„Splavnění Odry z Ostravy nebo až z Mošnova představuje 60 až 96 kilometrů nové vodní cesty. Třetina by byla na české a dvě třetiny na polské straně,“ řekl Havlíček. Vzniklá oblast propojených jezer by kromě rekreační plavby nebo volnočasových aktivit měla význam pro energetiku.
Cena za splavnění úseku, který je součástí mnohem rozsáhlejšího projektu, takzvaného kanálu Dunaj– Odra–Labe, vychází podle šéfa resortů dopravy a průmyslu na zhruba 15 miliard v Česku a zhruba 40 miliard v Polsku.
Řádově desítky miliard korun by stát vyšel druhý ze zmiňovaných projektů na přeměnu bývalých dolů na soustavu propojených jezer přes řeku Bílinu. „Jezero Milada a jezero Most jsou již hotová. Nyní musíme přistoupit ke stěžejnímu rozhodnutí, jak se vyrovnáme se sanací dolu ČSA,“ řekl Havlíček.
Pokud se stát rozhodně jít velkorysejší cestou, tedy přeměnou dolu na jezero s vyšší hladinou v nadmořské výšce 220 metrů, umožní tím propojení zmíněných jezer přirozenou cestou.
Ministerstvo si proto nechalo zpracovat studii, zda má projekt, který by v Česku vytvořil zdaleka největší vodní plochu, smysl. Jen samotné zaplavení dolu ČSA by vytvořilo vodní nádrž obsahující 750 milionů kubických vody, tedy dvojnásobek objemu Orlické přehrady. Kromě rekreační zóny nebo rezervoáru vody pro případ sucha by vzniklý projekt dával šanci k vybudování řady vodních nebo přečerpávacích elektráren.
Během letošního roku bude podle Havlíčka potřeba rozhodnout, zda má smysl jezera propojit. Nejpozději do roku 2025 totiž těžba v dolu skončí a bude nutné přistoupit k jeho rekultivaci. Na konečný výsledek si ale bude nutné počkat. Jen napouštění jezera na místě nynějšího lomu bude trvat minimálně deset let.