Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neotřelá volba pro automobilové labužníky: Ssangyong Rexton

  12:37
Na první pohled vás tento asijský obr ničím neohromí. Naopak, spíš vzbuzuje nedůvěru. Má zastaralý design, interiér z 80.let minulého století a prapodivnou cenu. Ale stačil jeden týden a naše předsudky šly stranou. Tento exot má totiž dobrý podvozek, famózní dvoulitr a nakonec i skvělou cenu.
Ssangyong Rexton

Ssangyong Rexton | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro mě osobně je to největší překvapení posledního roku. Když testovací auto přivezl kolega, nevěřil jsem ssangyongu ani minutu. Zastaralý design, legrační křídlo pátých dveří na způsob tuningu z tržnice i mírný závan plastů z interiéru či jejich občasné nezačištěné hrany (na místech, kam není vidět), to rozhodně nebudilo dobrý dojem. A taky ten divný název.

Po týdnu soužití jsem však úplně obrátil a všechny mé obavy se ukázaly jako bezvýznamné. Hlavní je, že auto velikosti Toyoty LandCruiser nebo Jeepu Grand Cherokee má skvělý motor, fajn podvozek a v měřítku třídy i výbornou cenu.

Ssangyong Rexton

Když jsem jen zběžně nahlédl do ceníku, vyděsil jsem se: 820 tisíc korun za vůz neznámé značky, byť skoro 4,8 metru dlouhý ? Za ty peníze přece koupím třeba renomovaný Hyundai Santa Fe ve slušné výbavě. Jenže jak se ukázalo, rexton je jiné auto. Je to totiž offroad na poctivém rámu, stejně jako třeba Jeep Wrangler nebo Nissan Pathfinder.

Rám se ovšem kombinuje s tuhou zadní nápravou jen v nižší ze dvou výbav, v naší vyšší už je osmiprvková zadní náprava, takže funguje překvapivě dobře i na silnici. Vepředu má rexton lichoběžníková ramena, což je pro offroad lepší než klasické zavěšení McPherson. Redukční převodovka zase zaručí možnost pomalé jízdy s dostatkem "krouťáku" i v terénu, kde oceníte i hodně nadprůměrnou světlou výšku 26 centimetrů.

A rozbité cesty? Ty rexton doslova miluje. Na svých obřích kolech přeskáče všechny díry jako pravý offroad. Čím rychleji, tím více plujete jako na polštáři.

Ssangyong Rexton
Ssangyong Rexton

To vše zcela mění pohled na jeho cenu. Rexton je totiž minimálně o 200 tisíc levnější než zmíněná konkurence nebo velká terénní SUV jako třeba VW Touareg. A přitom motor tohoto stroje si s turbodiesely VW nezadá. Reklamám automobilek obvykle nevěřím, ale tady bych věřil i tomu, že motor skutečně ladili tak, aby měl skvělý zátah v nízkých otáčkách (prý kvůli jihokorejským silnicím, plným serpentin a ostrých stoupání).

On totiž funguje vážně výborně. Z klasického objemu dvou litrů vytěžili konstruktéři nadprůměrných 114 kilowattů, které auto vystřelí jak z praku a hravě jej přinutí jet maximální povolenou rychlostí. Při ní točí motor 2 800 otáček, lehce jede i stošedesátkou (3 000 ot.).

Plně naložený sedmimístný rexton se nezadýchá ani v dálničních stoupáních. Když přišlápnete, jednoduše prostě táhne dál.

Korejci překvapivě nelžou o spotřebě jako jiné značky. Slibují průměrných 9,4 litru, jezdili jsme za 10. To je na takového mastodonta celkem fajn.

Temperament netlumí ani pětistupňový automat od Mercedesu. Počtem rychlostí se sice nemůže rovnat moderní konkurenci, funkčně však nezaostává v ničem. Řadí tak hladce, že o tom vůbec nevíte. A hlavně: devět z deseti mechaniků, kteří se na převodovky specializují, vám na něj bude přísahat, co se týče kvality provedení a výdrže.

Interiér je, pravda, trochu de mode. Ale nic strašného to není. Typický je pohled na palubní desku, uprostřed níž trůní klasické digitálky v samostatném rámečku, přesně jak to dělávali Japonci před patnácti lety. A chybí i palubní počítač, stejně jako donedávna v japonských vozech. Tlačítka ovládání rádia na volantu jsou jako z "osmdesátek", ale jde o moc hezké retro. Malinko horší je pouze výškově stavitelný volant, ale problém najít ideální pozici za volantem jsme v praxi neměli.

Ssangyong Rexton

Daní za rámovou konstrukci je trochu stísněný interiér na místě řidiče i vzadu. Dvě sklápěcí sedačky v kufru jsou dobré jen pro děti, dospělí nemají kam dát nohy. Zato se sedí hodně vysoko, to je pro rámové offroady také typické, stejně jako větší náklony v zatáčkách. Ale opět žádná hrůza. V rextonu vůbec nehledejte elektronické funkce typu hlídače jízdních pruhů, ale třeba vyhřívání sedaček ani USB port pro přehrávání hudby nechybí.

Ssangyong Rexton

motor: turbodiesel 2.0 l
max. výkon: 114 kW/3 400-4 000 ot.
max. točivý moment: 360 Nm/1 500-2 800 ot.
prům. spotřeba: 9,2/10 l/100 km
rozměry: 4 755/1 840/1 900/2 835 (délka/výška/šířka/rozvor v mm)
světlá výška: 260 mm

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...