Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: První gumy se řežou ručně. Řezbář se to učí dva roky

Obutí na auto vyrábí stroje, než však doputuje nová pneumatika do sériové produkce, je třeba najezdit miliony testovacích kilometrů. U prototypů pneumatik je dezén ruční prací specializovaných řezbářů.

Naučit se ručnímu vyřezávání pneumatik trvá thruba dva roky, zhotovené kusy od zkušeného řezbáře se pak liší jenom v malých detailech. | foto: Continental Barum

Koncept vývoje a testování nových zimních pneumatik poodhalil výrobce Continental v rámci letošního ContiTechnikFora, které se konalo v prosinci poblíž severního polárního kruhu ve Švédsku.

V koncernu Continental se této práci věnuje tým sedmnácti odborníků ze specializovaného oddělení. Běhoun nových prototypů se přitom ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. "Nové modely pneumatik se nevyrábějí ve formách, ale ručně. Nová forma pro pneumatiku je prostě příliš drahá," vysvětluje vedoucí centra prořezávání pneumatik Rainer Hein.

Jeho dílnou projde každý rok na dva tisíce kusů. Podle jeho slov patří mezi nejdůležitější dovednosti řezače pneumatik schopnost pečlivé a velice precizní práce, jistá ruka a mistrovská trpělivost.

Běhoun prototypů se ručně vyřezává do dezénových bloků podle počítačového návrhu. Pro testování se vyrábí až dvacet různých sad pneumatik.

Vyrobit letní pneumatiku vyžaduje v průměru šest hodin práce, zatímco složitější zimní pneumatika může zabrat až celých 40 hodin. Jedna sada pneumatik však pro testování nestačí, pro všechny zkoušky je občas nutné vyřezat více než 20 sad nových pneumatik.

Naučit se správnou techniku prořezávání pneumatik trvá dva roky, dokončené pneumatiky od zkušeného řezbáře se pak od sebe odlišují pouze drobnými detaily.

Každý nový model pneumatik od velkých výrobců jde do prodeje až poté, co testovací jezdci najezdí s vyřezávanými pneumatikami zhruba milion kilometrů. Dalších několik milionů kilometrů pak prověřují speciální stroje, které simulují různé způsoby opotřebení.

Výrobce se při testování zaměřuje na čtyři nejdůležitější aspekty: přilnavost, zatížení, pružnost a tuhost. Tyto vlastnosti se pak upravují podle podmínek, ve kterých bude připravovaná pneumatika používána. Zimní pneumatiky by sice měly dosahovat nejlepších výsledků na sněhu a ledu, ale podmínky středoevropské zimy nutí výrobce pamatovat i na dobrou ovladatelnost na mokru a v neposlední řadě na co nejkratší brzdné dráhy na vodě i na suchu. Důležitou roli hraje také hlučnost pneumatik, která je od zavedení EU štítkování jedním z faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...