U britského Sky vládla pohoda, vtípky a úsměvy. Dva fanoušci čekali za nedalekým plotem s velšskou vlajkou. „Jaký jste měli víkend?“ ptal se jich mechanik „nebeské“ formace.
„Nebyl zlý. Přijeli jsme do Düsseldorfu a viděli Géčka (Gerainta Thomase, jezdce z Walesu), jak si obléká žlutý dres,“ usmáli se. „Co víc si můžeme přát?“
Když pak dvacet minut před startem etapy vylezla britská ekipa ve žlutých helmách z autobusu s úsměvy od ucha k uchu, ozval se ohlušující jásot a potlesk.
Opodál, u černého autobusu Movistaru, naopak jeho barva vystihovala náladu, která ve španělské stáji po sobotní časovce panovala. Byla pohřební.
Pryč byli kolumbijští fanoušci, kteří jindy před každou etapou tak vydatně podporují Naira Quintanu, pryč bylo volání „Campeone Vuelta“ oslavující Kolumbijcův loňský triumf, pryč bylo i kolo s číslem 29, které patří Alejandru Valverdemu.
Když muži v tmavě modrých dresech se zeleným „M“ na hrudi odjížděli na start, žádný z nich se ani neusmál. Hned první den závodu totiž od svého největšího rivala dostali pořádnou facku.
Všechno podle plánu
Ještě předtím, v pátečním večeru, seděli dva jezdci z týmu Sky před startem Tour spolu na pokoji, v rukou müsli s jogurtem, a sledovali, jak angličtí „lvi“ porážejí jihoafrické „pumy“ v sérii Super Rugby. „Vlastně jsme při tom s Chrisem (Froomem) o časovce vůbec nepřemýšleli,“ přiznal Geraint Thomas.
Možná i proto pak oba až neuvěřitelně prolétli propršenou düsseldorfskou trať a Thomas se stal prvním mužem letošní Tour ve žlutém i prvním Velšanem v historii, který „maillot jaune“ oblékl.
Vedoucí muž celkového hodnocení Geraint Thomas během úvodnícvh etap Tour.
Totální triumf týmu v časovce dokreslili další tři cyklisté, kteří se vtěsnali mezi nejlepších osm: třetí Kiryjenka, šestý Froome a osmý Kwiatkowski.
„Teď z té naší převahy můžeme hodně získat, ukázali jsme ostatním týmům sílu,“ řekl spokojený Froome. Co sílu, na úvodních čtrnácti kilometrech dali ostatním rivalům pořádný políček.
Že pořadatelé postavili „protifroomovskou“ trasu Tour? Že trojnásobný šampion není v takové formě jako ve vítězných letech? Hned úvodních 14 kilometrů stavělo tyto hypotézy na hlavu.
Naopak, je to hlavně Movistar, kdo si po úvodním dni musel lízat rány. Quintana ztratil ve Valverdem svůj opěrný bod. Nyní se musí spolehnout hlavně na svůj taktický um a možné aliance proti týmu Sky, pro něž je rázem spoustu prostoru.
Nebyl to totiž jen Quintana, kdo z favoritů v sobotní mokré časovce na Frooma s Thomasem ztrácel drahocenné vteřiny.
Třeba Richie Porte, před závodem Froomův protivník číslo jedna v tipech sázkových kanceláří. Čekala se od něj skvostná časovka, vždyť na závodě Dauphiné, generálce před Tour, Britovi ujel o 37 vteřin! Jenže sobota mu vůbec nesedla.
Hodinu před startem si trať naposledy projel v týmovém autě BMC za parťákem Nicolasem Rochem. „Asi to nebyla ideální volba,“ přiznal po závodě.
Ir totiž podobně jako Valverde, Ion Izaguirre a mnozí další skončil na zemi. Také proto se Porte rozhodl neriskovat a na Frooma nyní ztrácí 35 vteřin.
Ještě větší ztrátu nabrali Fabio Aru, Alberto Contador nebo Romain Bardet. „I proto nám teď nezbývá než riskovat,“ tvrdí za všechny Contador.
Napodobí Froome Induraina?
Když před 22 lety začínala Tour časovkou v okolí Saint-Brieucu, jistý Miguel Indurain pozoroval, jak se nebesa rozevřela a padá z nich obrovské množství vody.
O pár chvil později na obrazovce spatřil, jak jednu z nebezpečných a vodou smáčených zatáček nevybral favorit Chris Boardman a zmizel v bariéře. Rozhodl se neriskovat, místo časovkářského speciálu si vzal klasické kolo, prologem projel bez větších ztrát a o tři týdny později přijel do Paříže ve žlutém trikotu.
Chris Froome byl v sobotu v podobné pozici. Také startoval do úvodní etapy jako obhájce titulu až jako poslední. Také viděl, jak Alejandro Valverde v levotočivé zatáčce padá, míří do bariéry a do nemocnice. Tady však paralela s Indurainem končí, alespoň prozatím.
Dvaatřicetiletý Brit nesáhl po klasickém kole, ba co víc, na tom časovkářském v zatáčkách riskoval a vyplatilo se mu to. Ví, že pokud chce na letošní trati, která vyzývá k útočnému stylu závodění, vyhrát, bude odvahu potřebovat.
Zároveň si uvědomuje, že se každý den může stát cokoliv. Tak jako v nedělní etapě, kdy jeho tým najel do mokré zatáčky 31 kilometrů před cílem v popředí pelotonu, ale Frooma i další jezdce sejmul padající cyklista týmu Kaťuša.
Tentokrát bez vážnějších následků. Zatím...