„Vagóny, které zůstaly na kolejích, jsou už odvezeny. Nyní řešíme přípravné práce i způsob, jakým odstraníme ty pod náspem,“ uvedla v pondělí dopoledne Radka Pistoriusová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.
Škody na infrastruktuře správce kolejí se budou podle jejích slov upřesňovat podle toho, jak budou pokračovat práce na odstranění následků nehody.
„Situaci musíme ještě konzultovat s geology. Násep, na němž se nehoda stala, je totiž provizorní,“ doplnila Pistoriusová.
Drážní inspekce, která okolnosti nehody vyšetřuje, zatím pracuje s několika variantami příčiny. „Prošetřujeme jak možnost technické závady, tak selhání člověka,“ uvedl Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.
Její vyšetřovatelé zatím nemají všechna potřebná data. „Nebyl přeměřen železniční svršek, abychom mohli říct, že koleje byly v pořádku, zatím nebyla vyhodnocena ani data ze záznamového zařízení lokomotivy,“ vysvětlil Drápal.
Bezprostředně po nehodě uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda, že vlak jel příliš rychle. „Strojvedoucí zřejmě třikrát překročil maximální rychlost,“ napsal Svoboda na svém twitterovém účtu.
Svědci nehody mluví podobně. „Vlak tam jel odhadem sedmdesátikilometrovou rychlostí,“ uvedl Martin Silovský, který nehodu zachytil na video. Maximální rychlost je přitom podle něj v tomto úseku omezena na 30 kilometrů v hodině.
„Před několika dny jsem jel vlakem, jel tudy krokem, ale pořádně to s námi házelo, bylo vidět, že se tam okolo staví,“ řekl Petr Matějka, který se na místo přišel podívat bezprostředně po nehodě.
Po nehodě byl problém zajistit autobusy
Osobní dopravu řeší České dráhy náhradními autobusy. „Vzhledem k tomu, že se nehoda stala v neděli odpoledne, byl trochu problém zajistit náhradní dopravu v úseku Mariánské Lázně - Planá,“ uvedl Vladimír Omelka, obchodní ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlovarském kraji.
Železničnímu dopravci se podařilo sehnat deset autobusů, pět v každém směru. „Cestující budou muset počítat s několikaminutovým zpožděním spojů, nejde ale o nic dramatického,“ řekl Omelka. Podle jeho odhadů by se koridorová trať Cheb – Plzeň mohla znovu rozjet do pátku. „Záruku ale nikdo nedá,“ dodal.
Nákladní vlak převážel vápenec. „Nikoliv vápno, jak zněla první informace,“ upozornila Jana Jandová, mluvčí České inspekce životního prostředí. Z pohledu této organizace není havárie výrazným problémem. „Vápenec je nerozpustná látka, není závadná pro vodu. Ani hasiči, ani vodoprávní úřad nás o součinnost nepožádali,“ doplnila Jandová.
V pondělí bude pokračovat odstraňování následků nehody. Drážní hasiči odstraní vykolejenou soupravu, na místo míří vyprošťovací tank.