ilustrační snímek | foto: Reuters

Kongres si došlápne na Google či Facebook, vadí mu monopol na internetu

  • 45
Američtí regulátoři chystají rozsáhlé vyšetřování nejznámějších technologických gigantů. Zaměří se na to, zda nezneužívají svého postavení na trhu. Domluvil se na tom protimonopolní orgán amerického ministerstva spravedlnosti, který se zaměří na Apple a Google, s agenturou FTC (Federal Trade Commission), jež prověří Amazon a Facebook.

Justiční výbor amerického Kongresu v pondělí oznámil, že chystá rozsáhlou analýzu toho, zda současné antitimonopolní zákony dostatečným způsobem regulují konkurenci na digitálním trhu. Prozkoumá rovněž tržní pozici velkých digitálních platforem.

Neplatič Amazon. Druhý rok v řadě nebude platit federální daň z příjmu

Agentura AP poznamenala, že půjde o první šetření tohoto typu v historii, které se nejspíš potáhne několik let. Přestože výbor nejmenoval žádnou konkrétní firmu, americká média informovala o tom, že se úřady zaměří na zmíněnou „velkou čtyřku“, jež patří mezi nejhodnotnější společnosti na světě.

Akcie firem reagovaly na tyto hrozby propadem. Zakladatelé čtveřice společností, patřící mezi nejbohatší lidi světa, přišli v pondělí dohromady o více než 16 miliard dolarů, spočítal časopis Forbes.

Americký deník The Wall Street Journal minulý týden jako první informoval o tom, že ministerstvo spravedlnosti připravuje vyšetřování mateřské společnosti Googlu Alphabet. Zda firma nezneužívá svého dominantního postavení na internetu, ministerstvo zřejmě prověří v souvislosti s prodejem online reklamy a fungováním vyhledávače.

Facebooku hrozí obří pokuta za ochranu soukromí. Může jít do miliard dolarů

Agentura Reuters navíc v pátek informovala, že Google nebude jediný. S odkazem na dva nejmenované zdroje uvedla, že ministerstvo má pravomoc stejně vyšetřit i firmu Apple.

Tytéž zdroje prohlásily, že stejnou pravomoc má i další americký protimonopolní orgán, agentura FTC (Federal Trade Commission), která by se měla zaměřit na Amazon a Facebook. Agentura přitom Facebook už déle než rok vyšetřuje, kvůli nakládání se soukromím jejich uživatelů. Sociální síť se v této souvislosti připravuje na pokuty ve výši až pěti miliard dolarů. List The Washington Post následně o víkendu potvrdil i vyšetřování Amazonu.

„Internet je rozbitý“

Rozsáhlou investigativu nadnárodních firem zastřeší justiční výbor amerického Kongresu, v němž jej na starost dostal demokratický kongresman David Cicilline. Ten se už nechal slyšet, že chce, aby vedoucí pracovníci technologických společností v Kongresu vypovídali. K tomu Cicilline nebude váhat využít soudní obsílky.

Šetření by však podle něj nemělo cílit na konkrétní firmy, nýbrž na současný stav na digitálním trhu, který označil slovy „internet je rozbitý“.

Technologičtí giganti totiž čelí kritice dlouhodobě. Americký prezident Trump se s oblibou strefuje do Googlu a sociálních sítí kvůli údajnému potlačování konzervativních hlasů. Amazon zase obviňuje z parazitování na americké poště.

EK udělila Googlu pokutu 1,49 mld. eur kvůli internetové reklamě

Drtivá většina výtek však míří na monopolní postavení několika firem na online trhu. Pro Google nejsou vyšetřování a pokuty ničím novým. V březnu dostal vyhledávač již třetí pokutu od Evropské komise za zneužívání svého postavení. Kvůli omezování konkurentů na trhu s online reklamou má zaplatit 1,49 miliardy eur. Unie se v současnosti zabývá i dalším ze zmíněných obrů.

Evropská komise hodlá v příštích týdnech zahájit vyšetřování společnosti Apple. Reaguje tak na stížnost hudební streamovací služby Spotify, podle které Apple porušuje pravidla hospodářské soutěže.

Ve Spojených státech se navíc objevují názory, že se technologické firmy staly natolik dominantními, že je potřeba je rozbít, podobně jako tomu na začátku 20. století bylo u monopolní americké ropné společnosti Standard Oil.

Pro toto řešení se v případě Facebooku nedávno vyslovil jeden z jeho zakladatelů, Chris Hughes. Rozdělení velkých technologických firem prosazuje ve své kampani také demokratická prezidentská kandidátka Elizabeth Warrenová.

Podívejte se, jak funguje reklama na sociální síti Facebook:

25. června 2014