Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Darebák proti mazánkovi: Opel Corsa OPC kontra Volkswagen Polo GTI

  8:27
Kůň je tak dobrý, jak udatného má jezdce, o tomhle rozdováděném duu to platí taky. Oba vozy jsou pekelně rychlé, ale odlišnější charaktery jen těžko najdete. Polo GTI je na čistou, chirurgicky přesnou profesorskou jízdu. Do Corsy OPC potřebujete sedativa, je to neurvalec. Chuligán, kterému se zdráháte svěřit manželku.

Měl to být srovnávací test: stojí podobně, mají stejnou velikost a 207 proti 197 koním rozpozná jen labužník. Nakonec z toho je srovnání vody s ohněm. Do Volkswagenu Polo GTI se nerozpakujete posadit manželku, aby s ním jezdila na nákupy. A o víkendech s ním budete brousit okresky po okolí. Je to univerzál, ale taky pro někoho trochu nudný patron. Nemá hlas, výbušnost, ani dramatický vzhled. I když zrovna kola a propracované přední lampy s červenými prvky, ze kterých se line rudá linka - znak rodu GTI, vypadají parádně.

Opel Corsa OPC vs. Volkswagen Polo GTI v číslech

  • Motor: přeplňovaný zážehový R4    
  • Válců/ventilů: 4/16   
  • Zdvihový objem (cm3): 1 598 vs. 1798
  • Převodovka / stupňů: manuální / 6      
  • Pohon: přední kola
  • Výkon( kW/koní): 152 / 207  vs. 141 / 192
  • Točivý moment (Nm): 245 (280)* vs. / 320
  • Zrychlení 0–100 km/h (s): 6,8  vs. 6,7
  • Maximální rychlost (km/h): 230  vs. 236
  • Průměrná spotřeba (l/100 km): 7,5  vs. 6,0
  • Objem nádrže (l): 45 vs. 45
  • Zavazadlový prostor (l): 285 - 1090 vs. 204 - 882
  • Pohotovostní hmotnost (kg): 1 293 vs. 1272
  • Cena (Kč): 499 900  vs. 464 900

* s funkcí overboost

Rod OPC u Opelu tak urozený a starý rodokmen nemá. Zato má přebytek testosteronu. Nejmenší a nejmladší z rodiny to dává najevo už vzhledem. Obří křídlo a pod parádními ráfky velikánské kotouče brzd jasně ukazují, jaké má ambice.

Uvnitř je to podobné: v corse výrazně skoro závodnicky tvarovaná recara, v polu šmrncovní kostkovaný vzor, který je symbolem GTI. Oboje sedadla skvěle podrží v zatáčkách. Ty druhé jsou i pohodlné, ty první štvaly snad každého, kdo si do nich sedl, designérskou manýrou v podobě vystouplé linky uprostřed hlavové opěrky, která se vyšším postavám táhne až mezi lopatky. Kdo sedává víc napřímo, tlačí ho do zad.

Jiný je i posaz: v polu se aspoň pocitově sedí o hodně níž, hlavně má řidič dojem, že sedí v autě, je obklopen interiérem. V corse je sice tvarování přístrojovky dramatičtější, ale jezdec sedí hodně vysoko a auto ho tolik „neobjímá“.

VW Polo GTI proti Opelu Corsa OPC
VW Polo GTI proti Opelu Corsa OPC

Drobností, která je ale pro někoho, kdo chce chuligánský hatchback, důležitá, je klasická mechanická ruční brzda v obou autech. A když už se s ní nechystáte házet mafiánské otočky, aspoň máte klid, že vás na rozdíl od elektronicky ovládaných parkovacích brzd nebude štvát tím, že časem přestane fungovat.

Opel má víc šťávy

Tabulkově je až na hodnotu maximálního výkonu polo o něco lepší. Opel má po startu pár metrů náskok díky ráznějšímu nástupu motoru. Přeřazení pak ukáže rozdíl v převodovkách (motory obou aut spolupracují s šestikvalty). Ani jedna není na jedničku: ta v opelu je gumovější, ve volkswagenu chvílemi trochu kostrbatá. Mně se rychleji řadilo v corse. Jenže pak se o dvě deci větší motor volkswagenu „rozkutálí“. Corsa má dramatičtější projev, ale ve výsledku rychlejší není. Navíc u osmnáctistovky, která při přestavbě Pola GTI v polovině životní dráhy nahradila původní jedna čtyřku spojenou výhradně s automatem, je cítit i na přeplňovaný čtyřválec TSI nebývalá gradace.

Šestnáctistovka corsy rychle a freneticky reaguje na plyn, velmi neochotně jí ale padají otáčky. Motor vyžaduje 98oktanový benzin, TSI u pola na něm netrvá.

VW Polo GTI proti Opelu Corsa OPC
VW Polo GTI proti Opelu Corsa OPC

Motor opelu se lépe sbírá z nízkých otáček. Těsně pod dvěma tisíci otáček v něm „chytnou saze“ a s vervou se žene až do 6 500 otáček, kde jejich snažení utne omezovač.

To motor pola je hlavně pružný, nechá si líbit doslova jakékoliv otáčky (díky variabilnímu časování ventilů) a při sešlápnutí plynu se vždy plynule rozběhne.

Spotřeba se u obou aut pohybovala mezi přibližně osmi litry a nekonečnem. Oba turbomotory mají vlastnost typickou pro přeplňované agregáty: při klidné jízdě s lehkou nohou jsou vcelku úsporné, když na to šlapete, žerou. Při dynamické jízdě je čtrnáctilitrová spotřeba standardem. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že dvousethlavé stádo pod kapotou bude vždycky chtít napít víc, než kolik si představuje úředník vymýšlející euronormy. Při normálním ježdění tak počítejte přibližně s devítilitrovou spotřebou, to je s přihlédnutím k výkonům normální.

Raubíř a kliďas

Největší rozdíl je ale v jízdním projevu. Polo je dokonale přesné a stabilní, do zatáčky se stáčí s klidem a suverenitou; zatočí a zarputile drží stopu. Zarputilost je vlastní i OPC, ale jiná. Osoba za volantem není řidič, je to jakýsi usměrňovač. Řízení si žije vlastním životem, poháněná kola mocně tahají za volant, auto se na rovné strupaté okresce zahryzává do cesty, ale moc rovně jet nechce. Obrovitá kola můžou za to, že se volant nechce vracet do přímého směru. Je třeba mít pevnou ruku. Průjezdy zatáčkou tak nejsou vždy úplně hladké a spíš než křivku opisují kola klikatici. Kvůli necitlivosti řízení na rovině stále korigujete směr a v obloucích hledáte limity přilnavosti.

V zatáčkách je tak zapotřebí jet spíš podle zvyku než citu. Kvalitě řízení příliš neprospívá ani mechanický samosvorný diferenciál, který tahá volant z ruky, a při rychlé jízdě v zatáčkách s ním musí řidič neustále bojovat. Díky samosvoru ale i corsa zatáčí sveřepě. Chce to chování neomalence: čím víc v oblouku přidáte, tím víc se do něj stáčí. Polo GTI je v tomto ohledu přeci jen o velký kus civilnější a samosvor nahrazuje elektronikou. Speciální nadstavbová funkce stabilizačního systému ESP v zatáčce přibrzdí vnitřní kolo a auto se kolem něj plynule stáčí.

VW Polo GTI proti Opelu Corsa OPC

Polo má měkčeji nastavené brzdy, lineárně je dávkujete po celé dráze pedálu, když jedou OPC a GTI na vyjížďku a Opel jede vpředu, nechte si odstup, Corsa má mnohem kousavější brzdy s razantnějším nástupem.

Na dramatičnosti přidává u corsy i výrazný přenos ran a rázů do karoserie. Polo se v zatáčce jen minimálně nakloní, podvozek je ale kupodivu obdivuhodně komfortní. I uskákanou okresku si dá s přehledem. Corsa je o něco tvrdší, v zatáčkách se ale pocitově nakloní víc. Je to dáno vyšší stavbou karoserie i vyšším posazem za volantem.

V zatáčkách s horším povrchem má u obou aut jednoduchá zadní náprava tendenci uskakovat, ale rozhodně nejde o nic dramatického. Je to i kvůli krátkému rozvoru malého auta, ale dá se to čekat. U OPC se to možná projevuje o něco výrazněji. Rozhodně má raději hladkou silnici, rozoranou českou okresku zvládá GTI určitě líp.

VW Polo GTI proti Opelu Corsa OPC

Rozum proti citu

Mají to být „hot hatche“, ostré verze klasických malých hatchbacků. Corsa je opravdu hot, polo možná až moc hodné. Na vydovádění a vyplavení endorfinů je rozhodně lepší opel, který má zarputilost a nevídanou razanci, volkswagen s chilli šetří, ale dá víc jistoty a cestou k babičce přes půl republiky vás nevyšťaví.

Polo má přes dvě stě koní, to měl před deseti lety ikonický větší bratr Golf GTI, ten má dnes až 230 koní a vyřádit se s ním, jak se patří, na to je třeba okruh. Kdo nehledá prostor a nejlepší výkony, tomu tyhle malorážky pro skvělé zážitky na okreskách bohatě stačí. A těch ušetřených skoro dvě stě tisíc může vrazit do benzinu.

Ultimativní OPC je mnohem rychlejší pocitově, GTI to dohání celkovým komplexním laděním. Než si OPC na rozbité okresce podmaníte, budete mít tep sprintera a adrenalin vám poteče i z uší, GTI vám bude se stoickým klidem v zádech a jeho pilot se bude bavit hlavně divadlem, které OPC předvádí. Když půjde do tuhého, rozhodnou hlavně schopnosti řidičů. Na okruhu bych si vsadil na opel, na okresce na polo.

A vítěz? Rozum velí GTI, cit OPC.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Zemřel otec bájných draků, jejich premiéry na brněnském okruhu se nedožil

8. června 2024

Ve věku 90 let zemřel Otto Buchberger. Nadšenec, který v šedesátých letech s vlastnoručně stavěnými...

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

7. června 2024  16:02

Škoda finišuje s vývojem nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp testuje na českých silnicích, při...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...