Kvůli nutným úsporným opatřením na celostátní úrovni se na jaře slibovaný patnáctiletý horizont začátku výstavby chybějícího úseku R35 v Libereckém kraji odsouvá. Budoucí "zelený" primátor Liberce Jan Korytář by nejen proto v otázce rozhodování o R35 vůbec nespěchal.
KRAJ PRO SEVERNÍ VARIANTU R35Koncem letošního března zvedlo pro čtyřproudou rychlostní silnici R35 v severním koridoru ruku 26 z přítomných 38 krajských zastupitelů. Konečné slovo bude mít vláda republiky. |
Pokud by mělo padnout konečné rozhodnutí o vedení rychlostní silnice Českým rájem či po jeho okrajích, mělo by to podle Korytáře být pouze na základě dohod s reprezentacemi obcí. Počínaje Turnovem se zatím většina obcí na severní trase vedoucí mezi Troskami a Kozákovem v minulosti vyslovila proti R35.
Na turnovské radnici k žádným zásadním změnám v obsazení ani v postojích nedošlo. Jak tomu dál bude v menších sídlech, zatím není zcela jasné.
V menších obcích na R35 možná změní názor
"Obávám se, že někde dojde ke změnám názorů, třeba v Rovensku pod Troskami nebo Ktové. Byli bychom rádi, kdyby už bylo po ustavujících zastupitelstvech a věděli jsme, na čem jsme," říká Markéta Kovaříková, předsedkyně občanského sdružení Pro Ktovou, která patří k dlouholetým odpůrcům severního koridoru napříč Českým rájem.
Další z možných variant vedení R35, která se přímo dotýká Libereckého kraje, je superseverní koridor vedoucí přes Maloskalsko, Železnobrodsko, Semilsko a Lomnicko. Tato varianta má také své odpůrce. Proti R35 procházející v těsném sousedství Železného Brodu se vyslovil nový železnobrodský starosta André Jakubička.
Proti superseverní variantě R35 je i budoucí jablonecký starosta Petr Beitl. "V tomto jsme s předchozím vedení ve shodě. Superseverní varianta je z důvodu ochrany přírody i z důvodu finančních nesmyslná a jižní je o jiném dopravním řešení než o řešení dopravy v Libereckém kraji," říká Beitl.
TŘI MOŽNOSTI VEDENÍ r35Po dobudování bude R35 nejdelší rychlostní silnicí v České republice. Poslední neznámý úsek je mezi Turnovem a Jičínem (Rádelský Mlýn - Úlibice). Existují tři trasy: Severní - mezi dvěma částmi CHKO Český ráj, nejhlasitější a nejdéle trvající odpor, doporučena většinou krajského zastupitelstva Jižní - po jižním okraji CHKO, většina trasy vede ve Středočeském kraji, nejlevnější Superseverní - přes Železnobrodsko a Semilsko, vede přes chráněná území, i po přepracování stále nejdražší |