Velká cena Belgie formule 1 nepatřila mezi nejzábavnější závody sezony 2018. To však neplatí pro její začátek, ten byl naopak pro diváky velmi atraktivní. A nejen momentem, kdy se Sebastian Vettel dokázal protáhnout před vítěze kvalifikace Lewise Hamiltona.
Sebastian Vettel byl po 52. vítězství ve formuli 1 velmi spokojený. Překonal bilanci francouzské legendy Alaina Prosta a osamostatnil se na třetím místě historického pořadí. Před ním jsou jen Michael Schumacher (91) a právě Lewis Hamilton (67). „Po kvalifikaci jsem, že moje šance ještě přijdou, což se stalo. Velice dobře jsem odstartoval, byl jsem druhý a povedl se mi předjížděcí manévr, kdy jsem nabral velkou rychlost. Jsem na sebe hrdý.“
V dalším průběhu závodu už Němec první místo nepustil. I když to celou dobu nebylo úplně snadné. „Bylo to poté o práci s pneumatikami a hlídání si pozice. Lewis byl zejména v první polovině závodu hodně rychlý, v té druhé jsme už mohli šetřit pneumatiky. V posledních patnácti kolech už podle mě nejel naplno a mohl jsem si odpočinout,“ popisoval Vettel, který v celkovém pořadí mistrovství světa nyní ztrácí na Hamiltona sedmnáct bodů.
Úřadující mistr světa byl viditelně zklamaný. Nikoliv ze svého výkonu. Spíš z faktu, že jeho vůz na Ferrari objektivně neměl. „Sebastinovi gratuluji, udělal pro vítězství všechno, stejně jako my. S předjetím jsem moc dělat nemohl, projel kolem mě, jako bych tam vůbec nebyl. Předjel mě na rovince úplně jednoduše. Udělal jsem všechno, co jsem mohl a je potřeba makat dál. Příští týden nás čeká Monza a rychlost na rovinkách tam bude důležitá.“
Na zadních místech došlo k ohromné havárii. Nico Hülkenberg s vozem renault nedobrzdil, zezadu vrazil do Fernanda Alonsa s mclarenem a srazil i sauber Leclerca. Nejhůře dopadlo auto zkušeného Španěla, které se proletělo vzduchem a bylo doslova na kusy.
Nehodu odnesl také Daniel Ricciardo, kterého trefil letící vůz a po opravě vozu už jen chvíli pokračoval v závodu se ztrátou dvou kola. Špatně dopadl i Kimi Räikkönen, do kterého Ricciardo zezadu vrazil. S poškozeným vozem sice ještě pár kol závodil, ale i on musel po pár kolech odstoupit.
Třetí příčku slavil Max Verstappen, který spolehlivou jízdou udržel pozici před jezdci slabších týmů i před druhým mercedesem s Valtterim Bottasem, který po startu z konce závodního pole hodně předjížděl a nakonec se radoval ze čtvrtého místa.
Verstappen získal nejlepší možné umístění. Po startu se vypořádal se soupeři ze stáje Racing Point, poté jel až do cíle osamocen - Na Vettela s Hamiltonem ztrácel téměř vteřinu každé kolo, podobně rychle poodjížděl Pérezovi a Oconovi za sebou.
„Prvních dvanáct kol bylo hodně chaotických, předjel jsem pár soupeřů a potom jsem si už jel vlastní závod. S dneškem jsem maximálně spokojený, třetí místo je pro nás zde dobré.“
Zajímavých dvanáct kol
To nejzajímavější z celého závodu přišlo hned v první zatáčce. Nico Hülkenberg vlétl zezadu jako raketa do vozu mclaren Fernanda Alonso, který jel výrazně pomaleji. Buď šlo o fatální selhání pilota, který by minul brzdný bod snad o padesát metrů, nebo o technickou závadu. Něco podobného se v tak vrcholném seriálu, jakým je formule 1, moc často nevidí.
Oranžový stroj se vznesl do vzduchu, podlahou očesal stroj Sauber talentovaného Leclerca a šťouchl také do zádě redbullu Daniela Ricciarda. Okamžitě skončili Hülkenberg, Alonso i Leclerc, další dva jezdci doplatili na poškození svých vozů. Ani Daniel Ricciardo, ani Kimi Räikkönen, do něhož Australan ve strkanici vrazil, do cíle nedorazili.
Vedení závodu povolalo zpomalovací vůz a žluté tabule oznamující mimo jiné i zákaz předjíždění začaly blikat ještě před polovinou prvního kola. Sebastian Vettel měl tak velké štěstí, že předjížděcí manévr na Hamiltona stihl. V momentu, kdy se zařadil na první místo, začala zpomalovací fáze velké ceny. Brit tak neměl šanci hned předjetí vrátit.
Jedinou kritickou chvílí pro Vettela poté byl restart závodu, kdy se na začátku pátého kola tlačil Hamilton vpřed. Němec si však průjezd rovinkou skvěle pohlídal a poté se již díky síle svého stroje Ferrari úspěšně vzdaloval. Při zastávkách v boxech sice přibližně vteřinu ztratil, protože Mercedes povolal svého jezdce do boxů o něco dříve, ale přímé ohrožení jeho vedení to neznamenalo.
Max Verstappen zůstal na startu připravený za jezdci stáje Racing Point, která používá vozy Force India a poté je v sedmém a desátém kole předjel. Na rovinkách byl sice s motorem renault o něco pomalejší, ale díky systému DRS nedal Oconovi ani Pérezovi šanci.
Od té chvíle se na dráze staral o vzrušení snad jen Valtteri Bottas, který se po startu z poslední řady úspěšně posouval díky síle svého mercedesu vpřed. Räikkönen, Vandoorne, Hartley, Sainz, Stroll, Sirotkin, Ericsson, Gasly, Magnussen, Grosjean, Ocon a Pérez. Všechny tyto jezdce postupně předjel a v cíli mohl slavit čtvrtou příčku. Nezabránila mu v tom ani pětivteřinová penalizace, kterou dostal po závodě za kolizi s Rusem Sirotkinem těsně po startu. V celkovém pořadí šampionátu dostihl na rozdíl dvou bodů třetího Kimiho Räikkönena.
Dalším závodem mistrovství světa formule 1 je Velká cena Itálie. Jede se už za týden.
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1h23:34.476 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +11.061 sek. |
3. | Max Verstappen | Red Bull | +31.372 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | +1:08.605 min. |
5. | Sergio Perez | Force India | +1:11.023 |
6. | Esteban Ocon | Force India | +1:19.520 |
7. | Romain Grosjean | Haas | +1:25.953 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | +1:27.639 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1:45.892 |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
11. | Carlos Sainz | Renault | +1 kolo |
12. | Sergey Sirotkin | Williams | +1 kolo |
13. | Lance Stroll | Williams | +1 kolo |
14. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kolo |
15. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
16. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF - 28 kol |
17. | Kimi Raikkonen | Ferrari | DNF - 8 kol |
18. | Fernando Alonso | McLaren | DNF - 0 kol |
19. | Charles Leclerc | Sauber | DNF - 0 kol |
20. | Nico Hulkenberg | Renault | DNF - 0 kol |
1. | Lewis Hamilton | 231 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 214 |
3. | Kimi Raikkonen | 146 |
4. | Valtteri Bottas | 144 |
5. | Max Verstappen | 120 |
6. | Daniel Ricciardo | 118 |
7. | Nico Hulkenberg | 52 |
8. | Kevin Magnussen | 49 |
9. | Fernando Alonso | 44 |
10. | Sergio Perez | 40 |
11. | Esteban Ocon | 37 |
12. | Carlos Sainz | 30 |
13. | Pierre Gasly | 28 |
14. | Romain Grosjean | 27 |
15. | Charles Leclerc | 13 |
16. | Stoffel Vandoorne | 8 |
17. | Marcus Ericsson | 6 |
18. | Lance Stroll | 4 |
19. | Brendon Hartley | 2 |
20. | Sergey Sirotkin | 0 |
1. | Mercedes | 375 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 360 |
3. | Red Bull/Renault | 238 |
4. | Renault | 82 |
5. | Haas/Ferrari | 76 |
6. | McLaren/Renault | 52 |
7. | Toro Rosso/Honda | 30 |
8. | Sauber/Ferrari | 19 |
9. | Force India/Mercedes | 18 |
10. | Williams/Mercedes | 4 |