U soudu zaznělo, že skutečnost, že se loď převrátila nedaleko hlavního přístavu Giglio, je spíš velké štěstí než zásluha kapitána lodi Francesca Schettina. Informoval o tom server telegraph.co.uk.
"Bylo tam dost vody. Kapitán měl prostor i čas na to dostat loď mimo nebezpečí," prohlásil u soudu admirál Giuseppe Cavo Dragone, který zasedl v panelu expertů zkoumajících, jak se neštěstí stalo. "Manévr po nárazu byl zbytečný, protože kapitán už neměl nad lodí žádnou kontrolu," dodal.
Znalci Schettinovi vyčetli, že příliš dlouho váhal s jednotlivými příkazy, jimiž mohl rozsah katastrofy zmírnit, a také jeho lži úřadům o situaci na lodi.
Jednou z příčin nehody mohl být také vypnutý sonar, který měří hloubku vody pod plavidlem. "Kdyby bylo zařízení zapnuté, loď nemusela narazit," míní další z expertů.
Loď zůstane v moři o půl roku déle
Odstraňování vraku ztroskotané výletní lodě Costa Concordia, která uvázla v útesu u ostrova Giglio, se proti dosavadním odhadům protáhne o šest měsíců. Z místa se tak nedostane dříve než v létě příštího roku. Oznámila to firma Titan, která má operaci na starost.
Na vině jsou podle společnosti technické problémy způsobené zejména žulovým podložím, na kterém lze jen s velkými obtížemi upevnit podpůrné pilíře, na něž se má převrácené plavidlo přemístit. Panují přitom obavy, aby zpola zatopený vrak nesklouzl ještě hlouběji do moře. Operaci rovněž zpozdí zimní počasí.
Soud s Franceskem Schettinem začal v pondělí a po zbytek týdne bude ještě pokračovat. Kapitánovi, jenž je obviněn z mnohonásobného zabití z nedbalosti, hrozí mnoho let vězení kvůli odpovědnosti za smrt 32 obětí tragédie. Na palubě luxusního výletního parníku bylo při jeho najetí na mělčinu 4 200 pasažérů a členů posádky (vše o ztroskotání lodi čtěte zde).