Modernizace zvyšuje výrazně tržby, zjistilo družstvo CBA, které za miliony...

Modernizace zvyšuje výrazně tržby, zjistilo družstvo CBA, které za miliony opravuje obchody s potravinami. | foto: CBA

Už nejen pro seniory a matky. Regionální potraviny CBA omlazují vzhled

  • 4
Prodejen potravin s logem CBA je v Česku bezmála tisíc. Lákají především lidi bez auta, seniory a matky na mateřské. Milionové investice do přestavby mají však tuto image změnit a přivábit nové zákazníky. „Zaznamenali jsme zvýšení obratu i o padesát procent,“ říká předseda družstva Roman Mazák.

Při návštěvě potravin v regionech na vás často dýchnou časy před třiceti lety. I družstevní sítě si ale začínají uvědomovat, že je nutné modernizovat. Vyplácí se to i ekonomicky.

Družstvo CBA s pomocí skupiny expertů zmodernizovalo přes šedesát prodejen z celkových 900. Pro provozovatele je to výhodné (polovinu nákladů uhradí kolektivní vlastníci) a družstvo tím zároveň láká nové členy.

Letos CBA zrekonstruuje deset prodejen, v průměru za čtyři sta tisíc korun.  Přibývají regály, ledničky, mění se uspořádání obchodů. Nejdražší rekonstrukce potkala prodejnu v Českém Dubu na Liberecku. Na místě starého obchodu vyrostl za dvacet milionů zcela nový.

„Zákazník se cítí příjemněji a lépe se mu nakupuje. Dochází také k navýšení obratů prodejny,“ uvedl Mazák s tím, že tržby stoupnou minimálně o deset procent, ale jsou případy, kdy moderní interiér přitáhne hodně nových zákazníků a obrat se zvýší až o polovinu.

Prodejny CBA přitom podle předsedy cílí hlavně na lidi bez auta, typicky tedy seniory a ženy na mateřské, pro které je problém dojet si pro rohlíky do dvacet kilometrů vzdáleného zahraničního řetězce. 

„Řetězce pro nás konkurencí nejsou. Byly jí v době před dvaceti lety, když vstoupily na český trh a pro spoustu občanů se stal víkendový výlet do velké prodejny zábavou. Dnes je situace jiná, čas je vzácnější a spousta zákazníků začala opět preferovat rychlý nákup v prodejně v okolí,“ popsal iDNES.cz Mazák.

Stát zvýhodňuje nadnárodní řetězce, tvrdí šéf družstva

Také COOP, největší družstevní síť, která obsluhuje český venkov a menší města, modernizuje prodejny. „Jdeme cestou tradičního obchodu, máme obslužné pulty s masem a uzeninami, modernizujeme prodejny. Každé družstvo zrekonstruuje dvě až tři ročně. Chceme být místem, kde se stále lidé v obci setkávají. Patříme ke koloritu malých a středních obcí,“ řekl dříve v rozhovoru pro iDNES.cz Josef Plesník, ředitel nákupní centrály COOP Centrum družstvo, která nakupuje zboží pro 1 800 prodejen.

Mnoho družstevních prodejen se však zároveň uzavírá, protože jsou dlouhodobě ve ztrátě a není možné je nadále dotovat. Podle Plesníka může být brzy ve ztrátě až 800 prodejen sdružených pod hlavičkou COOP.

Minulá vláda začala kvůli situaci jednat o možné podpoře prodejen na venkově a problémy bude muset řešit i nový kabinet. 

Podle Romana Mazáka stát dosud zvýhodňoval spíš velké nadnárodní řetězce, které pomoc nepotřebují. „Zahraniční řetězce obsazují nejlukrativnější místa ve městech a venkov je nezajímá. Také z tohoto důvodu je smutné, že stát podporuje tyto formáty, místo aby podporoval české obchodníky, kteří zajišťují potravinovou obslužnost ve většině obcí,“ řekl.

Na dotaz, kolik prodejen CBA je ztrátových a bude se zavírat, přímo neodpověděl. „Fluktuace našich prodejen je stejná jako v ostatních sítích. V posledních letech však zaznamenáváme rostoucí trend nejen počtu prodejen, ale i tržeb. To je pro nás známkou, že naše cesta je správná. Nicméně ze zkušeností víme, že provozování prodejny v malých obcích do tisíc obyvatel je ztrátové a pokud se k tomu stát nepostaví čelem, tak spousta lidí, zejména těch starších, se brzy ocitne bez přístupu k čerstvým potravinám a bude odkázána na pomoc druhých,“ uvedl.