Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi dostanou klíče k létajícím benzinkám. Letectvo získá nové možnosti

  19:25
České letectvo získá brzy přístup ke schopnostem, které by si samo pravděpodobně dovolit nemohlo. Zbrusu nová flotila létajících tankerů pro doplňování paliva za letu, kterou společně pořizuje a bude provozovat šestice spojeneckých zemí včetně Česka, začíná nabírat konkrétní obrysy. První dva z osmi upravených strojů Airbus A-330 dodá výrobce v červnu.
Létající tanker A330 doplňuje palivo letounu F-35.

Létající tanker A330 doplňuje palivo letounu F-35. | foto: Airbus

Pro české vzdušné síly a armádu to bude představovat nové možnosti – snadnější výcvik i nasazení v operacích a zahraničních misích. Čeští letci získají pomyslné „klíče ke stojanu“ či lépe „tankovací kartu“ k využití této zbrusu nové flotily.

Ta by do roku 2024 měla zahrnovat celkem 8 upravených víceúčelových strojů A-330 pro doplňování paliva za letu, které dosud evropským členům NATO scházejí a musejí se proto spoléhat hlavně na americké kapacity.

Na pořízení a provozu flotily tankerů se podílí šest zemí – Belgie, Německo, Norsko, Nizozemsko, Lucembursko a do loňského října také Česká republika. Společně letouny nakoupí, budou je společně vlastnit a podle svých podílů sdílet letové hodiny i náklady na provoz.

Podle dřívějších informací ministerstva obrany měl český podíl projektu stát jednorázově 594 milionů korun. Každoročně by pak Česko mělo na provoz přispívat zhruba 32 milionů korun a dalších 10 milionů na personál. Náklady za předpokládaných 30 let provozu tak budou zhruba 1,87 miliardy korun. Armáda počítá také s tím, že by podobně jako u letounů včasné výstrahy AWACS v budoucnu zajistila i několik členů posádek tankerů.

Německo jako největší finanční přispěvatel získá 5 500 letových hodin ročně. Nizozemsko pak 2 000 hodin, Belgie 1 000, Lucembursko 200 a Norsko a Česká republika shodně 100 letových hodin ročně. Předpokládané využití má být zhruba 1 100 letových hodin na letadlo za rok, flotila osmi strojů by měla potřeby šestice zemí zcela pokrýt.

Tankery boudou kompatibilní pro doplňování paliva většiny strojů, které mají evropské státy NATO ve výzbroji. Od letounů F-16, Eurofighter, Gripen či Tornado přes nastupující nové F-35 až po transportní C-17.

Dnes tankují bombardéry. Létající benzinkou šest kilometrů nad Českem

„Pro české letectvo to přinese řadu výhod. Při výcviku i operacích,“ konstatoval letecký odborník Jan Čadil, šéfredaktor odborného magazínu Letectví + kosmonautika.

Čeští piloti gripenů využívají nejčastěji pro výcvik tankování za letu a jeho periodické procvičování, ale také například pro mise při střežení Islandu služeb například italských, švédských nebo amerických tankerů.

„Museli jsme se pokaždé dohodnout s někým, kdo tanker má. V Evropě je jich nedostatek a každý vždy upřednostnil raději své letectvo. Teprve až ta nejposlednější kapacita byla volná,“ popsal zvyklosti Čadil. Čeští letci se tak museli velmi často přizpůsobovat, aby vůbec „nějaký volný tanker“ a potřebný počet jeho letových hodin k výcviku získali. Tankery jsou dlouhodobě operačně velmi vytížené.

To nyní odpadne a plánování bude jednodušší. Účast v programu dává přesně daný počet hodin, na který bude mít Česká republika právo. Navíc nemusí stroje využívat jen pro doplňování paliva stíhačkám.

Létající nemocnice a náklaďáky současně

„Ne všechny hodiny zabere doplňování paliva ve vzduchu. Řada zemí je využije pro transport nákladu i pro lékařskou evakuaci,“ uvedl systémový manažer projektu Jan der Kinderen z alianční agentury NSPA (NATO Support and Procurement Agency), která pořízení letounů zařizuje.

Stroje jsou totiž vybaveny tak, aby nesloužily jen pro doplňování paliva celého spektra letounů, které spojenecké země využívají, ale také pro přepravu jednotek, materiálu či jako létající nemocnice. Stroj je schopen přepravit až 45 tun nákladu nebo 267 cestujících. Ve zdravotnické verzi pak může mít na palubě 6 jednotek intenzivní péče či 16 lůžek.

První dva tankery vstoupí do služby už letos. Jeden ze strojů bude nyní určen převážně k výcviku. Do konce roku však spojenci plánují i první operační nasazení. Kvůli koronavirové krizi se projekt proti původnímu plánu nepatrně zpozdil.

Zatímco první dva zmiňované stroje jsou připraveny k převzetí, na dalších dvou probíhají přestavby a úpravy ve španělském Getafe a před týdnem k nim z výrobních hal ve Francii přibylo i páté. Třetí stroj mají spojenci převzít v říjnu, čtvrtý pak počátkem roku. Všech osm letounů má být ve službě do roku 2024.

Budou pak startovat z nizozemského Eindhovenu (5 letounů) a předsunuté základny v německém v Kolíně nad Rýnem (3 stroje), kde bude jeden letoun od roku 2021 nepřetržitě připraven ke startu ve zdravotnické modifikaci.

Šíření nákazy covid-19 zkomplikovalo i výcvik posádek. Plně vyškolena byla zatím první skupina pilotů a mechaniků. Výcvik dalších pilotů a posádek by měl brzy znovu začít ve středisku výrobce Airbus v španělské Seville.

Dohoda o pořízení nových letounů přišla poté, co Evropská obranná agentura po zkušenostech z leteckých úderů proti režimu libyjského vůdce Muammara Kaddáfího označila vybudování takových kapacit za prioritu. Během náletů na pozice Kaddáfího oddílů se ukázalo, že evropští spojenci byli schopni zajistit jen pětinu tankovacích misí.

Zbytek – tedy celých 80 procent – zajišťovaly Spojené státy. V Evropě mají vlastní významné flotily létajících tankerů pouze Britové a Francouzi. Itálie provozuje čtyři tankery – upravené stroje Boeing 767. Další tankery v součtu několika kusů slouží v Německu, Španělsku či Turecku.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Co teď dělají Zemanovi muži. Mynář má novou firmu, Kruliš si v ČNB polepšil

25. května 2024

Premium Někdejší hradní kancléř Vratislav Mynář rozšířil své podnikatelské portfolio o novou firmu. Bývalý...

Po práci na vojnu. Poláci trénují střelbu i první pomoc, vojenský výcvik lidi láká

25. května 2024

Premium Dobrovolnický vojenský výcvik byl v Polsku zaveden v roce 2016. Od té doby jeho popularita strmě...

Útok ze severu už máme pod kontrolou, řekl Zelenskyj. Navštívil Charkov

24. května 2024  21:19,  aktualizováno  21:41

Ukrajinské síly získaly „bojovou kontrolu“ nad oblastmi, kterými ruské jednotky tento měsíc...

Víme, kde má Putin bunkry, tvrdí Kyjev. Šéfa Kremlu přirovnal k upírovi

24. května 2024  20:40

Známe polohu bunkrů ruského vůdce Vladimira Putina, prohlásila ve čtvrtek ukrajinská vojenská...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....