Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

  11:00
Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme základní provedení s tříválcovým turbobenzinem a byli mile překvapeni.
Seat Ateca

Seat Ateca | foto: Pavel Srp, auto-mania.czpro iDNES.cz

Tříválcům ve větších autech teoretici z internetových diskuzí nevěří, ale ani oni nemohou popřít, že 115 koní výkonu není pro 1,3tunové auto málo. Vyzkoušeli jsme to v Seatu Ateca, to je urostlé SUV střední velikosti, které za pár týdnů dostane dvojče v podobě Škody Karoq. S litrem rozhodně loudavá není, jezdí za pět a půl až osm litrů, podle toho, jak dupete na plyn, naše nejběžnější spotřeba byla sedm litrů.

Seat Ateca 1,0 TSI v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4363 x 1841 x 1615 x 2638
  • kufr: 510 l
  • pohotovostní hmotnost: 1280 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 999 ccm
  • maximální výkon: 85 kW/115 k
  • max. točivý moment: 200 Nm
  • max. rychlost: 183 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 11 s
  • základní cena: 481 900 korun

Rozjezdy jsou trochu kostrbatější, přece jen je třeba přidat trochu plynu. Na stovce je podle tabulek za 11 sekund, to není vůbec špatné, troufnete si i na okreskové předjíždění, na to 200 Nm točivého momentu stačí. Samozřejmě s rozumem. Na dálnici neztrácí dech do nějaké stopadesátky, pak ještě zrychluje, ale vášeň už to není. Očekávatelně se na litrové atece projeví, když ji více naložíte, suverenita velkého objemu tříválci chybí.

Tříválcová ateca překvapí hlavně odhlučněním. Pokud se budete pohybovat v první půlce otáčkoměru, někam do čtyř tisíc, motor skoro neslyšíte. Tříválcové hrčení se ozve až při vytočení. Do kabiny se nepřinášejí ani vibrace. Méně citlivé ucho při jízdě bez vytáčení skoro nepozná, že ho veze tříválec.

Seat Ateca
Seat Ateca

Tříválec je v atece spárovaný výhradně s pohonem předních kol, čtyřkolka je k mání až do benzinového 150koňového čtyřválce 1,4 litru.

Ateca s motorem 1,0 TSI se musí obejít bez některých prvků výbavy, které jsou dostupnější až pro silnější motorizace (například podvozek s měnitelnou tuhostí odpružení), vystačit musí také s jednodušší zadní nápravou tvořenou torzní příčkou. Jízdnímu projevu to ale nijak nevadí, podvozek je jistý.

Auto jede po dálnici pevně, nevlaje, poradí si i se zakroucenou okreskou. Nehoupe se, naklání se možní i míň než od SUV čekáte. Lehkonohý atlet ateca není, normální každodenní úkoly ale zvládne bravurně. Nic víc SUV neumí a nic víc od nich ani nečekáme.

Benzinové provedení s lehčím motorem zatáčí mnohem veseleji a působí celkově mrštně. Turbodieselové verze s těžšími motory pod kapotou tak zlehka nejedou.

Ateca stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen určené pro vozy s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol (systém Haldex), do blízkého příbuzenstva patří třeba i leon, jehož kombíkové variantě vlastně ateca konkuruje.

Seat Ateca
Seat Ateca

Nejzajímavější pohled pro oko nabízí ateca zboku. Učebnice moderního autodesignu říkají, že z profilu má dvě třetiny výšky karoserie zabírat ponton (plech) a zbylou třetinu kabina (sklo). Prý to dává autu robustní, vyvážený vzhled. U atecy si s tím designéři poradili trochu jinak: prahy opticky oddělili od auta tím, že jim dali černé oplastování. Tím auto dostalo robustní vzhled a zároveň vozu zůstala silueta přikrčeného hatchbacku. Prima je to i pro nastupování. Prahy jsou subtilní, takže se do kabiny dostáváte opravdu komfortně. A neumažete si nohavice, když leje.

Tvary jsou ovšem o něco střídmější než u aktuální produkce Seatu. Z ostatních pohledů je to spíš sázka na jistotu.

Zahranacené oblouky blatníků potřebují vyplnit velkými koly, aby to atece slušelo. Jenže to se podepíše na komfortu. Už tak je podvozek tvrdší, jak je u seatů zvykem. Sedmnáctipalcové ráfky jsou fešácké, základní šestnáctky by možná přidaly ještě trochu víc komfortu. Tlumiče na nerovnostech ovšem dokážou ty největší nárázy odfiltrovat na únosnou mez.

Délka seatu z Česka je 4,36 metru, což je o 18 centimetrů méně, než má na délku Seat Leon kombi. Kdo se potřebuje vyškrábat k chalupě mimo civilizaci, ocení slušnou světlou výšku 189 mm (verze s pohonem přední nápravy má 176 milimetrů).

Kabina je hezky prostorná, hlavně nad šířkou interiéru si budou ti vpředu libovat. V obou řadách pak ocení prostor v podélném směru.

Mohutné auto s vysokánskými boky posádku obklopí. Ateca totiž hraje na oblíbenou notu kupců SUV: dojem bezpečí a robustnosti daný vysokým posazem. Uvnitř si za vysokánskou přístrojovkou možná přijdete trochu moc utopení, stejně vysoké jsou i boky. Děti ponořené v dětských sedačkách moc nevidí ven.

Přístrojová deska je hodně plochá, horizontální propojení panelů kapličky budíků a infocentra s dotykovou obrazovkou je zajímavé. Vše je intuitivní a dobře dosažitelné, s dotykovým displejem (největší verze má osm palců) se naučíte pracovat rychle.

Seat Ateca

Do kufru ateca naloží 510 litrů, verze s pohonem všech kol má zavazadlový prostor pod krycí roletkou o 25 litrů menší. Kufr je přístupný dobře, za příplatek může dostat bezdotykové otevírání a zavírání, stačí naprázdno kopnout nohou pod zadní nárazník.

Nejlevnější ateca má pod kapotou právě tříválec, pohon předních kol a cenovku 481 900 korun.

Na první pohled to působí hrozivě, dát půlmilion za tříválcový litr. Jenže svezení to rozhodně nouzové není. Pro maminkovské ježdění mezi školou, nákupy a prací a k tomu dvakrát do roka na dovolenou to je akorát. Pokud jste dravější řidič a častěji jezdíte s větším nákladem, budou vám občas koně pod kapotou chybět. Pro vůbec první SUV v historii Seatu je ovšem 1,0 TSI důstojný základ.

  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Dítě patří v autě do sedačky. Pravidla jsou jasná a striktní

1. června 2024

Za ignorování povinnosti vozit dítě v sedačce dostane řidič až pět tisíc korun pokuty – a hlavně...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

31. května 2024  14:33

Francouzská automobilka Renault bude vyvíjet levný elektromobil značky Twingo s cenou do 20 000 eur...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...