Za posledních 20 let se trh s erotickým zbožím výrazně změnil. Místo mužů nakupují hlavně ženy a páry. Na snímku je prodejna Erotic City.

Za posledních 20 let se trh s erotickým zbožím výrazně změnil. Místo mužů nakupují hlavně ženy a páry. Na snímku je prodejna Erotic City.

Češi šetří i na rozkoši, prodejnám s erotikou klesly tržby

  • 40
Hospodářskou krizi, kvůli které Češi omezili útraty v obchodech, už na svých tržbách nepříznivě pocítily i některé prodejny s erotickým zbožím. Češi totiž začali na erotických pomůckách šetřit a navíc je častěji nakupují ve specializovaných internetových obchodech. Ty zpravidla nabízejí výhodnější ceny.

Pokles tržeb po několika růstových letech zaznamenala například společnost City Realex, která provozuje největší tuzemskou síť 80 prodejen s erotickým zbožím Erotic City a stejnojmenný internetový obchod. V roce 2010 se její tržby meziročně snížily o devět procent na 175 milionů korun z 192 milionů Kč v roce 2009. Čistý zisk City Realex předloni klesl na 5,4 milionu korun z 16,4 milionu Kč v roce 2009.

"Vzhledem k uskutečněným ekonomickým reformám došlo v roce 2010 oproti roku 2009 opět k poklesu tržeb za zboží a služby, jelikož naší cílovou skupinou jsou koncoví zákazníci," uvedl ve výroční zprávě předseda představenstva City Realex Petr Novotný. Ještě v roce 2007 se tržby City Realex zvýšily o 40 milionů korun na 215 milionů korun a v roce 2008 už jen mírně na 217 milionů korun.

Nakupujete v sexshopech?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 20. června 2012. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 467
Ano
Ano 197

Loňské výsledky společnost City Realex zatím nezveřejnila. Navzdory předchozímu poklesu tržeb však dál pokračovala v budování tuzemské sítě prodejen. Nové pobočky loni otevřela například v pražském nákupním centru Galerie Fénix, v libereckém Fóru či olomouckém nákupním komplexu Haná.

Naopak internetové obchody, které se specializují na erotické pomůcky, navzdory krizi hlásí vyšší tržby. Počet Čechů nakupujících na internetu totiž stále rychle roste a popularitu e-shopů umocnila právě hospodářská krize.

Například společnosti Virtshop CZ předloni vzrostly tržby meziročně o pět milionů korun na 21,3 milionu korun. Virtshop.cz v Česku provozuje internetový obchod Sexshop.cz. Konkurenční Sexshopik.cz zvýšil v roce 2010 tržby o 1,5 milionu korun na 16 milionů korun.

Klientela? Dříve muži, teď hlavně ženy a páry

Ivan Michněvič z realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield upozornil, že za posledních 20 let se tuzemský trh s erotickým zbožím výrazně změnil. Zatímco dříve byl spojován především s půjčovnami pornokazet a hlavní klientelou byli muži, nyní se sortiment orientuje více na kosmetiku, erotické prádlo, parfémy s feromony, masážní oleje a erotické pomůcky a hračky. "Došlo i k výrazné změně klientely, když 80 procent zákazníků nyní tvoří ženy nebo páry," podotkl.

,