Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě. | foto: ŘSD

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

  • 52
Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené společností Silnice Group. Zvítězilo v soutěži s cenou 1,3 miliardy korun bez DPH, což je podle informací ve Věstníku veřejných zakázek o zhruba 400 milionů méně, než činil odhad ceny stanovený projektantem. Zatím ale není jasné, zda se práce na stavbě skutečně rozeběhnou. Stavbu totiž chtějí zablokovat ekologičtí aktivisté.

„Staveniště ještě nebylo předáno, ale mělo by se tak stát v nejbližších týdnech,“ řekl MF DNES Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby. Spor mezi stavbaři a ekology se týká použité technologie stavby v oblasti přírodní památky koryta řeky Morávky. Kvůli němu hnutí Děti Země opakovaně napadalo stavební povolení pro projekt obchvatu města.

Naposledy ve sporu rozhodlo ministerstvo, které letos v srpnu rozklad Dětí Země zamítlo. Sdružení se ale zatím nevzdalo a platné stavební povolení napadlo u soudu. Ředitelství silnic podle Studeckého dopis od soudu obdrželo, zatím ale soud nevydal předběžné opatření, které by zakázalo v přípravě staveb pokračovat. Pokud se tak stane, bude jej muset ŘSD respektovat a práce přerušit.

Už nyní má výstavba druhé etapy obchvatu Frýdku - Místku více než roční zpoždění. Původně ŘSD plánovalo, že se stavbou začne už vloni v létě. Problémy se získáváním stavebních povolení při stavbě dálnic má Česko dlouhodobě. Letos v září se přitom dohodlo ŘSD právě s šéfem Dětí Země Miroslavem Patrikem na podmínkách, za kterých sdružení nebude dálniční výstavbu blokovat. Prvním projektem, u kterého sdružení souhlasilo se stažením rozkladů výměnou za dodržení řady požadavků na šetrnější výstavbu a ochranu živočichů a vodních toků v okolí stavby, je pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic.