Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na Česko se žene vichr. Držte pevně volant, pozor na mostech a u kamionů

  13:41
Česko vyhlíží orkán Sabine. Nejvyšší stupeň platí od pondělního brzkého rána až do poledne. V takových chvílích je nejbezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, povolte na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta, hlavně dodávky. Silný vítr umí velký přívěs nákladního auta převrátit.

ilustrační snímek | foto: HZS Zlínského kraje

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá vypořádat. Nejdůležitější radou zkušených řidičů je jet pomalu a držet volant oběma rukama.

Orkán Sabine

ZPRAVODAJSTVÍ

ČHMÚ zvýšil stupeň nebezpečí kvůli orkánu Sabine.

Zpomalte, soustřeďte se

Jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. Je třeba být stále ve střehu, abyste mohli včas reagovat – spadlých stromů, značek nebo popelnic se po řádění fičáku válí po cestách spousta.

Pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén: na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice nebo na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Ve větru musíte auto neustále řídit, stále korigujte volantem směr. Ležérní držení volantu jednou rukou si opravdu odpusťte, chyťte ho pevně oběma rukama! V extrémních situacích je třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Pozor na dodávky

Ve velkém větru jsou nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou, tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky.

„Při jízdě za rozměrným vozidlem – kamionem či autobusem – je třeba pamatovat na extrémní víření vzduchu v jeho blízkosti, což pocítí šoféři především lehčích osobních či dodávkových vozidel. Je proto dobré zvětšit od takového vozu odstup,“ zdůrazňuje Roman Budský, dopravní experta Platformy VIZE 0.

Silný poryv větru umí rozhoupat dodávku nebo kamion tak, že pro vás může být nebezpečný, když ho budete míjet. Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou.

Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by mít s nestabilitou způsobenou větrem problém. Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat.

Pokud se rozhodneme předjíždět, vždy je třeba počítat s prudkými změnami proudění vzduchu, které dovedou s předjíždějícím vozidlem pořádně zacvičit. „Zvláště nebezpečný je silný vítr vanoucí zprava. Řidič jeho působení koriguje lehkým natáčením volantu. Jakmile se však při předjíždění dostane do zákrytu velkého předjížděného vozu, působení větru rázem ustane. V daném okamžiku je třeba se připravit na nutnost narovnat volant do přímého směru. Jakmile se ovšem předjíždějící vůz dostane ze zákrytu, do jeho boku se rázem opět opře silný vítr, v daném okamžiku je nutné bleskově začít korigovat jeho působení lehkým natočením volantu,“ popisuje Budský. Předjíždění v místech, kde je mezi vozidly malý boční odstup, je proto podle experta dobré za silného větru pečlivě zvážit. Zvlášť pokud je vozovka mokrá či dokonce namrzlá.

S přívěsem nebrzdit, ale přidat plyn

Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: „V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!“

„Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu: měl by být co nejblíže těžišti auta,“ radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě „kontra“ (točíme volantem na druhou stranu, než kam „utíká“ auto). Když vítr „rozhodí“ přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu.

„Před vjetím na most je třeba se připravit na extrémní působení silného větru,“ opakuje Budský. Rozhodně je dobré snížit rychlost jízdy, uvědomit si, ze které strany bude vítr působit (třeba podle stromů, do kterých se vítr opírá), a tak se připravit na korekci jeho působení lehkým natočením volantu proti jeho směru.

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované „ponožky“. Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Pozor na dveře

Opatrní buďte i při takové banalitě, jako je otvírání dveří. Když zaparkujete s autem tak, že vám fouká do zad, umí silný poryv větru dveře, které jste zvyklí při vystupování otvírat jen ledabyle, vyvrátit. Protože z kabiny auta nevíte, kterým směrem vítr fouká, držte dveře pevně za madlo (klidně oběma rukama) i při otvírání.

24. února 2017

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...