesprávně a neobjektivně vyhodnotil znalecké posudky. Podle něj se nepodařilo zjistit jen poslední impuls vedoucí k pádu mostu před rozjetý rychlík, všechna důležitá pochybení však znalci uvedli.
„Příčinou podle nich byla chybná manipulace s nestabilní konstrukcí a nestabilními podpěrami,“ konstatoval státní zástupce.
Nové fotografie, stejný rozsudek
Obžalobě z obecného ohrožení čelí nejvíce manažeři a pracovníci stavebních firem, dále jeden úředník a jeden živnostník.
V prosinci 2017 padl první rozsudek, ve kterém soudce Jaromír Pšenica vynesl zproštění s tím, že se nepodařilo prokázat, kdo pád mostní konstrukce na koleje zavinil. Jenže po odvolání státního zástupce Krajský soud v Ostravě verdikt zrušil, když ho označil za nesprávný a nepřesvědčivý, a případ vrátil.
Okresní soud tak opětovně vyslechl znalce a zabýval se také novými fotografiemi pořízenými vyšetřovateli v den nehody, které ještě nebyly součástí spisu. A opět vynesl zprošťující rozsudek.
K železničnímu neštěstí došlo 8. srpna 2008. V osudný den, po půl jedenácté dopoledne, najel rychlík Comenius na trase Krakov - Praha do trosek konstrukce nového silničního mostu, který se chvíli předtím zřítil při zasouvání z jedné strany na druhou.
Strojvedoucí ještě stačil snížit rychlost ze zhruba 140 na 95 kilometrů v hodině, přesto byla bilance nehody tragická: osm lidí zemřelo, 95 cestujících bylo zraněno, mnoho s doživotními následky.