Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Otevřel si vlastní muzeum veteránů. Je největší v Česku

Lubomír Pešák si svého prvního veterána koupil před patnácti lety na inzerát. Byla to Tatra 75. Dnes stojí v Pešákově muzeu. "Není tu nejvzácnější, tehdy jsem tomu ještě nerozuměl," směje se majitel Veteran Areny.

Lubomír Pešák je zakladatelem a majitelem soukromého muzea historických vozidel Veteran Areny v Olomouci. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Jak asi může vypadat člověk, který má odvahu provozovat v Olomouci soukromé muzeum historických aut? Po pravdě - čekala jsem "veterána". Otevřel však svěží muž ve středních letech. Optimista na pohled i na poslech. Lubomír Pešák, majitel úspěšné společnosti T. S. Bohemia před víc než rokem postavil v olomouckých Pavlovičkách své vlastní automuzeum.

Se skoro stovkou vozů hlavně prvorepublikové a meziválečné éry a třemi desítkami motocyklů je to největší muzeum svého druhu v Česku. Lubomír Pešák od začátku ví, že tahle pětatřicetimilionová investice byla ekonomická sebevražda. Nelituje jí však.

Lubomír Pešák

Je mu 45 let, pochází z Opavska. Vystudoval Vysokou školu báňskou v Ostravě a tři roky pracoval jako konstruktér vodních elektráren v ČKD Blansko. Podnikat začal v roce 1997, kdy si s bratrem otevřeli v Olomouci obchod na prodej a opravy počítačů.

Jejich firma T. S. Bohemia funguje dodnes. Její obrat loni dosáhl 1,5 miliardy korun. Veteran Arenu Lubomír Pešák otevřel loni v květnu v olomouckých Pavlovičkách. Muzeum se stalo pátou nejnavštěvovanější atrakcí na Olomoucku - vidělo jej 20 tisíc lidí.

"Zemí s tak bohatou historií automobilismu, jako má Česko, je na světě do desíti. Spoustu našich mladých lidí to přitom úplně míjí. Chtěl jsem pro tohle kulturně-technické dědictví něco udělat. Snad si lidi prohlídkou muzea uvědomí, co všechno uměly české firmy kdysi vyrobit," říká majitel muzea.

Poklady čekají na objevení ve stodolách

Je přesvědčený, že na záchranu automobilových skvostů mají nadšenci jako on maximálně dvacet příštích let. Ve stodolách a na dvorech se stále ještě dají najít vzácné kusy, i když jsou většinou v dezolátním stavu.

"Jestli se teď nedají do pořádku, za dvě desítky let už z nich nic nezbude. Jejich rozpad je nevratný proces. Stát na to přitom nemá žádný záchranný program, všechno je jen otázkou soukromých prostředků," míní Pešák.

Všechno, co ve Veteran Areně stojí, je skutečně majetek soukromých sběratelů. Ti své vozy muzeu bezúplatně půjčují. Za to nemusí shánět garáž nebo řešit pojištění. "Hlavně nám ale musí důvěřovat, protože některé automobily jsou velmi drahé," podotýká provozovatel muzea.

Pase po wikovech

Postupně si pořídil asi třicet historických aut a podobně jako jiní majitelé, i on řešil, kam s nimi. "Měl jsem je uskladněné u známých. Některé jsem třeba pět let neviděl," vzpomíná Pešák.

Teď má svá auta na očích denně. Každý den totiž tráví v muzeu. Tomu dnes věnuje možná víc času než vlastní firmě. "Některá muzea mají i sto zaměstnanců, zatímco já jsem na to sám. Máme jen dva pracovníky, kteří se starají o běžný provoz, zbytek leží na mně. Firma už mě tolik nepotřebuje, vím, že spolupracuji s lidmi, na které je spoleh," říká Pešák.

Sbírku, kterou dnes tvoří hlavně značky Tatra, Praga, Aero nebo Škoda, chce do dvou let rozšířit o unikátní soubor vozů značky Wikov. Tyto automobily vyráběla prostějovská firma Wichterle-Kovařík, původně jen továrna na zemědělské stroje. Wikovy odtud vyjížděly pouhých deset let a nebylo jich víc než 600 kusů různých typů. Dodnes se dochovalo do čtyřiceti aut. Polovinu z nich by chtěl Pešák dostat do svého muzea.

"Teď tu máme tři, do konce roku jich bude šest. Těch dvacet bych tu chtěl mít do dvou let," počítá Pešák. Podobná expozice wikovů neexistuje nikde jinde na světě. Provozovatel Veteran Areny ví o lidech, kteří mají doma velmi vzácné kusy a snaží se je přesvědčit, aby je muzeu zapůjčili.

Auta jsou krásná bez příkras

Než se pustil do projektování svého muzea, objel Lubomír Pešák všechny podobné u nás i v zahraničí. Nechtěl opisovat, ale vyvarovat se chyb. Výsledkem je jednoduchá expozice - ocelová hala, bílé zdi a v hlavní roli jen a pouze automobily.

"Auto je tu klíčový prvek. Nechtěli jsme vytvářet divadelní kulisy, malovat třeba za hasičským vozem požár a nějaké panáky. I významné automobilky, když vystavují nové modely, používají jen sklo a to auto. My jsme něco podobného udělali s historickými vozy," popisuje.

Přesto si jeden - zdánlivě nesourodý - nápad dovolil. Spolu s automobily vystavuje v aréně i české výtvarné umění.

Ale to pořád není všechno, co si mohou návštěvníci Veteran Areny v muzeu prohlédnout. Zhruba rok tu budou vystaveny také historické telefony a po nich přijdou na řadu stará rádia.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...