Zatímco před minulými komunálními volbami byly hlavními tématy vyhrocené kampaně všech stran přesun hlavního vlakového nádraží a stavba fotbalového stadionu za Lužánkami, teď nabízejí voličům v Brně úplně jiná témata.
Podle analýzy volebních programů, kterou provedla redakce MF DNES, je ale ve většině klíčových oblastí nabídka skoro všech stran prakticky stejná. Volič tak má skoro jistotu, že ať zvolí kohokoliv, měla by přibýt místa ve školkách a ve školách, postaví se koncertní sál a zimní stadion či družstevní byty.
Podle politiků to znamená, že si všechny strany uvědomují, co Brňany trápí, a chtějí to řešit.
„Volební programy v komunální politice nemůžou být střetem ideologií. Definují se problémy, které město má, a k nim se dosazují koncepty řešení. Okruh problémů zpravidla vidí strany velmi podobně a návrhů řešení, zvlášť na kardinální věci, se taky moc nenabízí,“ myslí si Oliver Pospíšil, lídr ČSSD.
Několik horkých letních sezon v rozpáleném městě tak přinutilo strany převzít část agendy, která byla až dosud vyhrazena pouze Zeleným.
„Brno by mělo rozjet dotační programy na podporu zelených střech, protože rozdíl teplot mezi normální a zelenou střechou je až čtyřicet stupňů,“ navrhuje lídryně Zelených Jasna Flamiková, společně s lepším využitím dešťové vody či výsadbou nových stromů.
Stejná slova lze najít ale i v programu KDU-ČSL, které začalo považovat boj proti suchu za jednu ze svých priorit. Lidovci navrhují, že prosadí dotace na nádrže pro zachytávání dešťové vody u domů.
„Říkám otevřeně, že při vyjednávání o budoucí koalici si řekneme o životní prostředí,“ prohlásil náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL), který je lídrem kandidátky.
Na přetřes jdou opět místa ve školkách
Už teď se mohou voliči spolehnout, že v příštích letech vyroste v centru nový koncertní sál. Vybudování Janáčkova kulturního centra slibují totiž velké strany, které spolu mohou složit koalici: ČSSD, ODS, ANO i lidovci.
A participativní rozpočet, kdy obyvatelé města hlasují o tom, jak se má využít část peněz z rozpočtu, dokonce za svůj přijaly všechny strany, které jsou dnes v zastupitelstvu.
Je pro něj ale i SPD, která má šanci se do zastupitelstva dostat a participativní rozpočet zahrnuje pod přímou demokracii, již hodlá prosadit i na úrovni města. Stejně tak všechny strany slibují nové cyklotrasy.
Jako před minulými volbami chtějí také všichni zajistit dostatek míst pro děti ve školkách. Především v centru města nemají šanci se do mnoha školek dostat děti, které oslaví tři roky až na podzim.
Tento bod se dostal i do programového prohlášení první koalice. V druhém se před dvěma lety už ale neobjevil. Ukázalo se, že město nebuduje kapacity tak rychle, aby koaliční strany svůj slib splnily.
Za pár let mají být v Brně tisícovky nových bytů
Voliči se ale mohou těšit na výstavbu nových bytů, jak obecních, tak družstevních. Zatímco před čtyřmi lety to nebylo vůbec téma, teď politici reagují na dramatickou situaci s bydlením v Brně, kdy cena bytů i nájmů stoupá tempem kolem patnácti procent ročně a hlavně mladé rodiny mají problém sehnat bydlení.
„Jestli se něco za ty čtyři roky změnilo, tak to, že eskaloval problém s bydlením. Nové byty se nestaví a v kombinaci s dostupností hypoték to znamená, že nabídka nereaguje na velkou poptávku,“ myslí si Pospíšil. Piráti a Zelení i proto rovnou slibují výstavbu tisícovky bytů v příštích pěti letech.
Co všichni slibují
|
Za velký problém považují strany dopravu. Všechny až na hnutí ANO slibují změny v rezidentním parkování, které v nynější podobě prosadilo právě toto hnutí. A všichni včetně něj slibují masivní výstavbu parkovacích domů a odstavných parkovišť, kterých se nedostává zvlášť po zavedení rezidentního parkování.
Dokončit se také mají už rozpracované plány na prodloužení tramvajových tratí do bohunického kampusu, Líšně, na Lesnou či na Kamechy.
Úplně všechny kandidující strany, které mají šanci se dostat do zastupitelstva, také slibují dokončení velkého městského okruhu. To ale má přitom v gesci Ředitelství silnic a dálnic a město nemůže rychlost výstavby nijak výrazně ovlivnit kromě přípravných prací.
„I když je zde hlavním investorem stát, město Brno se podílí výstavbou doplňkové infrastruktury, jako jsou chodníky, veřejné osvětlení nebo nové vedení linek MHD. Bude to investice za zhruba patnáct miliard korun,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) pro web volebnilavicka.cz, který nabízí porovnání volebních programů jednotlivých stran.
Evergreenem zůstává brněnské nádraží
Lepší koordinaci uzavírek tak, aby nekolabovala doprava v zácpách, jako je to pravidlem v posledních letech, navíc chtějí prosadit TOP 09, ODS, KDU-ČSL, hnutí Brno+ a KSČM. A zatímco byl ústředním tématem minulých voleb přesun nádraží, který nakonec zastupitelé odhlasovali, letos strany řeší, jak se k němu cestující dostanou.
ČSSD, hnutí ANO, Žít Brno, Piráti a Zelení chtějí kolejový diametr, jejich návrhy se liší jen v tom, jestli má vést nad zemí, či pod zemí a jestli má po kolejích k budoucímu novému nádraží jezdit vlak, nebo tramvaj.
A pokud se voliči rozhodnou pro Zelené či KSČM, mohou se těšit na městskou hromadnou dopravu zdarma. Zatímco sociální demokraté slibují „jen“ šalinkartu za polovinu.