Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v praxi funkčnost zákona nabídky a poptávky. Když je něčeho málo, cena tomu stoupá. Prďácký teréňáček Jimny ovšem trh doslova pobláznil. Kdo ho náhodou sehnal, má poklad, který prodá skoro za dvojnásobek.

Jimny je jednou z automobilových obětí emisního šílenství pokládajícího automobilový průmysl v Evropě na lopatky. Jsou značky, které to vzdaly (Mitsubishi pomalu balí kufry), Suzuki je ovšem v Evropě pevně usazené, a protože má v Maďarsku fabriku, nebylo by lehké to vzdát.

Když před dvěma roky představilo novou generaci terénní miniatury Jimny, byl z toho svět paf. Značka, která rozhodně nepatřívala mezi šampiony soutěže automobilové krásy, má teď designstudio v Itálii, kolébce automobilového designu. A hranatý prďácký teréňáček vypadá prostě fantasticky.

Jenže už od počátku dodávky vázly, na auto, pro které si chodili i zákazníci prémiových značek, kteří do té doby o Suzuki ani nezavadili, se tvořily pořadníky. Podle zasvěcených měl Jimny potenciál být mezi nejprodávanějšími modely značky, překonat mohl i oblíbenou Vitaru.

Jenže Jimny prostě nebyl. A začátkem letoška ho značka úplně stáhla z evropského trhu. A otevřeně přiznala, že je to kvůli emisím. Malé lehké auto s atmosferickou patnáctistovkou dohnala hloupá emisní matematika, takže značce škodila v celoflotilové bilanci.

„Celosvětový enormní zájem o tento model ovšem způsobil, že poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu v Japonsku. S nedostatkem vozů se nepotýká pouze Česká republika, ale čekací doby delší než jeden rok jsou dokonce i v mateřské zemi. Nižší alokaci vozů Jimny do Evropské unie navíc pochopitelně způsobuje i fakt, že model vzhledem ke svému zaměření negativně ovlivňuje průměr CO2 automobilky stanovený Evropskou unií. Pro rok 2020 lze tedy očekávat velmi omezené dodávky tohoto modelu do České republiky a situace se s velkou pravděpodobností výrazně nezlepší ani v roce následujícím,“ stojí v oficiální zprávě z ledna letošního roku.

Teď je model Jimny zpátky v Evropě, ovšem Suzuki použilo fígl, o kterém se spekulovalo od počátku. Auto nyní nabízí jako dodávku. Pro užitková auta totiž platí jiné emisní limity. Má to zádrhel v tom, že kromě toho, že z nabídky vypadla varianta s automatickou převodovkou, je navrátilec Jimny jen dvoumístný, aby splnil podmínky homologace pro vozidla kategorie N1.

Lekce ekonomické teorie pro základní školy ovšem přinesla něco mnohem šťavnatějšího. Z Jimnyho, hezkého, ovšem stále utilitárního auta značky patřící do mainsteramu, je jedna z největších investičních příležitostí v historii automobilismu. Kdo ho před dvěma roky koupil za 450 tisíc, dnes ho v klidu prodá za osm set, klidně s třiceti tisíci kilometry na tachometru. Dealeři loví ojeté kusy po Evropě od pětadvaceti tisíc eur výš.

Suzuki Jimny za 750 tisíc korun v nabídce AAA Auto

V nabídce AAA Auto se objevil kousek za 750 tisíc, to je za exemplář z loňska se 450 kilometry touto optikou vlastně dobrá nabídka.

A ještě jedna specialita: vzhledem k tomu, že tyto ceny vůz drží už měsíce a nezlevňuje, se zdá, že ho zákazníci opravdu kupují. Podle dealerů se opravdu nabídka v průběhu času hýbe. Nabízí se srovnání s Ferrari, ke kterému nepustí automobilka každého a čím má po letech míň najeto, tím líp. Ke dvojnásobku ceny se kousky ze sériové nabídky šlechty z Maranella propracují až po dekádách. Jimny to zvládl za dva roky, a je v podstatě jedno, kolik má najeto.

„U nových aut se s investičním potenciálem člověk dosud setkával u limitovaných modelů nebo edicí prestižních značek jako Ferrari nebo Porsche. Že by ale ceny spekulativně letěly nahoru i po vyprodání suzuki za půl milionu, to je dosud nevídaná věc,“ komentuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. „Pravdou je, že cenu si dobře drží i Jimny první generace, tyto ojetiny už také řadu let nezlevňují. Předloňský nástupce se výjimečně povedl a poptávka výrazně převyšovala nabídku, evropští dealeři rychle vyčerpali své prodejní kvóty a výsledkem je, že se dnes po modelu slehla zem.“

Topol potvrzuje, že u českých prodejců zákazníci nepochodí vůbec, a když už se na trhu zánovní jimny objeví, prodávající za něj žádají tři čtvrtě milionu. „Zatím ale neznáme případ, že by si auto za podobnou cenu skutečně našlo kupce, spíš jde o testování poptávky. Odhadujeme, že reálně dosažitelná prodejní cena bude okolo 600–650 tisíc, což je ovšem stále o sto více, než byla původní ceníková cena nového auta. Dosud jsme nedávno vykoupili dva kusy, a to prostřednictvím naší pobočkové sítě v Maďarsku. Dal se tam sehnat lépe než jinde v Evropě,“ uzavírá Topol.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...