Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šetřílkovská auta uspoří peníze a méně páchnou. Ale moc nejedou

Posledních dvacet let je automobilový průmysl spjat s honbou za co nejmenšími emisemi. Zelená auta ušetří vaší peněžence i životnímu prostředí. Pátrali jsme, jaké vozy mezi ně patří, a zjistili, že jim překvapivě kralují dieselové motory.

Nissan Leaf | foto: Nissan

Naprosto bezemisní jsou elektromobily, pokud si do nich elektřinu vyrobíme z větru či slunce a nebudeme počítat emisní náklady na výrobu samotného auta a větrné či sluneční elektrárny. To je problém číslo jedna. Problém číslo dva je ale zákeřnější. Čisté elektromobily téměř neexistují. Tak třeba avizovaný Nissan Leaf, který se stal světovým Autem roku 2011, není na skladě, výrobce dodává na trh pár kusů měsíčně a můžeme se jen dohadovat, proč tomu tak je. Všechny další pokusy o masově produkovaný čistý elektromobil dopadly stejně. Lépe má být napřesrok, ale to platí pro USA, nikoliv pro nás.

Zelená auta frčí. Nejsou ale nejsvižnější

Navíc jsou podobná auta extrémně drahá, malé vozy stojí okolo milionu korun, mají malý dojezd, nabíjení je zdlouhavé, i když v městském režimu akceptovatelné. Samotný provoz je sice levný, ale vše kazí pořizovací náklady a  náklady na případnou repasi či výměnu baterií. Stejný problém pak trápí i hybridní auta, která kombinují spalovací motor a pomocný elektromotor. Těch je však na trhu přece jen o poznání víc a i jejich ceny jsou o fous lidovější. I tak zaplatíte za nejlevnější hybridní auto na našem trhu půl milionu a žádná velká limuzína to nebude.

Toyota Prius

Všechna ostatní auta musejí spalovat nějakou pohonnou látku. A to přináší nejen vítr v peněžence, protože benzín (nafta) už dávno nestojí pár korun, ale i nějaké zplodiny vypuštěné do ovzduší. Přísné emisní limity (od letošního roku Euro 5) produkce emisí snižují, ale jak jsme si již řekli, nula to prostě není a jen tak nebude.

Výrobci se předhánějí v produkci speciálních "green" nebo "eko" verzí aut. Produkci nejsledovanějšího CO2 mají nízkou, spotřebu taky, jen moc nejedou. S nízkými emisemi a spotřebou jdou zkrátka ruku v ruce i, eufemisticky řečeno, laxní jízdní výkony.

Začít můžeme u pneumatik s nízkým valivým odporem. Ano, pár desetinek litru paliva na 100 kilometrů ušetří, ale jejich přilnavost je rozhodně horší než u běžných pneumatik. V testech jsou jim výčítány především vlastnosti na mokré vozovce a v našich zeměpisných šířkách by bylo čiré bláznovství je nechávat na autě i v zimě.

Eko (zelené) verze aut mívají snížený výkon motoru a často je i upravena jeho charakteristika. Ruku v ruce k tomu výrobci přidávají vícestupňové převodovky. Především v nízkých otáčkách motor příliš "netáhne" a do vyšších otáček se mu moc nechce. Při předjíždění je nutné motor opravdu vytáčet. Ovšem palivo se ušetří. V praxi jezdí podobná auta i s o několik litrů nižší spotřebou než třeba deset let staré vozy s motorem o stejném objemu. Přitom ta novější jsou kvůli bezpečnosti těžší a mají papírově mnohem vyšší výkon. 

V některých státech Evropy pak řidiče nutí do výběru ekologického auta i různé daně nebo přirážky. To u nás neplatí, tedy zatím.

Smart ForTwo Pulse Coupé

Tři nejzelenější auta roku vyhlásí porotci v březnu na autosalonu v Ženevě. Vybírat budou z šestice vozů, mezi nimiž logicky nechybí celosvětové Auto roku 2011 Nissan Leaf, který se popere o vítězství s hybridními Hyundaiem Sonatou a Chevroletem Volt, čistě elektrickým Smartem a dvojicí německých soupeřů, kteří jdou na nízké emise od lesa. Tím konvenčnějším je BMW 320d Efficient Dynamics Edition, tedy auto, které si lze koupit i u nás, naopak zcela futuristický je Mercedes řady B s palivovými články. Ten je pravděpodobně ještě víc z říše sci-fi než čisté elektromobily.

Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu

Pokud se pustíme do hledání nejekologičtějších aut se spalovacími motory sami, nebudou na prvních místech překvapivě hybridy, ale malá auta s dieselovými motory. Podle britských žebříčků, které určují podle emisí CO2 silniční daň, se do limitu 100 gramů CO2 na kilometr vejde docela dost malých aut. A světe div se, jsou to převážně auta s dieselovými motory. Překvapení? To je tak, když se jako jediné kritérium používá hodnota CO2 v gramech na ujetý kilometr.

Nejzelenějším autem se spalovacím motorem je podle britského žebříčku Smart s dieselovým motorem, který vyprodukuje 86 gramů CO2 na kilometr. O chlup špinavější jsou Bluemotion, Ecomotive a Greenline II, tedy Volkswagen Polo, Seat Ibiza a Škoda Fabia s motorem 1,2 TDI CR a s úpravami podvozku, krytů kol a dalšími drobnostmi pro snížení spotřeby. Třetí je pak první benzínový vůz, stylová pětistovka od Fiatu s motorem TwinAir. Na druhé místo stačilo 89 gramů CO2 na kilometr, na třetí pak 92 gramů.

Chevrolet Volt

Většina aut orientovaných na nízkou spotřebu a ekologii se pohybuje okolo 100 až 120 gramů CO2 na kilometr. Z logiky věci žebříčku kralují dieselové motory, benzínové prostě produkují CO2 víc. Mezi největší špindíry patří, jaké to překvapení, velká SUV a sportovní auta. Ikony typu Ferrari a Lamborghini vyprodukují na kilometr až 500 gramů CO2, takové Porsche Cayenne Turbo S pak přibližně 350 gramů. Nutno podotknout, že tato auta i pořádně jedou.

Proklepněte si značky podle spotřeby

Ale ne každý si bude auto vybírat podle produkce emisí. Sice zhruba platí, že čím menší emise, tím je i menší spotřeba, ale zatímco spotřebu auta si umí představit každý, částice CO2 běžně většina motoristů nepočítá. Pro spořílky je rájem německý web Spritmonitor, který uchovává data tisíců řidičů o jejich spotřebě. Pokud se vám papírové údaje automobilky nezdají, Spritmonitor vám poradí.

Podle jeho údajů je nejúspornějším benzínovým autem, mimo u nás neprodávaného Nissanu Pixo, hybridní Toyota Prius, za ní je Citroen C1, tedy auto z Kolína, čtvrté je Daihatsu Cuore a pátá opět hybridní Honda Insight. Průměrná spotřeba těchto největších benzínových spořílků se pohybuje okolo pěti litrů benzínu na sto kilometrů. Diesely jsou ze své podstaty ještě úspornější, premiant Audi A2 má průměr jen 3,5 litru na sto kilometrů, druhé VW Lupo se stejným motorem pak 3,7 litru. Obě auta měla přitom motor označovaný jako třílitrový, ale nikoliv objemem, ale spotřebou.

V první padesátce nejúspornějších aut jsou povětšinou malé vozy se slabými motory. Tomu odpovídají zaznamenané průměrné spotřeby maximálně do 5,6 litru u dieselů a 6,8 litru u benzínových aut.

Na serveru Spritmonitor se pustili i do poměření závislosti výkonu auta a jeho spotřeby. Ano, čím výkonnější auto, tím má vyšší spotřebu. Samozřejmě můžeme předpokládat, že se vzrůstajícím výkonem roste i kategorie auta, a tudíž i jeho hmotnost, která bude mít na spotřebu určitě vliv. Ke grafům není co dodat, najděte si, jaký výkon motoru má vaše vysněné auto a snadno si spočítáte, kolik vás bude stát provoz. Důkladnější vyhledávání na serveru pak prozradí každý detail.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

  • Nejčtenější

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

30. května 2024

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se...

Urážka boxu, ale svůdná. Neodolatelný půvab influencerského mlácení se

6. června 2024

Mnohdy se zadýchají už cestou do ringu. V něm se často nemotorně potácejí, máchají rukama, padají...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znásilnil a svázal švihadlem. Deviant pořádal orgie už na základní škole

1. června 2024

Premium Deviant se k vraždě obvykle propracovává přes méně závažné trestné činy, které vyšetřovatelé...

Nekonečné porady, kupa papírování. Sabotážní manuál CIA připomíná korporát

1. června 2024

Ony tipy a triky zní jako návod na sabotáž práce nejen v korporátu. Manuál vydaný v roce 1944...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Na nás oba volá táto. Pár gayů o předsudcích, péči i osvojení dítěte

29. května 2024

Premium Čtyřletý Matouš nemá maminku, zato dva tatínky. A způsobuje jim to jen úsměvné problémy – když na...

Urážka boxu, ale svůdná. Neodolatelný půvab influencerského mlácení se

6. června 2024

Mnohdy se zadýchají už cestou do ringu. V něm se často nemotorně potácejí, máchají rukama, padají...

SOUTĚŽNÍ KVÍZ: Vyhrajte knihu o zrození moderní olympiády

5. června 2024

Byla to historická událost, a nese i českou stopu. V roce 1896 se obnovily starověké olympijské...

Jen ať mu nervy pracují. Cholerici mají v boji nevýhodu, říká šermířský mistr

4. června 2024

Premium Šermířský mistr, spisovatel a nakladatel Leonid Křížek se věnuje sportovnímu i historickému šermu...

Vězně měl napravovat vzájemný teror. Žalář Pitești byl stalinské peklo

4. června 2024

Bití, hlad, izolace. Ponižování, mučení na tisíc způsobů, vedené nelidskou kreativitou, dnem a...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...