Kvůli zlepšení povrchové hromadné dopravy budou mít tramvaje a autobusy podle Ropidu například přednost na křižovatkách, nebo vzniknou nové vyhrazené pruhy pro autobusy. Na některých místech se autobusy přesunou na tramvajové kolejiště.
„Zjednodušeně řečeno nejde o to, aby se MHD zrychlilo, ale aby se volná průjezdnost pro MHD dostala do řádného stavu. V mnoha úsecích tato průjezdnost není zajištěna, protože je silnice zahlcena auty,“ uvedl specialista Ropid na preferenci veřejné dopravy Tomáš Prousek.
Změny počítají s úpravou na deseti nejzatíženějších trasách v Praze. Patří mezi ně trasa ze Spořilova přes Bohdalec na Želivského a na Jižní Město, úsek Strakonické ulice s Evropskou a Jugoslávských partyzánů a trasa po Průmyslové ulici včetně Spojovací. Zrychlení lze očekávat i v okolí Proseka a Smíchova.
Autobusy a tramvaje budou mít na semaforech volno
Podle Prouska by se u některých delších tras měla nynější doba jízdy v součtu zkrátit až o desítky minut. Například na Strakonické mezi Barrandovským a Lahovickým mostem mají autobusy běžně zpoždění dvacet až čtyřicet minut. Mezi Malou a Velkou Chuchlí by proto měl vzniknout vyhrazený pruh pro autobusy.
Úseky, které Ropid zrychlí
Zdroj: Ropid |
Na některých místech se změní cyklus semaforů, které budou v průjezdu křižovatkou upřednostňovat tramvaj či autobus.
Na projekt preference MHD a navazující projekt parkovišť P+R by mělo jít 640 milionů korun, polovinu by měla uhradit Evropská unie.
„První hotové projekty budou nejdříve ke konci příštího roku a první realizované úpravy na základě těchto projektů nejdříve v průběhu roku 2018. Současně ale již v rámci těchto lokalit běží další dílčí projekty na preferenci, které by měly být financovány bez ohledu na tento velký evropský projekt,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.