„Proti rozhodnutí podalo podnět kromě NPÚ zájmové sdružení Prázdné domy. Oběma podněty se bude zabývat rozkladová komise,“ uvedla mluvčí ministerstva Simona Cigánková.
Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce, které jsou v havarijnímu stavu, byl letos šest týdnů zavřený (o zavření více zde).
NPÚ i sdružení, které chtějí most zachovat, odkazují na odbornou analýzu Kloknerova ústavu ČVUT, který stav mostu rok zkoumal. Podle posudku je možné most zachovat, pokud bude provedena jeho komplexní rekonstrukce.
K tomu při rozhodování přihlíželo i ministerstvo. Podle ministerstva by ale památková hodnota mostu při rozsáhlé rekonstrukci utrpěla. Z toho důvodu ministerstvo podporuje myšlenku vybudování kopie mostu, která bude splňovat současné požadavky na zatížitelnost a životnost.
Podle mluvčího NPÚ Jana Cieslara v podobných případech bývá nahrazena nosná část konstrukce, která je narušená, za novou, která je podobná té staré, čímž se zachová podstata památky i její využití k původnímu účelu.
„Jako jistý analogický případ lze nabídnout srovnání s obnovou nedalekého Negrelliho viaduktu, kde s ohledem na dožilé části kleneb a pilířů dojde k rozsáhlým výměnám zdiva, nicméně zůstává zachována tvarová autenticita konstrukcí i způsob provedení a použité materiály,“ dodal Cieslar.
Podle člena spolku Prázdné domy Adama Scheinherra, který je zakladatelem iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat a v lednu 2016 podal podnět na prohlášení mostu památkou, se ministerstvo při řízení dopustilo procesních pochybení. Nezabývalo se například některými dokumenty od NPÚ a iniciativy.
„Dále v rozhodnutí byl Libeňský most shledán jako hodnotná architektonická památka, ale jeho neprohlášení zdůvodněno nemožností zachovat jeho architektonickou hodnotu. Již ale nebylo vysvětleno, z jakého důvodu, či jakých částí mostu se toto týká,“ uvedl Scheinherr.
Podané podněty k přezkoumání nejsou od účastníků řízení, kterými jsou hlavní město, dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Případné další řízení nebude mít odkladný účinek na únorové rozhodnutí ministerstva, majitel proto s mostem může nakládat podle svých záměrů.
Pražští politici se zatím neshodují v tom, zda most opravit, nebo nahradit novým.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.
Podívejte se, jak to vypadá v útrobách Libeňského mostu:
20. prosince 2016 |