Jak vyplynulo už z červencového mimořádného jednání krajského zastupitelstva, propad příjmů kvůli epidemii onemocnění covid-19 nutí hejtmanství šetřit ve všech oblastech. I v krajem objednávané veřejné dopravě musí ušetřit deset procent, tedy asi půl milionu kilometrů.
Dopravní specialista společnosti POVED organizující veřejnou dopravu v kraji Martin Fencl řekl, že v jízdních řádech platných od 30. srpna už nebudou spoje, které lidé poslední dva měsíce nevyužívali.
„Škrty se v žádném případě netýkají školních spojů. Protože máme k dispozici data ze strojků prodávajících jízdenky ve vozech i z dispečinku, skončí spoje, se kterými o prázdninách nejel nikdo nebo jen minimální počet cestujících,“ řekl Fencl. Navíc každý autobus má ve dveřích speciální rám počítající cestující.
U vlaků objednávaných krajem se šetří už od nových jízdních řádů v polovině června. Po skončení omezení kvůli covidu-19 se do jízdních řádů nevrátily vlaky, které už před epidemií byly málo využívané.
Nové jízdní řády nebudou tak napjaté
Na některých linkách budou od 30. srpna upravené jízdní řády, aby autobusy nejezdily s velkými zpožděními. Týká se to i linky z Plzně do Klatov.
„Ukázal to už prázdninový provoz, při kterém nás potěšila vysoká obsazenost. Třeba ČSAD Autobusy Plzeň na této lince dříve jezdila na plzeňské Centrální autobusové nádraží, Arriva už na nový terminál Hlavní nádraží. Od konce srpna tady bude prodloužena doba jízdy o pět až deset minut, aby autobusy nejezdily zpožděné. Zároveň to ale znamená další úpravy u spojů, které navazují,“ vysvětlil Fencl.
Arriva střední Čechy nastoupila jako nový krajský dopravce na meziměstské linky v polovině června, od 1. července začal platit nový krajský tarif. Jeho hlavním cílem bylo, aby cestující s jedinou jízdenkou mohl při jedné cestě použít autobus, vlak i městskou dopravu.
Řidiči však se strojky ještě bojují a cestující mnohdy jen kroutili hlavami, když na stejné trase tři dny za sebou platili za jízdenku pokaždé jinou částku. Systém výpočtu jízdného je poměrně složitý, navíc jej komplikují i různé slevy. Cestující přitom měl po nástupu do autobusu jen řidiči říct přesný název cílové zastávky.
Ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová připouští, že odbavovací strojky řeší dodnes. „Testujeme stále, jednáme s jejich výrobcem. Nemůžeme říct, že by to bylo bez problémů. Potíže mají zejména starší lidé, když Plzeňskou kartu s nahraným tarifem nepřiloží správně k odbavovacímu zařízení. Snažíme se, aby se vše zlepšovalo,“ uvedla Kmochová.
Nejvíce kritiky padalo na hlavu nového dopravce v polovině července, kdy denně autobusy vynechaly v kraji 30 až 40 spojů. Pak vedení společnosti vyměnilo lidi v plzeňském pracovišti, přišli dispečeři ze středních Čech a situace se zlepšila. Od té doby dopravce řeší hlavně zpoždění a následnou návaznost na další spoje.
Mluvčí Arrivy Jan Holub nyní doplnil, že lidé ze společnosti POVED a dispečeři jsou v neustálém spojení, mají online přehled o každé jízdě. „Po provedení změn v organizaci práce nemáme zásadní potíže. Za poslední měsíc jsme přijali třicítku nových řidičů,“ uvedl Jan Holub.
Na dvou linkách končí povinnost nastupovat předem
Dnes POVED a Arriva spouštějí první část změn na linkách 253 a 254, které jezdí přes Červený Hrádek do Kyšic, Dýšiny nebo Chrástu.
„Ač není v příměstské dopravě běžný nástup všemi dveřmi, zde jsme se domluvili na změně. Cestující mohou u těchto linek nastoupit do našich nízkopodlažních autobusů všemi dveřmi. Pokud si potřebují koupit jízdenku, musejí předními dveřmi u řidiče. Čekáme, že se doprava o něco zrychlí,“ vysvětlil Holub.
Od září by pak mělo dojít ještě k úpravě jízdních řádů, kdy POVED vyhodnotil první data. „Stále platí, že sem jezdí stabilní řidiči i autobusy, v jejich nasazení zásadní změny nebudou,“ dodal.
O změnu bojovaly obce i vedení radnice Plzeň 4, pod které spadá Červený Hrádek. Dříve většinu dopravy zajišťovaly Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), ty ale nově jezdí jen několikrát denně do Červeného Hrádku.
Spoje přes Červený Hrádek do okolních obcí zajišťuje pouze Arriva. Protože u krajského dopravce museli dosud všichni nastupovat jen předními dveřmi, odbavení bylo při větších počtech cestujících pomalé.
„Právě nutnost nástupu pouze předními dveřmi a s tím spojené čekání bylo častou stížností cestujících. Mezi další patřilo především neprofesionální chování řidičů nového dopravce a využití příměstských autobusů místo plně nízkopodlažních městských autobusů,“ uvedl starosta ÚMO Plzeň 4 Tomáš Soukup.
Od září by navíc měly PMDP zvýšit počet spojů na lince 38, které budou zajišťovat do Červeného Hrádku. „Věříme, že se cestující po těchto změnách dočkají v rámci Plzně služeb, na jaké byli zvyklí po dlouhou řadu let,“ doplnila místostarostka Lenka Kočová.