V otevřeném dopise ředitelce soutěže Veronice Souralové, který má ČTK k dispozici, to uvedli Michal Čížek, Milan Jaroš, Stanislav Krupař, Tomki Němec, Filip Singer a Jan Šibík, většinou držitelé mnoha cen z této prestižní fotožurnalistické soutěže.
Úvahy o tom, kam dále soutěž směřovat, gradovaly po několikaletém vedení společnosti novou ředitelkou po loňském ročníku. V něm zvítězil snímek Lukáše Zemana, který podle něj zachycuje samici orangutana s umírajícím potomkem na Borneu, kde tito primáti trpí ustupujícím pralesem.
Snímek vyvolal kritiku předních fotografů včetně několikanásobného člena poroty Czech Press Photo (CPP) Andreje Bána, podle nichž není žurnalistickým snímkem a autor mohl jeho význam posunout formulací popisku.
Porota v čele s Petrem Joskem za vítězstvím snímku ale stála. Také Souralová uvedla, že nikdo nečekal fotografii s globálním námětem - z toho můžou podle ní plynout jisté polemiky, které vyvolala. S fotografií soutěžil autor, který je volným fotografem.
Kritici cesty, kterou se soutěž pod vedením Souralové začala ubírat, po loňském udělení cen vyzvali vedení CPP k proměně soutěže. Chtějí jí vrátit zaměření na žurnalistickou fotografii, porota by se podle nich měla každoročně obměňovat, hlasovat veřejně, uplatňovat požadavky na autentičnost fotografie a omezit manipulaci s obrazem i vyzněním snímku.
Všechny vítězné fotografie Czech Press Photo 2018 |
„Z našich podnětů a připomínek se však do pravidel promítlo pouze omezení účasti amatérských fotografů. Snad to bylo proto, že jste si sama vědoma pochybení z loňského ročníku, kdy se Fotografií roku stal snímek, jehož důvěryhodnost nemohl autor doložit,“ uvádějí fotografové v úterním otevřeném dopise.
„Ani po vzrušené debatě, kterou jsme v médiích a na sociálních sítích otevřeli, porota výsledek nerevidovala. Pro nás, profesionály, to bylo velké zklamání. V době, kdy se žurnalistika nachází v krizi, demokratické státy bojují s fake news a svět se stává víc a víc nepřehledným, zvítězí v soutěži novinářské fotografie takto sporný snímek,“ píší fotografové.
Ignorování jejich připomínek je prý utvrdilo v přesvědčení, že nemá smysl se soutěže nadále účastnit. „Není pro nás důležité ocenění v soutěži, která se navenek tváří hrdě a sebejistě, mediálně se prosazuje jako etalon kvality českého fotožurnalismu, ale přitom v ní dochází k takovým zásadním selháním a pochybením,“ komentují současný stav soutěže.