Nerovný úsek se ale neustále prodlužuje. Vozovka se před lety začala vlnit v pásu od Plzně k dálnici D5 mezi mostem přes silnici do Kyšic a lávkou u autobusových zastávek. Nyní jsou zbroušené nerovnosti až na konec zalesněného úseku, v délce asi 1,5 kilometru. Vlní se i opačný směr.
Lidé z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kteří jsou správci přivaděče, už vědí, co frekventovanou rychlostní komunikaci ničí.
„V loňském roce byl proveden diagnostický průzkum vozovky, jehož součástí byl i geotechnický průzkum podloží. Bylo zjištěno, že příčinou tvorby podélných nerovností jsou objemově nestálé zeminy, které se nachází v hloubkách jeden až dva metry pod úrovní komunikací. K objemové nestabilitě těchto zemin přispívá i nefunkční drenážní systém vozovky. Při opravě je nutné odstranit nestabilní zeminy a zajistit funkční drenážní systém,“ vysvětlil vedoucí provozního úseku plzeňské správy ŘSD Michal Syřínek.
Dálniční přivaděč mezi Plzní a Kyšicemi začal řidičům sloužit v roce 1997. Zhruba 20 let s ním nebyly problémy, stačila jen běžná údržba povrchu. Postupně se podél komunikace dodělávaly ploty.
Tento přivaděč byl také jedním z prvních v republice, na kterém byla zvýšena rychlost z původních 90 na 110 kilometrů v hodině.
Jde o téměř pět kilometrů dlouhý úsek, který je postavený podobně jako běžná dálnice. ŘSD v současnosti připravuje projekt opravy přivaděče.
„Letos bychom rádi získali stavební povolení a na podzim vyhlásili veřejnou soutěž. S realizací počítáme na roky 2021 a 2022,“ řekl Michal Syřínek.
Cena za opravu přivaděče by se podle odhadů projektantů mohla pohybovat kolem čtvrt miliardy korun bez DPH.
Podobný problém řešili správci dálnic před lety na dálnici D5 mezi Žebrákem a Bavoryní na Berounsku. Úsek ve směru do Prahy, kde si osádky aut připadaly spíše jako na lodích ve vlnobití než na dálnici v autě, těžká technika do hloubky odbagrovala a stavbaři vše udělali znovu.
Zatímco na dálnici se vlny tvořily na vozovce v zářezu, na přivaděči u Kyšic jsou problémy na vozovce vybudované na náspu.