Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Světová premiéra v Česku. Morgan představil elektrickou tříkolku

  17:25
Britská automobilka Morgan vyrábějící klasické sportovní vozy se pochlubila konceptem elektromobilu EV3. Překvapivě se tak stalo v České republice. Auto se veřejnosti ukáže na sobotní automobilové slavnosti Jízda slunovratu v Dolních Břežanech. Akce se koná pod záštitou Velvyslanectví Spojeného království.
Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3

Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Právě díky akci konané pod záštitou britské ambasády v Česku se odehrála premiéra Morganu EV3 u nás. Auto představil hrstce pozvaných Jan Zvelebil z českého zastoupení tradiční britské značky. Místem komorní události se stalo sídlo a zároveň autosalon Morgan ve Lhotě u Dolních Břežan.

Elektromobil EV3 je zatím konceptem, podobně jako jiné experimentální morgany v minulosti i tento vůz vychází ze sériového modelu. Jako první experimentální morgan ovšem EV3 zamíří i do sériové výroby, stát by se tak mělo v závěru roku 2016. Automobilka zvolila jako základ svůj nejmenší, nejlevnější a nejprodávanější typ, 3 Wheeler. Namísto náporem vzduchu chlazeného motocyklového dvouválce do V tak vpředu trůní jen malá baterie, jedna z několika, které ve voze jsou. Další se nachází pod přední kapotou a pokračují až ke středovému tunelu, menší sada akumulátorů bude i nad zadním kolem. To vše kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti.

„Vůz berte jako první konstrukční cvičení, konkrétní design se ještě bude měnit,“ upozorňuje na ranou fázi vývoje EV3 Jan Zvelebil. V podstatě každý den se na autě dělají změny s tím, jak vývoj pokračuje. Auto je hodně mladou záležitostí, myšlenka se zrodila v únoru. Změnou projde například právě přední část, která se trochu protáhne a opět tak zakryje nyní odkryté řízení, v zadní části se objeví žebrování pro chlazení elektrické soustavy auta, které u verze s benzinovým motorem samozřejmě není třeba. Odlišnosti mezi klasickým 3 Wheelerem a EV3 je i teď už dost, autu pochopitelně chybí třeba elegantní výfuky po stranách karoserie.

Jediné kolo v zadní části zůstává zachováno, namísto hnací hřídele od přední části vozu se tu o pohon stará jeden malý elektromotor. Jeho výkon je 75 kW, což je na malou tříkolku určitě dostatečná hodnota. „Hmotnost sériového auta bude pod hranicí 450 kilogramů,“ komentuje záměry inženýrů Morganu Zvelebil. Z důvodu úspory kilogramů například inženýři morganu vyloučili možnost stavby hybridního provedení. S lehoučkým autem tak bude opravdu zábava. „Pocitově je prototyp jen o něco málo pomalejší než benzinová tříkolka, při plném sešlápnutí plynu se dovede zadní kolo při akceleraci protočit,“ hodnotí Zvelebil dynamiku. Stovku udělá běžný Morgan 3 Wheeler pod čtyři sekundy, u elektrického prototypu odhaduje, že to bude zhruba pět sekund. EV3 se tak řadí k nejdynamičtějším elektrickým autům.

Prototyp skutečně jezdí a i v Česku se s ním sbírají data a zkušenosti z praxe. Už ve čtvrtek se tak proháněl po silnicích v okolí Dolních Břežan, během sobotní akce Jízda slunovratu by se mělo auto rovněž představit v pohybu. Během krátkých zkoušek v Česku se například zjistilo, že dodávaná britská nabíječka s britskou koncovkou si úplně nerozumí s redukcí do české zásuvky, což komplikuje dobíjení. Už v neděli pak poputuje auto zpět do Velké Británie, kde na něm inženýři udělají opět nějaké úpravy a pak auto pojede na svou velkou premiéru na Festival rychlosti v Godwoodu.

I přes nízkou hmotnost a celkově malé rozměry tříkolky bude mít sériové provedení překvapivě slušný dojezd. Výrobce plánuje dosáhnout minimálně 150 mil, tedy 240 km na jedno nabití. Možná se podaří tuto hodnotu i překonat. Kapacitu lithium-iontových baterií u prototypu výrobce neudává. Při dynamické jízdě, která rozhodně není tomuto morganu cizí, bude asi dojezd trochu nižší, nicméně pro typické použití takového auta to určitě stačí. Parádní britská tříkolka je totiž vysloveně víkendovou zábavnou záležitostí, na krátký a dynamický výlet po okolí nebo nějaké to ježdění na okruhu určitě porce energie stačí.

A proč že to vlastně Morgan připravuje výrobu elektromobilu v kategorii takto netypických vozidel? Jednoduše proto, že se svět zbláznil. „Auto vzniká na základě poptávky z některých zemí,“ komentuje důvody vzniku Jan Zvelebil. Podpora elektromobilů nebo naopak vysoké zdanění obzvlášť exkluzivních aut s klasickým pohonem vytváří poptávku po elektrickém morganu. Zájem je prý například v Nizozemsku, Dánsku i dalších zemích.

Hovořit o ceně elektrického auta je zatím předčasné. Ale určitě bude dražší než model 3 Wheeler, ze kterého vychází. Ten se u nás dá pořídit asi od milionu a čtvrt. Morgan plánuje i u elektromobilu ponechat veškeré možnosti individualizace, jak u běžných modelů. Na výběr tak budou tisíce barev, nepřeberné množství druhů a barev kůže a spousta doplňků, které si může zákazník nadiktovat zcela podle svého vkusu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Vysíláme Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...