Američané nechávali v obchodech průměrně tisíc dolarů (kolem 20 000 Kč). Jeden z nich tam nechal i život, když v nákupním středisku ve městě Hoover začal střílet osmnáctiletý mladík. Ozbrojenec zranil ještě další dva lidi, než jej policie zadržela. V obchodním domě, který zůstává zavřený, bylo v době incidentu přibližně tisíc zákazníků.
Nákupní centra se plnila i po celé JAR. Ukazuje to například video z města Potchefstroom na severu země. Davy lidí na něm čekají na otevření obchodů, aby je vzaly útokem. Nedočkavci vytvořili frontu i na eskalátorech.
Kolébkou černého pátku jsou USA, kde je marketingová akce považovaná za začátek vánoční nákupní sezóny. Koná se vždy čtvrtý pátek v listopadu po Dni díkůvzdání, který připadá na čtvrtek.
Označení černý odkazuje na možnost obchodníků dostat se do černých čísel, tedy do zisku. Zákazníci vybičovaní slevami totiž obvykle houfně nakupují nejrůznější zboží. Období mezi černým pátkem a Vánocemi je pro americký maloobchod zdrojem až 40 procent celoročních tržeb.
Do zbytku světa se černý pátek z USA rozšířil ve druhé polovině 20. století. Průkopníky akce v JAR jsou maloobchodní firmy Takealot a Checkers.