V Číně nemají ani jeden obchod, zato logo jejich přední mobilní značky zdobí mnoho domů v afrických městech jako Lagos, Nairobi nebo Addis Abeba. Řeč je o u nás pravděpodobně zcela neznámé značce Tecno, patřící pod čínskou společnost Transsion. Zatímco na domácím čínském trhu spolu zápasí celá řada jiných značek, Transsion se rozhodl jít úplně jinou cestou a veškerou svou pozornost věnoval africkému trhu.
Jedna z funkcí, kterou si zákazníci v Africe chválí, je upravený software selfie fotoaparátu. Umí se totiž přizpůsobit lidem tmavé pleti, aby na fotografii co nejlépe vynikli. Důležitá je také podpora dvou SIM.
„Když jsme na africkém trhu začínali, všímali jsme si, že spousta lidí nosí druhou SIM v peněžence a neobratně je mění, když zrovna potřebují. Nemohli si dovolit dva telefony, tak jsme jim nabídli řešení,“ říká zakladatel společnosti Transsion George Zhu pro stanici CNN.
Další inovace následovaly už pod dohledem lokálních rozvojových center v Nigérii a Keni. Ta se soustředila zejména na lokalizaci uživatelského prostředí smartphonů do lokálních jazyků jako svahilština, hauština nebo amharština. Logickým krokem pak bylo také zaměřit se na dlouhou výdrž baterie telefonu.
Rezerva energie je ve státech jako Etiopie, Nigérie nebo Jihoafrická republika potřeba, jelikož vláda těchto států často vypíná dodávky elektřiny, aby zabránila přetížení systému, což ale ponechá obyvatele dlouhé hodiny bez možnosti si telefon nabít.
V ještě méně rozvinutých zemích jako třeba v Demokratické republice Kongo musí někteří zákazníci cestovat až 30 kilometrů k nejbližšímu tržišti, kde si mohou dobít svůj telefon a ještě za to zaplatí. „Pro takové zákazníky je dlouhá výdrž baterie požehnáním,“ říká Zhu.
Transsion přizpůsobil zdejšímu trhu i ceny smartphonů. Jeho modely se dají pořídit i za skutečně nízké částky 15 dolarů, v přepočtu asi 350 korun. Zákazníci zde za smartphony této značky průměrně platí 96 dolarů (asi 2 100 korun) a nejdražší modely jsou stále za přijatelné částky okolo 200 dolarů (asi 4 500 korun).
V současnosti pokrývá Transsion zhruba třetinu poptávky po smartphonech na africkém kontinentu. Je zde tedy výše než světová jednička Samsung, o výrobcích jako Huawei, Nokia nebo Apple nemluvě. Svůj úspěch však staví i na tom, že se příliš nepyšní čínským původem a naopak se snaží působit co nejvíce „domácky“. Prodejny i telefony značky Tecno jsou zcela prosté jakýchkoliv nápisů v čínštině. Koneckonců třeba v Etiopii se tyto telefony vyrábí.
Transsion má v Africe až deset tisíc zaměstnanců oproti pouze šesti tisícům v domácí Číně. Společnost však ve své budoucnosti vidí i jiné trhy než Afriku. Chystá se třeba do Ruska, Indonésie nebo Bangladéše. Minulý rok se společnost zaměřila i na Indii, kde má v současnosti už pětiprocentní tržní podíl.