Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Silničáři rozšíří přetížený úsek D1 u Brna na šestipruh a postaví nový most

  6:24
Pouhé dva kilometry měří spojka k dálnici D1 mezi dalšími dvěma klíčovými tahy – D2 na Bratislavu a D52 na Vídeň. A právě tento brněnský úsek patří k vůbec nejvytíženějším v České republice. Za pět let by se však situace mohla změnit, dělníci zde zboří současný most a místo něj postaví nový a vytížený úsek D1 rozšíří na šestipruh.
Dálniční most na úseku D1 mezi sjezdy 194 a 196 se bude bourat a bude se stavět...

Dálniční most na úseku D1 mezi sjezdy 194 a 196 se bude bourat a bude se stavět nový. Dálnice se bude rozšiřovat na šest pruhů. Most vede nad kolejemi. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Co se týče hustoty dopravy, dá se zmíněný vytížený úsek D1 na jihu Brna srovnat snad jen s příjezdem do Prahy.

U Brna je však problém, že na rozdíl od hlavního města nejsou v tomto místě dosud vybudované tři pruhy každým směrem, což průjezdnost značně snižuje. Teď konečně řidičům svitla naděje, že tento zásadní limit zmizí.

K vyhlíženému verdiktu nicméně nevedla snadná cesta. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i kvůli apelu policistů letos posuzovalo, zda se už v tuto chvíli nedá v kritickém místě „přemalovat“ celkový počet pruhů ze čtyř na šest. Díky tomu by byla doprava alespoň o trochu plynulejší, než se začne stavět trvalé a dlouho slibované rozšíření.

Pro policii jde totiž o část dálnice, kde evidují největší problémy. „Bez nadsázky lze hovořit o kapacitním přetížení, a to zejména v době špičky,“ vysvětlil za dopravní policii Jindřich Rybka s tím, že právě rozšíření D1 na šestipruh bude mít na zlepšení provozu významný vliv. „Přinese i snížení počtu nehod,“ doplnil Rybka. 

Jen od začátku letošního roku policie ve svých statistikách v tomto úseku eviduje více než desítku z necelé padesátky kolizí aut na dálnici D1 u Brna. A to v ní není zařazená řada menších ťukanců.

Jenže ani tak policisté s požadavkem na provizorní rozšíření neuspěli. Dálniční most z roku 1978, který se nachází asi 400 metrů od Vídeňské ulice a vede přes železniční koridor, by totiž hmotnost aut rozesetých do šesti pruhů nemusel vydržet. „Znamenalo by to výrazné zvýšení zatížení krajních nosníků nosné konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Dnes most spadá do druhé nejhorší kategorie, jinými slovy je ve velmi špatném stavu. Horší stav už by znamenal havarijní ohodnocení. I přesto je však most podle expertů pro současný provoz čítající denně více než 70 tisíc aut bezpečný a není třeba nijak omezovat jejich množství nebo rychlost.

Záměr starý dvě desetiletí

Trvalé řešení problému tak silničáři nechávají na období, kdy se bude úsek rozšiřovat na slibovaný šestipruh. O jeho stavbě od Kývalky na západě po Holubice na východě se přitom mluví dlouho. Investiční záměr pochází z roku 2001, plán pak několikrát posuzovaly i soudy kvůli žalobám kritiků.

ŘSD se však konečně podařilo získat pravomocné stavební povolení. Hned příští rok chce na zakázku za více než 1,4 miliardy korun vybrat firmu. „Předpokládáme, že původní termín zahájení stavby, který byl plánován na rok 2023, se nám podaří o rok zkrátit,“ oznámil Studecký. Hotovo má být v roce 2025.

Plány nejspíš urychlil i nevyhovující stav mostu. „Kladu si však otázku, jestli rozšíření na šest pruhů postačí ve výhledu na 25 let, na něž se takové stavby plánují,“ podotkla Veronika Valentová z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Každopádně zmiňovaný most nelze jednoduše opravit. Dělníci ho proto musí zbourat a postavit nový, což zkomplikuje už tak špatnou dopravu. S touto možností silničáři původně nepočítali, což je zřejmé i z toho, že stavební povolení nezahrnuje demolici a novou stavbu. Teprve v tuto chvíli pro ně zpracovávají projektovou dokumentaci. 

ŘSD plánuje, že si o dodatečnou změnu povolení požádá později. Další podobný problém řešit nemusí. Druhý most v dotčeném úseku přes Havránkovu ulici je na tom dobře – na třetím nejlepším stupni ze sedmi.

Hotovo nejdříve v roce 2032

Řidiči se však v posledních týdnech musí mít na pozoru u mostu přes Svratku, kde dělníci v těchto dnech s opravou za 22 milionů finišují. Každopádně této stavby se rozšíření D1 na šestipruh zatím netýká. 

Most je zařazený až v další etapě, zahrnující úpravu mimoúrovňového křížení s dálnicí, kde je zahájení prací v plánu nejdříve v roce 2023. Zatím projektanti řeší podklady pro žádost o stavební povolení.

Celkem je rozšíření D1 od Holubic až po Kývalku rozdělené na sedm etap. První z nich je právě nejhorší část mezi dvěma dálnicemi vedoucími z jihu. 

„Kéž by to už bylo, neustále tam jsou zácpy. Myslím, že jde o úsek s největší frekvencí aut v Česku,“ reagoval na plány ŘSD brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Další dva úseky dohromady za více než 4,5 miliardy se podle aktuálních informací mají začít rozšiřovat v roce 2023 od křížení s dálnicí D2 východním směrem. 

O dva roky později podle plánů dělníci navážou rovnou na dvaceti kilometrech dálnice, tedy téměř všude. Vše by pak mělo být hotovo v roce 2032, kdy se otevře šestipruh u Holubic, kde zatím vize na rozšíření postupují nejpomaleji.

Spojku k dálnici D1 mezi dvěma klíčovými tahy D2 na Bratislavu a D52 na Vídeň silničáři opraví do roku 2025.

Spojku k dálnici D1 mezi dvěma klíčovými tahy D2 na Bratislavu a D52 na Vídeň silničáři opraví do roku 2025.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidiči MHD si už hudbu nepustí. Cestující si stěžují, vysvětluje vedení zákaz

27. května 2024  6:05

Brněnský dopravní podnik přichystal pro své šoféry nečekanou novinku. V kabině si nově nesmějí...

Z velkých plánů sešlo. Brněnská akvaponická farma končí, dluží i zaměstnancům

27. května 2024

Brněnská firma Future Farming, která se zabývá akvaponickým zemědělstvím, chystá uzavření farmy v...

Takhle se hrát nedá, zní z Vyškova před barážovými souboji s Karvinou

27. května 2024  7:26

Druhou sezonu po sobě se fotbalisté druholigového Vyškova mohou radovat z postupu do barážových...

Řidiči MHD si už hudbu nepustí. Cestující si stěžují, vysvětluje vedení zákaz

27. května 2024  6:05

Brněnský dopravní podnik přichystal pro své šoféry nečekanou novinku. V kabině si nově nesmějí...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...