Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda VisionS v plné parádě: interiér plný obrazovek, odemykání mobilem

  8:30
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Automobilka Škoda Auto chystá do budoucna vozy s takzvaným autonomním řízením, tedy auta, která bude řídit elektronika bez nutného zásahu řidiče. Objeví se rovněž elektromobily a hybridní modely. Při příležitosti ženevského autosalonu to uvedli zástupci automobilky.

Další směřování značky do světa autonomního řízení a elektromobility naznačuje hlavní novinka Škody, koncept velkého SUV pod označením VisionS, který má v Ženevě světovou premiéru.

„Model Yeti představuje pro mladoboleslavskou automobilku významný úspěch v segmentu kompaktních SUV. Nyní své úsilí v oblasti pohonu 4×4 značka zaměřila na sériový model kategorie SUV, který svým významem předčí model Yeti,“ komentuje předseda představenstva značky Bernhard Maier.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

„Designem, koncepcí a praktičností napovídá VisionS, jak bude nové SUV vypadat. Studie kromě toho představuje řadu budoucích technologií, jejichž význam pro naše zákazníky stále roste. Proto se Škoda zabývá tématy jako je elektromobilita, autonomní řízení a kvalitní propojení vozu, řidiče a cestujících navzájem i s okolním světem,“ uvedl generální ředitel.

Podle informací z autosalonu by se ceny nového SUV měly pohybovat kolem cen Škody Superb, finální jméno ještě není definitivně vybrané.

Design nového modelu je inspirován kubismem a tradiční českou výrobou křišťálového skla. Linie jsou čisté, precizní a ostré. Logo na středu volantu a prvky v interiéru jsou z ručně broušeného českého křišťálu.

VisionS je s délkou 4,7 metru, rozvorem 2,79, šířkou 1,91 a výškou 1,68 metru a kufrem o objemu 460 litrů (sériové provedení má mít kufr větší, 680litrový) výrazně větší než dosud jediný SUV model, Škoda Yeti. Zároveň je první škodovkou se třemi řadami sedadel. Interiér sériového provedení bude ale umírněnější a namísto šestimístného provedení interiéru bude sériový model, který by se podle spekulací měl jmenovat Kodiaq, sedmimístný, jak je u takto střižených aut obvyklé (se třemi místy v druhé řadě).

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Koncept je vybaven plug-in hybridním pohonem, který bude později ve stejné podobě přenesen do sériového vozu, jenž se má objevit v druhé polovině roku. Automobilka už ovšem oznámila, že první hybridní Škodovkou bude superb.

Vůz je postavený na základě modulární platformy (MQB), kterou využívají i další modely Škody a koncernu Volkswagen. Stejný technický základ má octavia se superbem. Mnoho dílů přední nápravy typu McPherson je vyrobeno z hliníku, zadní náprava je čtyřprvková. Adaptivní podvozek umožňuje regulovat charakteristiku tlumičů ve třech stupních. Pneumatiky o rozměru 275/40 mají průměr 21 palců.

Základem pohonu je benzinový čtyřválec, který doplňují dva elektromotory, první v převodovce, druhý u zadní nápravy. Systémový výkon je 225 koní a kombinovaný dojezd až 1000 km. Vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosahuje maximální rychlosti téměř 200 km/h. Na 100 km spotřebuje 1,9 l benzinu, protože v elektrickém režimu ujede až 50 km.

Přeplňovaný motor 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm spolupracuje s elektromotorem o trvalém výkonu 40 kW a maximálním točivém momentu 220 Nm. Elektromotor je integrován do šestistupňové převodovky DSG, a pohání tak přední kola.

U zadní nápravy je umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy, o výkonu až 85 kW s maximálním točivým momentem 270 Nm. Studie má tedy inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Spolupráci motorů řídí chytrá elektronika. Řidič může volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí mód. Pokud je třeba rekuperace energie (dobíjení trakčních baterií), funguje elektromotor v převodovce jako generátor.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory o kapacitě 12,4 kWh jsou uloženy před zadní nápravou v místě, kde jsou chráněny před nárazem. Stacionární nabíjení se provádí ze zásuvky elektrické sítě. Pro budoucí sériové nasazení pracuje automobilka také na bezkontaktním indukčním nabíjení. V takovém případě se přenáší energie z elektrické sítě do vozu prostřednictvím nabíjecí podlahové desky. Škoda kromě toho pracuje i na koncepci čistě elektrického pohonu.

Autosalon Ženeva 2016

Na přístrojovce má koncept dva displeje s úhlopříčkou 16 palců. Na středové konzole se nachází třetí displej a cestující ve druhé a třetí řadě sedadel mají navíc k dispozici displeje v hlavových opěrkách před sebou. V každých dveřích je integrován jeden Phonebox, ve kterém se chytré telefony pasažérů indukčně nabíjejí, zatímco osobní nastavení, data a informace z telefonů lze procházet na vlastním displeji. Na palubě je internetové připojení LTE. Mobilní přístroje pasažérů se připojují na WLAN hotspot.

V příštích letech zavede Škoda Auto do sériové výroby volně programovatelné sdružené přístroje. Souběžně pracuje na vývoji ovládání hlasem a gesty. K odemykání vozu slouží digitální kód na mobilním telefonu nebo na chytrých hodinkách.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

VIDEO Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...