Aplikace má podle jejího zakladatele Magnuse Resche zjednodušit orientaci zájemcům o nákup umění. „To, co mě na trhu umění vždy rozčílí, je nedostatek transparentnosti. V galeriích se necítím dobře. Když se zeptám na cenu nějakého díla, je to vždycky divný a nepříjemný pocit,“ popsal šéf firmy vznik aplikace Shazam for Art.
Jejím prostřednictvím si mohou uživatelé pořídit fotografii uměleckého díla a zjistit si o něm klíčové informace, jako jsou jméno umělce, název díla, rok vzniku, historie výstav, cena nebo seznam podobných uměleckých děl.
Apple kupuje Shazam, iTunes se naučí rozpoznávat hrající hudbu |
Aplikace se podle Resche spoléhá na databázi vytvořenou dvěma primárními zdrojovými skupinami - uživatelskou základnou, jíž tvoří nadšenci z celého světa, a skupinou galerií, které díla dobrovolně oceňují. S Magnusem spolupracuje více než 20 tisíc galerií, muzeí a aukčních domů po celém světě. Databáze aktuálně obsahuje více než 10 milionů děl.
DiCaprio, který se nyní stal jedním z investorů společnosti a jenž je také jejím poradcem, ve své prohlášení vysvětlil, proč se do této investice pustil: „Výtvarné umění je silným nástrojem pro šíření myšlenek, zapamatování dějin a spojování lidí kolem společného cíle. Jsem hrdý na to, že spolupracuji s Magnusem, protože aplikace pokračuje ve vzdělávání lidi po celém světě ohledně výtvarného umění, které je obklopuje.“
Startup čelil obviněním z krádeží
Vznik aplikace, která si klade za cíl zpřístupnit celosvětový umělecký trh v hodnotě více než 44 miliard dolarů, se neobešel bez potíží. V roce 2016 startup obvinilo několik galerií a portály Artsy a ArtNet News z toho, že jim bez povolení krade data. Ve stejném roce byla aplikace odstraněna z App Store.
„Odpor některých galerií je pochopitelný. Náhlá cenová transparentnost naruší současné obchodní praktiky,“ řekl Resch předloni k obvinění s tím, že trvá na své nevině. Poté, co byly všechny stížnosti buď vyřešeny, nebo staženy, oznámil Financial Times, že Apple aplikace vrátil v listopadu 2016 do App Store.
Podle zprávy Evropského fondu výtvarného umění TEFAF z roku 2017 je trh s uměním ovládán technologiemi jen z 8,4 procent. Další on-line hráči, kteří se snaží propojit umění a technologie - Artsy a ArtNet News, ale prokázali, že zájem investorů a sběratelů o on-line trh s uměním roste.