Ať se ČSSD stará hlavně o své věci. Havlíček na dopravě bude, vzkázal Babiš

  • 249
Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček bude řídit resort dopravy až do konce funkčního období současné vlády. Tuto informaci premiér Andrej Babiš potvrdil ve středu hned několikrát. Podle šéfů parlamentních stran ovšem Karel Havlíček vést oba resorty nezvládne. Prezident Miloš Zeman již k pátku Havlíčka řízením ministerstva pověřil.

Havlíček bude do čela ministerstva dopravy jmenován v pátek. „Není to dočasné, pan Havlíček tam bude až do konce této vlády, pokud já budu premiér,“ potvrdil Babiš novinářům ve středu ráno před odletem do Izraele.

Premiér dodal, že na resort dopravy osobně dohlíží. „Například jsem si dopisoval celou noc s ředitelem ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic ČR),“ uvedl Babiš.

V podstatě tu samou informaci zopakoval i v odpoledních hodinách. Tentokrát byl ovšem o něco ostřejší vůči svým partnerům ve vládě - ČSSD. „Já jsem jasně řekl, že pan Havlíček bude novým ministrem dopravy a bude tam až do konce se mnou. Je mi jedno, co se jim líbí, nebo nelíbí. Je to má kompetence. Já jsem se tak rozhodl,“ uvedl před novináři. 

Vůči volbě Havlíčka do čela dopravy ovšem některé politiky pobouřilo. Kritika se ozvala i ze strany ČSSD. „Sociální demokracie by se měla starat hlavně o IT systém na MPSV (ministerstvo práce a sociálních věcí, pozn. red.), ať se starají o své věci. Je to mé rozhodnutí,“ dodal Babiš.

Hamáček: Havlíček v čele dopravy ano, sloučení ministerstev ne

Šéf ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček řekl iDNES.cz, že jeho strana nemá žádný problém s tím, že Havlíček povede kromě ministerstva průmyslu a obchodu i dopravu, jak se Babiš rozhodl. Zopakoval, že jeho strana nepodpoří změnu kompetenčního zákona a trvalé sloučení ministerstev, jak v úterý řekl šéf poslaneckého klubu sociální demokracie Jan Chvojka.

„To jsou dvě věci. Pan premiér nominoval pana vicepremiéra Havlíčka do čela ministerstva dopravy. To my respektujeme, protože to je právo našeho koaličního partnera rozhodnout se, kdo bude ministrem v rámci toho, jak je podepsaná koaliční smlouva. Co nejsme ochotni podpořit, je slučování ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu, protože máme za to, že to není možné zvládnout,“ řekl iDNES.cz Hamáček. Změnu kompetenčního zákona a trvalé sloučení ministerstev průmyslu a obchodu a dopravy nepodpoří ani KSČM, jak řekl předseda Vojtěch Filip.

Babišovi došli věrní pseudoodborníci, uvedl šéf ODS Fiala

Jeden šéf pro dvě ministerstva podle šéfů ostatních parlamentních stran ovšem není dostatečné řešení situace. „Andreji Babišovi zřejmě došli věrní pseudoodborníci, tak tuto situaci řeší takto,“ poznamenal šéf ODS Petr Fiala. 

Podle něj takové řešení nedává žádný smysl, poukázal totiž na to, že Havlíček jako ministr průmyslu a obchodu nezvládá urychlit výstavbu jaderných elektráren, nepřišel s řešením pro levnější data. 

„V rámci podpory podnikání přišel jen s rozšířením EET. A při tom všem má nově ještě zařídit rychlejší výstavbu nových silnic a dálnic, která za vlády ANO nefunguje,“ dodal. Havlíček podle něj bude na ministerstvu dopravy působit jako půlministr. 

Personální bída

„My budeme samozřejmě využívat možnosti opozice a premiéra se ptát například při interpelacích, zda si tento problém uvědomuje,“ dodal. 

Vysvětlení v interpelacích bude žádat i předseda KDÚ-ČSL. „Je to důsledek naprosté personální bídy Andreje Babiše a hnutí ANO. Prostě nemá lidi, kteří by byli schopní dat resort dopravy, který je včetně podřízených organizací v tristní situaci, dohromady a skutečně manažersky řídit,“ uvedl pro iDNES.cz. „Je potom otázkou, k čemu jsou ministři a zda by vše nezvládl řídit premiér sám,“ dodal. 

Babišův nápad sloučit dopravu a průmysl naráží v ČSSD i u komunistů

Podle šéfa Pirátů Ivana Bartoše je současná situace možnou ukázkou personální krize vlády. „Kdyby tomu totiž tak nebylo, neumím si představit, jak může premiér riskovat oslabení takto důležitého resortu jako je doprava v podobě ministra Havlíčka sedícího minimálně na dvou židlích,“ uvedl. 

„Už ze samotné podstaty odpovědného řízení takto důležitého resortu není fyzicky ani časově možné takto resorty spravovat. Situace je ještě o to horší, že Česká republika zrovna neexceluje v oblasti výstavby silnic či například vysokorychlostních železnic,“ doplnil. 

Šéf poslaneckého klubu ČSSD Jan Chvojka označil krok Babiše jako „dosazení jedné hlavy na dvě těla“. „Tento krok nepovažuji za rozumný. Doprava je jeden z nejtěžších resortu, má obrovské problémy. Musí ho řídit někdo, kdo pojede na plný plyn,“ popsal. Ani on si nemyslí, že by obě funkce zvládl Havlíček zastávat bez problémů. 

Nikdo nejde ministerstva slučovat, říká teď Babiš

Prezident Miloš Zeman odvolal ke čtvrtku z funkce ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Havlíčka k pátku pověřil řízením dopravy.

Odvolání dosavadního ministra dopravy Vladimíra Kremlíka navrhl premiér prezidentovi v pondělí kvůli kritizované zakázce na informační systém pro elektronické dálniční známky. Podle premiéra ji Kremlík manažersky nezvládl. Prezident Miloš Zeman se změnami souhlasil. 

Babiš přišel na chuť slučování resortů. Mohla by být dvě superministerstva

Případné sloučení ministerstev průmyslu a dopravy podle Babiše není na stole. „Nikdo nejde ta ministerstva slučovat, ale to řízení bude takto, a myslím, že je to dobře,“ uvedl Babiš. Zdůraznil, že mezi oběma resorty existují významné synergie.

O možném slučování ministerstev hovořil premiér v úterý. Logiku by podle předsedy vlády mělo spojení ministerstev průmyslu a obchodu, dopravy a pro místní rozvoj. Spojení by si uměl představit také u ministerstev práce a sociálních věcí a ministerstva zdravotnictví.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video