Bruno Senna, Honda

Bruno Senna, Honda - Bruno Senna s vozem Honda při testech v Barceloně. | foto: Reuters

Táhněte, odkud jste přišly!

  • 32
"Automobilky nejsou pro formuli 1 důležité. Nejsou tu kvůli ní, nebo kvůli sportu. Nežijí z ní a jsou schopni přes noc zbalit kufry." Možná udiví, že právě tohle řekl Bernie Ecclestone již před několika lety. Ale proti invazi těchto "kobylek motorsportu" v poslední dekádě nepodnikl zhola nic. Naopak.

Ecclestone přihlížel, jak zanikly tradiční značky Lotus nebo Ligier. Jak se z McLarenu stal Mercedes, z Benettonu Renault, z Tyrrellu Honda, ze Sauberu BMW a z Jordanu jakýsi putovní pohár rozmarných boháčů. S radostí obohacoval sebe a své "milé". Bral, dokud na první pohled přeplňené kasy automobilek a promotérů dávaly.

Došli jsme teď na konec této šílené, okolnímu světu se vzdalující spirály? Aniž bych chtěl vykreslovat latentní nebezpečí toho, že se zítra probudíme se zprávou o odchodu dalších  výrobců, má Ecclestone již teď vážný problém s počtem účastníků. Odchodem Hondy se v tomto ohledu dostal ke spodní hranici.

NÁZOR

Teď již stačí, že se v Mumbai nebo Salzburgu jednoho dne někdo špatně vyspí a všechny Bernieho smlouvy s televizními stanicemi a promotéry pozbydou platnosti.

Ecclestone pak bude muset za miliony, které mu "drahá" Slavica možná nechá, investovat do obrození svých starých týmů Connaught a Brabham.

A právě v této představě možná vězí nový začátek. Začátek, který nás zavede zpět ke kořenům F1. Svět Grand Prix pro automobilky splnil svou propagační rol, už jim více dát nemůže. Páni rázu Norberta Hauga se zřetelně přejedli a mohli by udělat opět místo těm, kteří formuli 1 královnou motorsportu vlastně udělali.

Dobrá, Ken Tyrrell, Teddy Mayer, Mo Nunn a Colin Chapman, tedy majitelé týmů, kteří z F1 žili, ale žili i pro ní,  se již nevrátí. Je tu ale ještě alespoň Frank Williams. A podívejme se jen do GP2 a najdeme nejednoho úspěšného "garážistu" potřebného ražení. Paul Jackson, David Sears, Ivone Pinton nebo Frederic Vasseur vědí, jak vést stáj na vysoké mezinárodní úrovni, aniž by počet její členů přesahoval 50 osob.

Kdo potřebuje oragnizace, které zaměstnávají 1000 lidí? Klinicky čisté boxy, kde mechanici vypadají jako chirurgové? Paddocky, jejichž kvalita se hodnotí jen podle toho, jak velké stany pro hospitality mohou pojmout? Vozy, které vypadají, jakoby je navrhla necvičená ruka dítěte z mateřské školy? Platící fanda sedící za trojnásobným, šest metrů vysokým plotem jistě ne. Toho zajímá akce na dráze.

Divák vidět jezdce, kteří jen a jen svým talentem ovládají neuvěřitelně silné vozy  za ještě neuvěřitelnějších rychlostí. S "formulí 1 garážistů" by byl takový nový začátek myslitelný. Odchod automobilek by krátkodobě zabolel, pokud by ovšem šel ruku v ruce s nástupem malých soukromých stájí, otevřel by sportu slibnou šanci.

F1 se octla ve smutné situaci, pro puritány se v ní ale nachází již dlouho a možná, že si teď mnou ruce. Mosleyovo úmyslně předimenzované plány ohledně jednotných motorů najednou nabývají smyslu. Ze strany FIA navržený návrat "éry Cosworthů" je vlastně balzámem pro srdce každého pamětníka.

Co vlastně přinesla formuli 1 zhruba 15letá invaze automobilek? Z pohledu fandů a sportu málo: technické a finanční šílenství, několik vypasených manažerů a pilotů, odcizení od jádra publika a zpravidla hodně špatnou podívanou na trati. Ať automobilky klidně táhnou odkud přišly a udělají zase místo opravdovému sportu...


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž