Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Británie nařídí elektroauta od roku 2030. Kalifornie je nemá jak nabít

Británie zakáže prodej nových osobních a dodávkových aut s naftovým a benzinovým pohonem už od roku 2030, což je o pět let dříve, než plánovala. Oznámil to premiér Boris Johnson. Vláda podle něj v rámci takzvané zelené průmyslové revoluce, do které chce investovat asi 12 miliard liber (355 miliard Kč).
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Británie počítá do roku 2030 se vznikem 250 000 nových pracovních míst v energetice, dopravě a technologickém sektoru. O konci aut se spalovacím motorem se aktuálně diskutuje také v Americe.

„Nyní je čas pro zelené oživení s vysoce kvalifikovanými pracovními místy, která lidem poskytnou uspokojení z vědomí, že činí zemi čistší, zelenější a krásnější,“ napsal premiér ve sloupku, který otiskl ekonomický list Financial Times.

Automobilky mají z dalšího uspíšení zákazu obavy, ambiciózní podle nich byl už původní termín. Nový harmonogram nebude platit pro hybridní automobily, které kombinují elektrický a fosilní pohon. Ty se budou moci prodávat až do roku 2035. Vládní plány kromě zákazu prodeje benzinových a naftových aut zahrnují také například podporu využívání jaderné a větné energie. Cílem vlády je rovněž učinit z jízdy na kole a z chůze atraktivnější způsoby cestování, píše server BBC.

Velké Británie zakáže auta se spalovacími motory dřív, než bylo původně schváleno, ve snaze podpořit rozšíření elektrických vozidel.

Británie nejprve plánovala jako součást snahy o snižování emisí skleníkových plynů zakázat prodej nových vozů na benzin a naftu od roku 2040. V únoru Johnson termín posunul.

Podle listu The Guardian bylo zveřejnění revidované strategie naplánováno na konec září, ale nové nárůsty počtu onemocnění koronavirem je posunuly až na konec roku.

Britská vláda tehdy vedená Theresou Mayovou naplánovala v roce 2018 zákaz prodeje nových automobilů poháněných spalovacími motory na benzin nebo naftu na rok 2040 jako součást vládní strategie dosáhnout čistých emisí uhlíku do roku 2050. Počátkem tohoto roku však ministr dopravy Grant Shapps řekl, že by se opatření mohla posunout již do roku 2035 nebo 2032. „Po kritice environmentalistických skupin a vlastního vládního výboru pro změnu klimatu premiér Boris Johnson v únoru přistoupil k posunu tohoto termínu na rok 2035,“ popisuje magazín Autoweek.

V květnu loňského roku Výbor pro změnu klimatu vyjádřil znepokojení nad tím, že původní plán nestačí na splnění cíle nulových emisí z dopravy. Vyzvali tak vládu, aby dále pokračovala v podpoře posílení infrastruktury pro nabíjení elektromobilů.

V reakci na to vláda zdvojnásobila alokaci fondu na zavádění nabíjecích stanic na 10 milionů liber. Dále podporuje integraci platforem pro navigační systém a plánovače tras s možností indikace vhodnosti dobíjení. Jen loni se tak díky vládním pobídkám instalovalo dalších 3 600 nových dobíjecích bodů.

Ambiciozní cíle poškodí autoprůmysl

Konec prodeje aut na benzin a naftu bude pro britský automobilový trh znamenat zásadní přelom. Z nových vozů prodaných v Británii tento rok bylo 73,6 procenta na benzin či naftu a pouze 5,5 procenta čistě elektrických. Zbytek tvoří různé typy hybridních aut.

„Doprava je ve Velké Británii největším zdrojem emisí CO2 – produkuje více než 30 % z celonárodních emisí. Jenže to zahrnuje i leteckou dopravu. Silniční vozidla tvoří přibližně jen 19 % ze všech emisí ve Velké Británii. Elektricky poháněná vozidla podle statistiky SMMT minulý měsíc představovala 7 % z celkového objemu prodeje nových vozidel ve Velké Británii,“ uvádí Autoweek.

Britské sdružení výrobců a obchodníků s auty SMMT vyzvalo v reakci na plánovaný nucený přechod na elektrickou trakci vládu, aby nejprve vytvořila dlouhodobý plán podpory nákupu bateriových aut a také dala závazné cíle rozvoje nabíjecí infrastruktury. Podle analýzy SMMT bude jen do ní investovat téměř 19 miliard eur, aby splňovala potřeby masové elektromobility na britských ostrovech. Z aktuálních 19 314 nabíjecích míst je třeba se do konce dekády dostat na 1,7 milionu a do roku 2035 na 2,8 milionu. To znamená 507 nových nabíjecích míst zřizovaných každý den v následujících 15 letech.

„Na podporu urychlení zákazu potřebuje koalice politickou podporu, která uvolní další investice soukromého sektoru do budování sítí rychlého nabíjení. V rozpočtu na rok 2020 kancléř Rishi Sunak pro tento účel vyčlenil vládní dotace ve výši 500 milionů liber,“ píše Autoweek.

Nový plán tedy mluví o posunutí data na začátek roku 2030 s tím, že jisté zdroje ubezpečily vládu o tom, že celá infrastruktura již bude k tomuto datu připravena.

SMMT dále považuje za zásadní nejprve vyřešit dva stěžejní problémy elektromobilů: výrazně vyšší cenu a výrazně nižší dojezd. Sdružení si nechalo vypracovat analýzu, podle které tvoří elektromobily 17 procent nabídky aut na britské trhu, ovšem podíl na prodejích je pouze osmiprocentní. Podle průzkumu, který si SMMT zadalo, je 37 procent motoristů odhodláno do roku 2025 elektromobil pořídit, ovšem 24 procent uvádí, že si nehodlá auto do zásuvky koupit vůbec.

Italský deník La Repubblica navíc dodává, že zákaz konvenčních pohonných jednotek dovede vlády k zavedení nové daně na základě ujetých kilometrů, aby vykryly ztrátu příjmů ze spotřební daně na palivo.

Představitelé SMMT mluví o devastaci britského autoprůmyslu. Z nově diskutovaného plánu je přirozeně nadšená ekoaktivistická organizace Greenpeace. Podle studie její britské buňky by měl dřívější zákaz prodeje aut se spalovacími motory přinést vytvoření nových pracovních míst, růst HDP a výdělek přes čtyři miliardy liber do státní kasy. Posun zákazu spalovacích aut z roku 2035 o pět let prý vytvoří přes 30 tisíc nových pracovních míst v oblasti energetiky, výroby baterií a výstavby nabíjecí infrastruktury. A také ve službách a maloobchodním prodeji. Studie také předpokládá nárůst finanční aktivity – peníze ušetřené za provoz a údržbu elektromobilu budou totiž podle ekoaktivistů motoristé roztáčet jinde. Dřívější zákaz spalovacích motorů také pomůže Velké Británii získat vedoucí postavení ve světovém autoprůmyslu, který se přeorientovává na elektrický pohon, myslí si Greenpeace.

V Kalifornii nemají jak nabíjet

Británie není jedinou zemí, která už má konkrétní plány na konec aut se spalovacím motorem. Kromě Norska, Dánska nebo Irska či Singapuru a nově Itálie (ta zatím diskutuje o stanovení limitu emisí CO2 tak, aby po roce 2035 bylo možné prodávat jen elektrická či plug-in hybridní auta) se o konci mluví také v Kalifornii, která je největším automobilovým trhem USA (11 procent prodejů). Ta chce konvenčním autům vystavit stopku v roce 2035. Kalifornský guvernér Gavin Newsom uvádí, že sektor dopravy je zodpovědný za více než polovinu znečištění oxidy uhlíku v tomto státě na západním pobřeží USA, auta prý mohou také za 80 procent smogového znečištění a až 95 procent jedovatých emisí vypouštěných dieselovými motory. Newsomovým cílem je srazit emise o 35 procent.

Vládní agentura EPA, která se stará o ochranu životního prostředí, ovšem kalifornskou vládu varovala, že rozvodná síť v zemi není ve stavu, aby byla schopna pokrýt enormně zvýšenou poptávku po nabíjení elektromobilů. EPA uvádí, že chystané opatření je neuskutečnitelné a možná dokonce ilegální.

Magazín Quattroruote připomíná, že Kalifornie, která je americkým státem s největším podílem elektrických aut, má po dekády extrémní problémy právě s energetikou. „Vlastní produkce není schopna pokrýt enormní poptávku a extrémní přetížení způsobuje časté black-outy. Přenosová infrastruktura je navíc tak zastaralá, že způsobuje časté přerušování vysokonapěťových kabelů, které způsobují stále ničivější požáry. Situaci ještě zhoršila obtížná finanční situace místních veřejných služeb. Paradoxem je, že Kalifornie je všemi považována za přední v oblasti nových technologií, ale jak připustil sám guvernér, její elektrická síť je v zásadě zamrzlá ve středověku,“ píše magazín.

„Rekordní výpadky dodávek proudu – co do velikosti a rozsahu bezprecedentní – ve spojení s rostoucími požadavky na elektřinu ze strany sousedních států vyvolává otázku, jak chtějí provozovat flotilu automobilů na baterie, které povedou k výraznému nárůstu poptávky po elektřině, když dnes nemohou pomalu ani svítit,“ okomentoval šéf EPA Andrew Wheeler.

Kalifornie v tom ovšem není sama. Americké státy Washington a Havaj jsou ještě radikálnější, začátkem letoška představily návrhy zákonů, podle kterých mají prodeje aut se spalovacími motory skončit stejně jako v Británii už v roce 2030. 

Zakázat prodej spalovacích aut chce také New York na opačném konci Spojených států. Demokratický senátor Peter Harckham představil návrh zákona, podle kterého by musela být všechna prodávaná osobní auta – a v Americe oblíbené pick-upy – od roku 2035 elektrická. Rok 2045 by měl znamenat stejně jako v Kalifornii také konečnou pro kamiony se spalovacím motorem.

Stejný návrh teď představili i za severní hranicí USA, v kanadském Quebecu. Zákaz tradičních aut naplánovali v provincii na břehu Atlantiku na rok 2035.  Aktuálně tvoří elektromobily a hybridy dvě procenta autoparku v Quebecu.

Investice do infrastruktury mají v příštích pěti letech tvořit velkou část z 6,7 miliard dolarů určených na řešení změn klimatu.

Vláda má zachovat slevu na daních pro elektrická auta, ale populární program podpory, který poskytuje příspěvek 8 000 dolarů na jejich nákup, by mohl být snížen, protože spotřebovává spoustu peněz.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...