Maserati se nadechuje k velkému útoku. Nové quattroporte se začalo teprve nedávno prodávat a modenská značka už se chlubí novým modelem, který se má stát těžištěm nabídky.
Nové ghibli, už třetí maserati toho jména, má prohánět hlavně silnější verze pětkových BMW a ečkových mercedesů (nebo třeba Mercedesu CLS a BMW 6 GranCoupé). Premiérově se představí na autosalonu v Šanghaji, který otevírá 20. dubna.
Maserati se rozhodlo vstoupit do nižší kategorie, než na které je zvyklé. Tento krok si vyžádala změna strategie značky patřící do království Fiatu. V roce 2015 chce prodat 50 tisíc aut. A tolik drahých luxusních velkých quattroporte neprodá. Kupé granturismo a z něho odvozené kabrio je spíš libůstka, kterou si koupí pár labužníků. Loni tak vyrobili necelých šest tisíc aut.
Třetí generace GhibliPrvní i druhá generace byly na rozdíl od chystaného čtyřdveřového sedanu dvoudveřové. První osmiválcové ghibli se ve verzi kupé i kabrio vyrábělo v letech 1967 až 1973. Druhé už bylo jen kupé, vyrábělo se v letech 1992 až 1997 a vycházelo z Maserati Biturbo. Ghibli znají i znalci meteorologie. Je to teplý vítr, který vane od Afriky k Evropě. Nejvíc sil má na jaře a na podzim. Vysušuje vzduch, zvedá prach ze severoafrického pobřeží a vyvolává bouřky ve Středomoří. Ghibli mu říkají v Libyi, jinde ho znají jako scirocco. |
"Objemy" se totiž dělají o třídu níž. Vždyť třeba v Česku je řada 5 nejprodávanější z nabídky BMW. A tak si Maserati maluje, že ročně vyrobí v nové továrně v Grugliascu nedaleko Turína (dříve patřila Bertonemu) časem skoro 50 tisíc ghibli ročně. Ceny mají startovat na úrovni špičkových pětkových BMW, předběžně se mluví o necelých 100 tisících eur, což je v přepočtu zhruba 2,5 milionu korun.
Pro ghibli udělalo už loni prostor quattroporte, které narostlo a umírnilo se. Chuligánského ducha dravce má přebrat právě menší model. V cestě za zákazníky však muselo Maserati udělat i nějaké ústupky. Kvalitu a luxus s nádechem aristokratičnosti si ghibli zachová, stejně jako atletický svalnatý design. Ale pod kapotu aut této kategorie zákazníci v Evropě chtějí turbodiesely.
A tak kromě benzinového motoru bude za mřížkou chladiče s neptunovým trojzubcem drnčivě oddychovat i nafťák. Oba zatím oficiálně slíbené motory jsou přeplňované třílitrové šestiválce. Neoficiálně se však mluví i o urozeném osmiválci z quattroporte. Z něho také ghibli konstrukčně vychází. Motory budou spřažené s osmistupňovým automatem od ZF.
Bližší informace o motorech prozatím Maserati neprozradilo. Neoficiálně se mluví o dvou výkonových verzích turbobenziňáku, slabší s přibližně 330 a silnější se 410 koňmi. Diesel z dílen tradičního italského výrobce VM Motori by měl mít kolem 270 koní.
Další u Maserati neobvyklá věc je schéma pohonu. Kromě tradiční verze s poháněnou zadní nápravou bude k mání i provedení s pohonem všech kol, stejně jako má větší quattroporte. Ten označují u Maserati Q4, což zadělává v případě ghibli na další spekulace. Stejně se totiž jmenuje pohon všech kol u Alfy Romeo, se kterou se má Maserati začít sbližovat. Potvrzovalo by to zvěsti o nové velké alfě, která má být sestrou ghibli.
A tak se teď sice milovníci klasických maserati chytají za hlavu, ale nakonec stejně bude nejprodávanější ghibli "čtyřkolka s turbodieselem". Na to si vsaďte.