Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bezpečnost podobných aut na různých kontinentech je obrovsky rozdílná

Ročně na celém světě zemře na silnicích zhruba 1,3 milionu lidí. Všechny by je zachránil celoroční totální lockdown, část z nich pak auta s bezpečnější konstrukcí. V řadě zemí se přitom podobné automobily od stejného výrobce konstrukčně liší. Global NCAP teď vyzývá ke změně.

Organizace zabývající se bezpečností vozidel Global NCAP upozornila na rozdíly v bezpečnostních normách mezi Evropou, Amerikou či Japonskem a státy především v Jižní Americe a Africe. Podle OSN na méně rozvinuté země připadá až 90 % z 1,3 milionu obětí dopravních nehod na celém světě. Podobná auta od stejných výrobců musejí totiž v každé zemi splňovat jiná bezpečnostní kritéria a některé automobilky tak na některé trhy dodávají konstrukčně jiná auta než na ostatní.

Například čínský pick-up Great Wall Steed 5 nemá ve verzi pro Jihoafrickou republiku airbagy ani ABS. Britský Autocar uvádí jako příklad i společnost Maruti Suzuki, jejíž model Swift prodávaný v Indii nebo Africe získal v testech Global NCAP jen dvě hvězdičky, přičemž evropská verze Suzuki Swift získala v mnohem přísnějších testech Euro NCAP hvězdičky tři, s tzv. Safety packem dokonce čtyři.

Suzuki Swift

Global NCAP poukázala dále na model Renault Kwid, který se má stát technickým základem budoucí první elektrické Dacie. „Když se podíváte na model Kwid, brazilská verze má mnohem více výztuh v A-sloupku než ta indická,“ řekl Alejandro Furas, technický ředitel společnosti Global NCAP. 

Renault Kwid

Kwid byl pro Brazílii významně upraven v reakci na veřejné pobouření, když tam neuspěl při úvodním nárazovém testu. Furas se domnívá, že za rozdíly může tlak na snižování nákladů, kvůli kterému se používá různě kvalitní ocel a dokonce i méně kvalitní svařování.

Výrobci automobilů a sdružení automobilového průmyslu to vyvracejí a poukazují na to, že jejich vozy splňují regulační normy zemí, ve kterých se prodávají. Prezident Global NCAP David Ward však uvedl, že tento argument je nepřijatelný. Obvinil protistranu dokonce z „morálního bankrotu“ a konstatoval, že podporují postavení jejich nejslabších členů.

Britský Autocar oslovil i sdružení automobilových výrobců v Indii a Jižní Africe, ale dotaz zůstal bez odpovědi, nereagovali ani někteří oslovení výrobci. Indická verze časopisu ovšem zjistila, že Global NCAP hodlá v Indii zpřísnit pravidla pro bezpečnostní testy. Důraz nebude kladen pouze na bezpečnost vozu při samotném nárazu, ale z velké části i na bezpečnostní asistenty, kteří mají zabránit nehodě či omezit její následky. V Indii totiž při nehodách umírá velké množství chodců, cyklistů a jezdců na motorkách. Společnost Global NCAP také vyzvala k celosvětovému sjednocení bezpečnostních standardů.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...