Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obří náklad pro Dubaj podruhé uvázl kvůli sněhu. Vyjet může až za měsíc

  17:06
V nekonečný příběh se mění přeprava nadměrného nákladu, který vyrazil na konci listopadu z Přerova. Podle původních plánů měl zhruba třistapadesátikilometrovou trasu do Mělníka zvládnout za pět dní. Teď je jasné, že přeprava potrvá přes dva měsíce.
Transport převážející komponenty pro cementárnu v Dubaji zastavil na konci...

Transport převážející komponenty pro cementárnu v Dubaji zastavil na konci listopadu příval sněhu ve Sloupu na Blanensku. Znovu do pohybu se vydal až za měsíc. | foto: Dan-Czech Specialtransport

Náklad, který 28. listopadu uvázl kvůli počasí na víc než měsíc ve Sloupu na Blanensku, totiž opět stojí. Tentokrát jen o necelých třicet kilometrů dál v Kunštátu.

Dvě soupravy tahačů převážející obrovské komponenty z přerovské firmy PSP Machinery pro cementárnu v Dubaji, totiž kvůli rozměrům nákladu musejí cestu zdolat po silnicích 2. a 3. třídy. A na nich je už podruhé stoplo počasí.

Vyrazit na dálnici nebo hlavní tahy, které jsou udržované, nesmějí. „Jinudy to bohužel nejde. Celkové rozměry soupravy jsou výjimečné, hlavně proto, že souprava o délce 24 metrů a celkové hmotnosti 137 tun je vysoká 7,35 metru,“ vysvětluje Pavel Brož z firmy Dan-Czech Specialtransport, která přepravu zajišťuje.

„Pro takovou výšku alternativní cesty neexistují. Dálniční mosty i mýtné brány jsou ve výšce pěti metrů, nepodjedeme vlastně pod žádným mostem ani mimo dálnici, vyhnout se snažíme i železničnímu koridoru. Jenže silnice nižších tříd jsou při kalamitě nesjízdné,“ dodává Brož.

Nepomohl ani vlastní sypač a traktory s pluhem

Okresní silnice pro náklad uzavřela už na přelomu listopadu a prosince sněhová kalamita. První den zdolal trasu z Přerova do Ivanovic na Hané, druhý den skončil ve Sloupu. Po měsíční odstávce se mu v úterý podařilo vyrazit trasu do Sebranic, jenže hned ve středu se nepříznivý scénář opakoval.

„V úterý to vypadalo nadějně, ze Sloupu jsme byli v Sebranicích u hotelu Zlatá studna dokonce rychleji, než jsme plánovali. Bohužel druhý den nám počasí opět nepřálo a nasněžilo,“ popisuje Pavel Švarc, který přepravu za Dan-Czech Specialtransport koordinuje.

„Původně jsme doufali, že bude stačit jen odložit start a vyrazit namísto v osm v deset hodin dopoledne. Bohužel ale silnice z Kunštátu na Rozseč a Olešnici nebyly sjízdné ani pro osobní automobily, foukal strašně silný vítr, tvořily se sněhové jazyky, po šesti kilometrech jsme museli transport opět zastavit,“ uvedl Švarc.

Nepomohlo ani to, že přepravce si kromě policejního doprovodu zajistil také vlastní sypač a dva traktory s pluhem. Po odhrnutí sněhu z cesty jej vítr vždy do pár minut opět vrátil na silnici. A policisté přepravci zakázali pokračovat v jízdě.

V den přepravy jsou obce na trase bez proudu

Náklad tak místo v Borové skončil na konci Kunštátu v místní části Sychotín, odstavený je na dvou místech – jedna část stojí u kapličky, druhá u výjezdu na Rozseč naproti benzinové pumpě.

„Odstavná místa jsme s přepravcem řešili už v předstihu. Náklad neblokuje dopravu a nezamezuje ani vjezdu k rodinným domům. Navíc u kapličky, kde to mírně překáží, nám slíbili, že odpojí tahače a na místě zůstane jen náklad. Dopravce sám nám za zábor obecního pozemku navrhl i určitou kompenzaci, o její výši teď jednáme,“ popsal starosta Kunštátu Zdeněk Wetter.

V Kunštátě jsou rádi, že nadměrný náklad alespoň projel městem. Přepravu kvůli nezvyklé výšce a nutnosti nadzvedat dráty vedoucí nad silnicí totiž doprovázejí maximální opatření na trase. Bez proudu se tak v den přepravy ocitnou vždy všechny obce na trase, nefunguje telefonní spojení, otáčet ze silnice se musejí světla i semafory.

I proto se při potížích čeká vždy minimálně měsíc. „I když bychom rádi pokračovali hned, jak to počasí dovolí, nejde to. Nový termín nám musí vždy nejprve schválit ministerstvo dopravy, potom musíme s dodavateli energií, Telecomem nebo Českými drahami vyjednat odstávky. Oni zase mají lhůty, které musejí dodržet, když informují své odběratele. Je to vždy minimálně na měsíc,“ přibližuje Švarc.

Náklad už měl být v Dubaji

Na trase, kudy měl náklad projet, tak byli od proudu odstřižení už ve středu, Skiareál Olešnice si kvůli odstávce dokonce vypůjčil elektrocentrálu, zhruba za měsíc to ale provozovatel bude zřejmě dělat znovu.

„Kdybychom teď průjezd Kunštátem a odstávku u nás nepovolili, byly by domácnosti v Kunštátu zase celý den bez proudu, netopilo by se, opět bychom řešili provoz školy a školky, muselo by se nějak zajišťovat vaření a podobně a půjčovali si centrály, což jsme nechtěli,“ potvrzuje Wetter.

Podle původního plánu měla v této době komponenty přebírat cementárna v Dubaji, nyní však optimistická verze počítá s tím, že se nadměrný náklad na cestu do Mělníka znovu vydá někdy v první půlce února. Podle přepravní firmy se s takto na několikrát zkomplikovanou přepravou ještě prát nemuseli.

„Nejvíc nás trápí, že nám tam stojí technika a váznou další přepravy, které jsou naplánované. Znovu a znovu musíme objednávat také spoustu asistenčních služeb, objednané jsou policejní doprovody, technika a mechanika. Prostoje bolí každého, nás i zákazníka. I výrobce by už rád dostal zaplaceno,“ dodává Brož.

  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidiči MHD si už hudbu nepustí. Cestující si stěžují, vysvětluje vedení zákaz

27. května 2024  6:05

Brněnský dopravní podnik přichystal pro své šoféry nečekanou novinku. V kabině si nově nesmějí...

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

Příšery, krásky i plyšáci. Brno při Animefestu zaplavily roztodivné kostýmy

27. května 2024  17:05

Nejen na brněnském výstavišti jako dějišti Animefestu, ale také v ulicích města mohli lidé o...

Zabedněná okna, vytrhané podlahy. Blok domů v Brně mizí, ustoupí novému nádraží

27. května 2024  15:11

Dvojici vybydlených domů, které překážejí stavbě budoucího hlavního nádraží v Brně, demolují...

Z Pohlreichem zostuzené Bohémy má být opět restaurace, Národní divadlo ostrouhalo

27. května 2024  13:33

V Brně to býval známý pojem, byť v posledních letech existence se renomé restaurace Bohéma...

Z velkých plánů sešlo. Brněnská akvaponická farma končí, dluží i zaměstnancům

27. května 2024

Brněnská firma Future Farming, která se zabývá akvaponickým zemědělstvím, chystá uzavření farmy v...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...