Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spolumajitel AAA: Rusko otevřeme na jaře. Ale pomalu

  14:30
Před rokem prodal Anthony Denny, spolumajitel autobazaru AAA Auto, čtvrtinu své firmy na pražské burze cenných papírů. Od té doby znají akcie AAA Auto jen jeden směr a investoři už přišli o stovky milionů korun. Akcie od loňského září ztratily dvě třetiny své hodnoty.

Anthony Denny vysvětluje, proč akcionáři jeho firmy přišli o investované peníze. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Co vzkážete lidem, kteří vaší firmě věřili, nakoupili akcie a už přišli o více než o polovinu své investice?
Moje rodina má akcie také. A přátelé z Austrálie investovali více než milion eur. Říkám jim to samé, co jiným investorům. Bylo to velmi nešťastné načasování. Šestnáct let předtím jsme byli vždy v zisku. A pak nás uprostřed masivní zahraniční expanze, která stála hodně peněz, zastaví celkový vývoj na světovém trhu. Ten jsme nemohli ovlivnit.

Co mají teď dělat? Čekat na obrat?
Moje rodina akcie neprodala. Náš byznys může být velmi ziskový, ale prostě se potřebuje usadit.

Jak se vyvíjejí ceny ojetých aut?
Za poslední rok ceny ojetých aut klesly v průměru o pět až sedm procent. Nejvíce to postihlo vozy s dieselovými motory a obecně větší, dražší a novější auta. O desítky procent propadly hlavně velké džípy a pick-upy. To je světový trend. Skutečně se nám teď daří jen v segmentu asi patnácti modelů, které lidé chtějí a jejichž ceny příliš nespadly. Jde hlavně o starší, menší a úsporné vozy žádaných značek. Mezi zákazníky je největší odliv u nízkopříjmových skupin, které mají obavy z vysokých cen ropy.

Před rokem a půl jste ještě nebyl rozhodnutý, zda vstoupíte na burzu, nebo do firmy pustíte investora. Nelitujete svého rozhodnutí?
Ne. Vstup na burzu byl něco, po čem jsem toužil dvacet let. Lituju, že jsem nebyl schopen dopředu odhadnout trh, ale ještě v srpnu jsme prodali sedm a půl tisíce aut. V listopadu už to bylo jen šest tisíc, a to přesto, že jsme měli víc poboček. Jenže cena ropy byla kolem sta dolarů, rozjela se hypoteční krize v USA, roztočila se inflace a lidé začali mít strach. Pomalá zimní sezona tak přišla podstatně dříve.

Od té doby jste se museli stáhnout z Polska. Jak to vypadá se slibovaným vstupem do Ruska?
Naši lidé by tam měli začít působit po jejich Vánocích, otevřít bychom chtěli na jaře, asi v dubnu. Pracovní tým, který se vrátil z Polska, je připraven vyjet. Oprašuje ruštinu a budeme u nás trénovat také Rusy.

Už máte ruského partnera?
Ne. K vyjednávání jsme dali mandát PricewaterhouseCoopers. V září začnou námluvy s tamními partnery a věříme, že nám najdou silného společníka. Otevírat budeme ale v minimalistickém stylu a vsadíme na postupný růst. Prvním místem bude jasně Moskva. Větší expanze může začít, až pochopíme preference zákazníků a naučíme se administrativu.

Platit PricewaterhouseCoopers není nic levného. Myslel jsem, že tvrdě sekáte náklady.
Jejich služby stojí hodně, ale i když tvrdě snižujete náklady, nemůžete přestat investovat do budoucnosti. Věřím, že jejich najmutí se vrátí v dobrém partnerovi.

Jak bude řezání nákladů pokračovat?
Většina práce už byla udělána. Snížili jsme počet zaměstnanců z 3 800 na 2 250 a v prosinci by nás mělo být kolem dvou tisíc. To nám podstatně srazilo provozní náklady. Snížili jsme i počet služebních aut z 960 na nějakých pět stovek.

Takže nižší management přišel o služební auta?
Ano. Když k nám nastoupil Vratislav Kulhánek (dříve šéf Škody Auto, pozn. red.), tak se podivil, kolik služebáků tu máme. Podle něj jich bylo prakticky stejně jako ve Škodovce, která má přes dvacet tisíc zaměstnanců. Možná jsem byl v uplynulých letech moc velkorysý.

Stále jednáte s PPF o spolupráci v Rusku?
Ne. Je možné, že tam budeme prodávat auta přes Home Credit, ale jsme teď v kontaktu s bankovní skupinou Santander, Société Générale a Alfa Bankou.

Proč finanční šéf Kamil Ziegler, jenž dříve pracoval pro PPF, po dvou měsících odešel z vaší firmy?
Jiná firemní kultura. Když přišel, byli jsme v půlce škrtání nákladů a podle mého názoru bylo třeba udělat škrty rychleji a tvrději, než zamýšlel on. V tom přístupu jsme se neshodli. Ale rozešli jsme se v dobrém.

Zvenku to vypadá, jako když nahlédnul pod pokličku vaší firmy a raději uprchnul.
To ne. Vzpomínám si, jak mi jednou říkal: nemohu uvěřit, jak velké marže se dají udělat při obchodu s ojetými vozy (smích).

Škoda Auto se rozhodla prodávat zánovní ojetiny pod názvem Škoda Plus. Je to pro vás hodně špatná zpráva?
Není. Je to jen změna značky sítě, která se dosud jmenovala Auto Plus a je tady více než deset let.

O zánovní auta a hlavně škodovky je však v Česku obrovský zájem a není jich moc. Sám říkáte, že kdybyste měl bazar plný kvalitních Fabií Combi, budete spokojený.
Opravdu to není významná hrozba. Na trhu jsou už dlouho a my jsme také dealeři Škody Auto. Pokud se rozhodneme investovat do většího showroomu pod jejich značkou, budeme také moci prodávat vozy Škoda Plus. Ale takové rozhodnutí ještě nepadlo. Navíc těžiště našich prodejů je u starších aut, kolem čtyř až pěti let, a neprodáváme jen škodovky. Ty tvoří asi osm procent.

Kolik aut letos plánujete prodat?
Bude to méně než loni, kdy jsme prodali téměř osmdesát tisíc vozů. Naším cílem je dostat se na kladné EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy, pozn. red.), i když podmínky na trhu jsou velmi tvrdé. Každý týden mluvíme s přibližně třiceti tisíci zákazníky ve třech zemích, takže známe jejich smýšlení. Většina z nich odložila nákup auta, protože měli obavy z budoucnosti. Lidé, kteří mají stodvacítky, favority a felicie, se do nákupů nehnali. Teď se vracejí.

Propad trhu však bude zřejmě pokračovat i příští rok.
Věřím, že bude trochu lepší. V roce 2006 jsme dosáhli velmi dobrého zisku s šedesáti tisíci prodanými vozy. Věřím, že když prodáme stejné množství aut, dokážeme zisk zopakovat.

Okamura se zacyklil, proto neuspěl. Teď jsou tu „noví sekáči“, říká politolog

  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Číňané naletěli ruským podvodníkům. Zaplacené tisíce tun mědi nikdy neviděli

13. června 2024

Obří čínský státní obchodník s komoditami vyšetřuje ztrátu, kterou mu způsobili ruští podvodníci....

Nečmárej na vlaky a najdi si holku. Dráhy bilancují kampaň proti graffiti

18. června 2024

Premium Důsledné zavírání očí a snaha, aby se obrázky posprejovaných vlaků nedostaly na stránky novin nebo...

Potraviny jako před krizí. Kuřecí za stovku, cibule i za patnáct, říká web

18. června 2024

Ceny některých potravin proti stejnému období minulého roku výrazně zlevnily. U některých...

Cristiano Ronaldo už myslí na stáří. Investoval do portugalského porcelánu

17. června 2024

Portugalský fotbalový reprezentant Cristiano Ronaldo nemyslel před začátkem Eura jen na úvodní...

Emirates hledají letušky, lákají na nezdaněný plat i benefity. Jinde vyčkávají

17. června 2024

Letecká společnost Emirates během uplynulých dvanácti měsíců přijala 2 600 letušek. Podobný apetit...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...