„Snad až na Blízký východ pro nás jiné regiony nemají smysl. Takže víc už dosáhnout nemůžeme,“ poznamenal Hrabánek během Čínské rallye, která letošní Asijsko-pacifický šampionát uzavírá.
Kontinentální tituly ŠkodyMistrovství Evropy 2012 - Juho Hänninen (Finsko) 2013 - Jan Kopecký 2014 - Esapekka Lappi (Finsko) Asijsko-pacifické mistrovství 2012 - Chris Atkinson (Austrálie) 2013 - Gaurav Gill (Indie) 2014 - Jan Kopecký |
Proč jste se rozhodli závodit v Asii a Pacifiku?
Všechno začalo v roce 2012, kdy si australský tým MRF pořídil dvě fabie. Ani jsme nepředpokládali, že by se naše auto dostalo do těchto končin. I když je získali od jednoho soukromého týmu, byli jsme v kontaktu a postupně jsme svá jednání zintenzivnili. Na poslední závod do Číny jsme sem poprvé poslali sestavu mechaniků i techniků a tým podpořili. Australan Atkinson vyhrál titul a my se pak rozhodli, že do seriálu vstoupíme víc. S MRF jsme utvořili joint venture, což z naší strany obnáší jednu posádku spolu s partou mechaniků a techniků. Loni jsme uspěli s Indem Gauravem Gillem, letos má titul Honza Kopecký.
Je to logisticky hodně složité?
Stávající forma je pro nás nejelegantnějším řešením. Je jednodušší podpořit tým na začátku sezony materiálově a pak sem jen posílat lidi. Ušetří se spousta starostí, práce i peněz. Logistika je na australském týmu, který region dobře zná. Zařizovat tyto věci z Mladé Boleslavi by bylo moc komplikované.
Kopecký vedeJistý vítěz asijsko-pacifického mistrovství Jan Kopecký míří za čtvrtým vítězstvím v šestidílném seriálu. Po polovině Čínské rallye suverénně vede, před druhým Japoncem Sumijamou má téměř pětiminutový náskok. Kopeckého jediný vážný soupeř a stájový kolega Gaurav Gill z Indie sice vedl, ale kvůli poškozenému zavěšení předčasně odstoupil. Kopecký už předtím triumfoval v Nové Kaledonii, Austrálii a Japonsku. |
Jak byste charakterizoval úroveň tohoto šampionátu?
Pravidelných účastníků sice není moc, ale všechny závody mají svoji úroveň a atmosféru. Vždyť třeba tady v Číně jede přes sto aut. Pozitivní je také velká publicita ve zdejších médiích. Ve vztahu k tomu, kolik to stojí a co to přináší, jde o dobrou aktivitu.
Přinesou zdejší starty nějaký efekt pro Evropu?
Je to hodně vzdálený svět. Ale všechny automobilky vědí, že tento region je jiný než Evropa a Amerika a je těžké sem proniknout.
Budete tady startovat i za rok?
Jednání se dělají na poslední chvíli, protože seriál začíná pozdě v průběhu roku. Nepředpokládám, že bychom rozhodli ještě letos. Asi to bude na začátku příštího roku. Ale rádi bychom tady zůstali. Jen nevím, jestli to bude ve stejné formě jako letos.
V seriálu startujete zejména proto, že vrcholí v Číně, která značku Škoda enormně zajímá. V této zemi ovšem mají vlastní rallyeový šampionátu. Neuvažujete o tom, že byste vstoupili do něj?
Problém je v pravidlech, která jsou mnohem volnější než jinde. Závodit tu může skoro všechno. Místní Škoda postavila několik aut podle čínských předpisů a jsou v rámci možností úspěšní. Víme o sobě, vyměníme si informace, ale oni jdou vlastní cestou, protože nemají důvod přebírat naše auto.
Jak moc se tato auta liší?
Zdejší pravidla jsou opravdu hodně volná. Je to takové udělej si sám.