Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svezení s prototypem sporťáku budoucnosti. BMW i8 benzin jen usrkává

Exkluzivně
Kabina z lehkých, ale tuhých uhlíkových kompozitů, u zadní nápravy benzinový tříválec s turbem, u přední výkonný elektromotor. Tak vypadá budoucnost sportovních aut v podání automobilky BMW. Jako jediné novináře z Česka nás pozvala do svého testovacího centra ve francouzském Miramas, abychom aspoň krátce usedli za volant prototypu hybridního BMW i8, který se začne vyrábět až za půl roku, na jaře 2014.

Použitými technologiemi se BMW i8 značně vymyká všemu, co se dosud vyrábělo nebo se bude do doby uvedení na trh vyrábět. Vše začíná už těmi uhlíkovými kompozity: BMW spolu se specializovanou firmou SGL vyvinulo vlastní výrobní technologie, a tak jako jediná společnost na světě zvládá jejich velkosériovou výrobu.

Po čistě elektrickém městském voze i3 bude i8 druhým modelem "íčkové" divize BMW. Číslo osm v označení chystaného futuristického kupé navíc dá milovníkům značky vzpomenout na legendární velké kupé řady 8 z devadesátých let, které překypovalo moderní technikou a výkony.

BMW i8

Prototyp se prozatím maskuje dofolie se speciálním potiskem, který znejasňuje tvary.

"Osmička" je kupé s uspořádáním sedadel 2 + 2. Design vozu se vzhůru výklopnými dveřmi a mnoha viditelnými aerodynamickými plochami je nepřehlédnutelný, ovšem i8 je mnohem zajímavější při důkladnějším pohledu do útrob.

Parametry supersportu

Pozoruhodné jsou už základní parametry auta: celkový výkon 266 kW (362 koní), zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 4,5 s, nejvyšší rychlost 250 km/h. Což jsou všechno parametry supersportu. Spotřeba už ovšem ne, v evropském měřicím kombinovaném cyklu si i8 vezme jen 2,5 litru benzinu na sto kilometrů (což odpovídá produkci emisí CO2 jen 59 g/km). 

Na hodnocení reálné spotřeby je příliš brzy, jisté je, že ji, podobně jako v jiných plug-in hybridech, zásadně ovlivňuje způsob používání. Při běžné jízdě by se podle lidí z automobilky měla spotřeba pohybovat v rozmezí 7 až 9 l/100 km.

BMW i8

BMW i8 dostane šikmo dopředu výklopné dveře jako mívají lamborghini.

Hlavním zdrojem síly expresivního kupé je úplně nový přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, který BMW připravuje i pro své další modely, včetně vozů značky Mini. Součástí motoru je ještě malý generátor o výkonu 10 kW, sloužící pro startování motoru, zrychlování jeho reakcí a rušení rázů při řazení šestistupňové automatické převodovky.

Motor s výkonem 170 kW je umístěn vzadu a pohání kola zadní nápravy. Vpředu je elektromotor, který svých 96 kW posílá na přední kola. BMW i8 je tedy vybaveno elektronicky řízeným pohonem všech kol bez mechanického spojení obou náprav. 

Nabíjecí baterie je umístěna na výšku mezi předními sedadly. Celá hnací soustava je navržena jako "plug-in" hybrid, tedy hybrid, jehož akumulátor lze nabíjet z vnějšího zdroje (zásuvky). Auto umí jet i čistě na elektrický pohon, zvládne tak zhruba 35 kilometrů. 

BMW i8

Karbonový monokok šetří hmotnost.

Svezení jako s osmiválcem

Na nizoučko položených sedadlech odvážného kupé máme přibližně půl hodiny na to, abychom zjistili, jak auto funguje. Nastavujeme režim Standard a vyrážíme. Takové zrychlení jsme po pravdě nečekali! Není agresivní, nicméně i zásluhou pohonu všech kol je neobyčejně účinné. Pocitově je lze přirovnat k běžnému autu vybavenému osmiválcovým motorem: je to mohutná, ale přitom jemná a kultivovaná síla.

První zatáčky ukazují značnou obratnost i8, za což může ideální rozložení hmotnosti. Řeč není jen o rovnoměrném vyvážení mezi přední a zadní nápravou, ale také o pozici těžiště. Centrálně a nízko umístěný akumulátor situuje většinu hmotnosti mezi nápravy a zajišťuje, že těžiště je pouze 45 cm nad úrovní silnice. To je jedna z vůbec nejnižších hodnot u sériových aut. Dokonce například i Ferrari 458 Italia má těžiště o několik centimetrů výš! To vše je spolu s hmotností pouhých 1,5 tuny a aktivně řízenými tlumiči základem pro předvídatelný a přitom nečekaně agilní jízdní projev. 

BMW i8

Prototyp měl úplně zakrytou přístrojovou desku.

Systém řízení obou motorů nechává důraz na pohon zadních kol. Elektromotor pomáhá ve výjezdech ze zatáčky účinně, ale jen tak, aby přílišnou horlivostí nevyvolal nedotáčivost. V režimu Sport auto ztuhne a hnací soustava začne působit dravěji. Někdy se zdá, že reakce na sebemenší sešlápnutí plynu je v zatáčkách možná až příliš dravá. Od vývojářů jsme však dostali odpověď, že na naladění systému mají ještě půl roku a že právě tohle je jednou z věcí, na niž se zaměřují. 

Budoucí ikona?

BMW i8 je navržené jako sportovní vůz budoucnosti, tak to alespoň často prohlašují zástupci automobilky. Auto má výrazným design a image nositele nejmodernějších technologií, a to už samo o sobě stačí k tomu, aby se z něj například v Kalifornii stal symbol moderní doby. Podobně, jako se to před lety podařilo Toyotě Prius. 

Kupé i8 ovšem navíc dokáže nabídnout neobyčejné jízdní zážitky se skutečně výkonným vozem, který umí, když je to třeba, projet ve vší tichosti a bez emisí centrem měst. Prostě auto moderní doby, které se dokáže s maximální účinností přizpůsobit nejrůznějším podmínkám. 

BMW i8

Zajímavé prolisy na zádi jsou efektní, hlavně ale mají šlechtit aerodynamiku.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...