Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Úpravy „cinknutých“ TDI se na výkonech neprojeví, naměřily autokluby

Evropské autokluby zkoumaly, jak se změní chování dvoulitrových turbodieselů, které svolává koncern Volkswagen k přehrání softwaru řídicí jednotky motoru. Testem prošly tři Audi A4 a jeden Volkswagen Golf s motorem 2,0 TDI EA189, kvůli kterému se už skoro rok německý koncern potýká s patálii jménem Dieselgate.

Automobilky ve spolupráci s vládními institucemi (v Česku se v záležitosti angažuje ministerstvo dopravy) svolávají do servisů vozy s turbodiesely koncernu VW minulé generace, které mají mít software upravující chování motoru v určitých režimech (v měřicím homologačním cyklu) tak, aby lépe procházely emisními testy (vše o aféře dieselgate čtěte tady). Aktuálně se koncern VW dozvěděl, že kvůli tomu bude v USA platit pokutu 15 miliard dolarů, což je v přepočtu zhruba 360 miliard korun (více čtěte zde).

Škoda se k servisní akci mateřského koncernu přidala v červnu, kdy začala svolávat dva a půl tisíce superbů druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory k modifikaci softwaru motoru. Právě úpravy tohoto agregátu otestovaly evropské autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a k nim se přidala automobilová asociace FIA.

Pro ověření v laboratořích sehnaly autokluby tři Audi A4 Avant 2.0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI, všechny s manuální šestistupňovou převodovkou. Technici nejprve v laboratoři naměřili podle standardních homologačních kritérií výkon, emise a spotřebu. V reálném provozu pak testovali dynamické chování vozů a spotřebu podle metodik WLTC a BAB130, které realističtěji měří spotřebu. Testy prováděli vždy před úpravami v autorizovaném servisu a po nich.

„Všechny čtyři vozy jsou tiché stejně jako před úpravou a mají i stejné zrychlení,“ uvádí švýcarský autoklub TCS. Měření na dynamometru ukázalo, že se nesnížil ani výkon. Testy potvrdily, že i po úpravě motory splňují ekonormu Euro 5, která byla platná v době výroby vozů.

U audi se podle měření TCS nezměnila ani spotřeba. U volkswagenu, který testoval německý ADAC, naměřili lehké zvýšení spotřeby o 0,15 l/100 km. Při započítání povolené chyby měření +/- 2 % se nárůst spotřeby pohybuje mezi 0,4 a 2,5 procenta v závislosti na použitém testovacím cyklu.

Autokluby tímto měřením také opět potvrdily, že tabulkové oficiálně udávané spotřeby je možné dosáhnout jen v laboratorních podmínkách, které nemají s reálným provozem nic společného. Při testech lépe odrážejících reálné chování na silnici měla auta spotřebu vyšší. ADAC dokonce naměřil u zkoumaných vozů o 7 až 15 procent vyšší spotřebu i v normovaném testu NEDC (NEFZ).

Autokluby měřily také emise oxidů dusíku, okolo kterých se celá mela dieselgate roztočila. Zjistilo se, že úpravy opravdu fungují: u audi klesla produkce NOx o dvanáct a u golfu dokonce o 36 procent.

Podle TCS tedy není důvod bát se zamířit s vozy k úpravě softwaru. ADAC je opatrnější a upozorňuje, že naměřené hodnoty platí pro testovaná auta, u jiných modelů bude třeba vliv změn na chování vozu ověřit.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...