Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Slavnou automobilku přežil jen nápis, je i na Googlu

Největší satelitní reklama na firmu, která už neexistuje. I tak by se dalo nazvat pět tisíc stromů v americkém státě Indiana, které jako jediné zůstaly po značce Studebaker. Přírodní reklamu chtějí úřady zachovat i do budoucnosti, značku udržovali donedávna naživu i oddaní podnikatelé.
Satelitní pohled na nápis americké automobilky Studebaker, který tvoří téměř

Satelitní pohled na nápis americké automobilky Studebaker, který tvoří téměř pět tisíc stromů. | foto: blog.hemmings.com

Historie slavné firmy původně sídlící v městě South Bend sahá až do roku 1852, kdy si bratři Studebakerové založili malou manufakturu, která se zaměřovala na výrobu vagonů pro horníky a zemědělce. O několik let později se rozrůstající se a prosperující firmě podařilo získat i lukrativní zakázky pro americkou armádu. Po dvaceti letech se Studebaker stal největším výrobcem vozidel na světě, kromě vagonů měl v nabídce i širokou škálu kočárů a koňských povozů.

Svůj první automobil vyrobil Studebaker v roce 1904 a poháněl ho elektromotor, vůz se spalovacím motorem přišel až o dva roky později. V roce 1926 jako vůbec první automobilka v USA postavila na více než třech kilometrech čtverečních svoje vlastní vývojové centrum s testovací dráhou za jeden milion dolarů, která byla umístěna hned vedle továrny. V tomto areálu také o 11 let později vznikl stromový nápis.

Ve dvacátých letech minulého století byl Studebaker automobilkou světového formátu: 23 tisíc zaměstnanců vyrábělo 180 tisíc aut ročně, v kanadské pobočce se vozy upravovaly na řízení vpravo a prodávaly se do celého britského království.

V 50. letech ale management nedokázal držet krok s GM a Fordem a Studebaker se pomalu začal potápět. Konkurenční boj nakonec vedl k tomu, že výrobu v továrnách ve městě South Bend zastavila automobilka v roce 1963 a o rok později se přestěhovala do Ontaria v Kanadě. Rok 1966 už znamenal pro Studebaker definitivní konec.

Stock 1963 Studebaker Avanti R2

Avanti druhé generace

Po ukončení výroby prodali práva na výrobu a část fabriky dvěma dealerům značky. Dnes už po továrně ve městě South Bend zůstal jen park Bendix Woods a nápis, který si automobilka nechala vyrobit z více než pěti tisíc borovic, a který bez větší údržby přežil až do současnosti. Místní úřady teď posuzují stav stromů a pokouší se vzácný úkaz zachránit.

Nápis ale není to jediné, co po značce zbylo. Její nejúspěšnější model Avanti totiž přežil až do roku 2007. Sportovní kupé navrhl všestranný designér Raymond Loewy a na trhu se vůz objevil v roce 1962. Jenže továrna jeho výrobu o rok později z finančních důvodů zastavila.

Bate Altman a Leon Neuman, kteří od automobilky odkoupili licenci, navázali na výrobu v roce 1966 a vůz pojmenovali jako Avanti II. Vozy poháněl motor Chevrolet V-8 a až do roku 1987 se vyráběl na stejném podvozku, později se už používala konstrukce Chevroletu Monte Carlo.

Studebaker Avanti z roku 1989

Studebaker Avanti z roku 2002

Studebaker Avanti z roku 2004

Zatímco podvozek byl poměrně stabilní, licence na výrobu kolovala od majitele k majiteli. V roce 1982 ji dvojice majitelů poprvé prodala, o čtyři roky se výroba přestěhovala za novým majitelem do Ohia. Svoji modelovou řadu rozšířil Avanti o kabriolet a jeden rok se vyráběl i jako luxusní sedan. V roce 2006 se po dalším prodeji Avanti stěhovalo do mexického Cancúnu, roční produkce malé továrny byla 150 vozů za rok. Definitivně poslední vůz opustil továrnu v roce 2007.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...